Jump to content

Etuakseliston vaihto


Guest Miksu

Recommended Posts

Guest Miksu

Elikkä etuakseliston vaihto on tämän päivän ohjelmassa! Uusi akselisto on säädettävä made in Brazil. Kuplavolsu on mallia -69. Vanha on jo esillä, paitsi että ne neljä etummaista pulttia on ruostunu melki poikki... Yks jo katkes, ja niin taitaa käydä kolmelle muullekin... Päällimmäiset lähti ihan OK auki, aluslevyt ja kumit pitää kyllä uusia.

Tausta johon etuakselisto kiinnitetään on sekin aika mätä toiselta puolelta. Pahalta näyttää, mutta vinkkejä otetaan vastaan!

Ajattelin, että jos hitsais vastemutterit sitte uusiksi, kun ne kumminkin katkeaa..?

Link to comment

Pultit auki pientä liikettä edestakaisin nitkuttamalla. Hitsaa se palkki ehdottomasti kuntoon ennen akselin laittoa! Saahan ne laitettua läpipulteillakin kiinni mutta ei kaikista luotettavin tapa. Pulttien poraaminen irti vasta perseestä olevaa hommaa sitten on!! Kyllä sä siitä selviät! etuakselin laakerit rasvataan hyvin ennen laittoa ja lisäksi nipoista jotka laitat vanhasta akselista painat sen täyteen rasvaa sen jälkeen kun se on kasasssa niin että rasvaa tulee pihalle kumitiivisteiden välistä joka tukivarren päissä.

 

Sitten viimeisenä tärkeä juttu! laita rajoitinpultit paikalleen ja kääntele pyöriä ääriasentoon ja tarkista että tukivarret ei ota renkaaseen ja rengas sisälokariin. Säädetään rajoitinpulteista,mä laittaisin pelivaraa noin sentin. Joskus on joutunut simpukan vartta joka ottaa rajoitinpultteihin lyhentämään muutaman millin jos ottaa akseliin kiinni

tiettyyn kohtaan,huomaat kyllä jos tarvii kun saat kasaan.

 

 

Ai niin pallonivelet ja Rt päät on hyvä kattoa jotta ovat ehjät väljyyden saa selville kun vittupihdeillä puristelee niveliä pystysuunnassa yleensä.

samoin tarkista rättinivel.

Link to comment
Guest Miksu

Joo... nitkuttamalla ja CRC:tä...

Pulteista ei vaan ole paljoa jäljellä, yhdestä jonka sain auki, oli ohkaisimmas kohdas noin 5-6mm pulttia...Ei tosin huvittaisikaan porailla...

Pitää hitsailla sitä palkkia, kunhan saan ton vanhan akselin irti.

Niistä alum. paloista vielä...Saako asennettua jälkeenpäin vai pitäiskö jo kovaa vauhtia hommata? Kumisuojatkin olis aika hyvä täs vaihees vaihtaa...

 

Huh hellettä!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...