Guest eemeli Posted June 28, 2005 Share Posted June 28, 2005 NO niin. Nyt kun juhannus on takanapäin ja bensan hinta kipuaa lujaa ylöspäin, niin kysynpä löytyskö tietoa alkoholin polttonestekäytöstä? Brassit ymmärtääkseni ajelevat melko lailla sokeriruokoviinalla. Mitä sellainen moottorilta vaatii? Muistaakseni etanolin energiasisältö on ihan kelvollinen, mutta mites sitten noi venat sun muut sisuskalut? Laitontahan se varmaan suomessa olis, taikka sitten riisseliverolla 2*10*X rangaistuna? Jäänesto taitaa yleensä olla isopropanolia - paljonkohan etanolia vois lisätä /tankillinen ilman että kone laukeaa? Tällai mullakin ois mahiksia päästä alkoholin suurkuluttajien joukkoon... Linkkivinkit otetaan ilolla vastaan. -eemeli- Quote Link to comment
Guest Raggare Posted June 28, 2005 Share Posted June 28, 2005 tiraus jäänestoo ja loraus tolueenii ni o 108 oktaanista gasoo :D ( http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... opic=23690 ) Quote Link to comment
Per Jernström Posted June 30, 2005 Share Posted June 30, 2005 Ruotsissahan saa etanolia ihan pumpustakin. Autoja on hieman muutettu jotta kävisi viinalla. Ainakin osa kumiosista kuten letkut ja tiivisteet saattavat turvota, aivan kuten ihmisetkin, pitkäaikaisesta altistumisesta. Muistaakseni kyläkäynnistys voi myös olla heikompaa - mikä tuskin merkitsee mitää kireässä kesäautossa. Quote Link to comment
Guest Posted June 30, 2005 Share Posted June 30, 2005 Noin kuukaisi sitten luin jostain lehdestä(oisko ollu Hesari). Joku heppu meinaa perustaan Savonlinnaan viinatehtaan jonka tarkoitus on valmistaa viinaa vain polttoaine käyttöön. Sen jutun mukaan Fortumilla on Söldvikissä tuotantolaitos ollu jo pari vuotta, joka valmistaa alkoholipohjaista polttoainetta. Sen koko tuotanto menee vientiin???? Eli tän Savonlinnan hepun olis tarkoitus myydä viina fortumille, joka sekoittaa siitä polttoainetta. Kyllähän suomessa sokerijuurikasta kasvatetaan, mistä sais tehtyä brenkkua ja autot toimis hyvin sillä. Kysymyksessä taitaakin olla ennemminkin verotekninen eli valtion taloudellinen ongelma. Ja tietysti Fortumin pitää ensin saada bensajalostamoiden investoinnit katettua, ennen kuin voivat tuoda markkinoille jotain muuta. Quote Link to comment
Guest eemeli Posted June 30, 2005 Share Posted June 30, 2005 Hep! Kellään tietoa, mitä muita muutoksia, kuin tiivisteet ja letkut? Onko ruottin puolelta tietoo mitä kaikkee muuta pumppuviinan seassa on? Tarttee meinaan laitella korvan taakse, jos joskus kaukaisessa tulevaisuudessa (=sitten, kun kaikki jo alotetut järettömät projektit on joko kuopattu, myyty, tuhoutuneet ekalla kokeilukerralla tai muutoin menneet pieleen...) tämmöstäkin hulluutta tulis kokeiltua. Uskosin että viinan palamistuotteet ovat pienempi ympäristörasite kuin bensan. Huurutkaan eivät liene ihan niin pahoja. Öljy kuitenkin loppuu joskus, eikä bensan hinta kuitenkaan ainakaan laske... ja pontikkaa voipi hätätilassa vaikka keitellä itte... Valtiolla vaan nuo verokertymät vinksahtaa... -eemeli- -eemeli- Quote Link to comment
Guest 175710 Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Suomessa oli kromisia 009 jakajia myynnissä 80 luvun lopulla Tapiolan Autokeskuksessa......olivat viinakoneen jakajia antavat täyden ennakon muistaakseni 1200 kierroksessa.... Quote Link to comment
Per Jernström Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Katoin nyt mielenkiinnosta vähän moottoriviina-asiaa. Ruotsissa myytävä etanoli on kauppanimeltään E85. Se on 85% etanolia ja 15% bensaa ja lisäaineita. Pumpusta ostettuna se on halvempaa kuin bensa. Etanolissa on pienempi energiasisälto/tilavuus verattuna bensaan. Mielenkiintoista on että koska etanolissa on korkeampi oktaaniluku (105) voidaan moottorista ottaa enemmän tehoa irti etanolilla. Esimerkiksi Saab 9-5 e antaa 180hv etanolilla ja 150hv bensalla. Keskikulutus on 11l/100 etanolilla ja 9,2l bensalla. Koska Saabi on turbomoottorilla voi olla että tehoja nostetaan ahtopainetta nostamalla. Monet tosin ilmoittaa myös vapareille noin 4% tehonlisäystä. Kaikki moottoriöljyt eivät välttämättä ole yhteensopivia viinan kanssa. Esim GM suosittelee vain synteettistä öljyä FFV (flexible fuel vehicle = bensa tai etanoli) malleissa. Ohivuotojen kautta tullut etanoli voi heikentää öljyn voiteluominaisuuksia, kuten oli myös moottoripetroolilla aikoinaan. Monet ajaa Ruotsissa etanolilla myös vanhoissa autoissa. Yleinen kikka on yksinkertaisesti nostaa ruiskupumpun paineet jotta suuttimet antaisivat enemmän polttoainetta. Kumiosista ei ollut mainintaa - ilmeisesti bensaletkut kestävät myös etanolia turpoamatta. Etanolilla ajettaessa voi esiintyä vaikeuksia kylmäkäynnistyksissä. Yleiset kommentit ovat että auto kaipaa esilämmitystä jos lämpötila on alle nolla. Jo alle +10 voi tuottaa ongelmia. Kommentit ovat autoista jotka ovat bensa-autoja "modattuna" tai muuten vaan ajetaan viinalla. Jos tankkaa 20-30% E85 niin menee yleensä ilman ongelmia. Yhteenvetona voi siis todeta että etanoli olisi luultavasti hyvin soveltuva polttoaine harrastekäyttöön. Moottoria voi virittää enemmän, eikä kylmäkäynnistysvaikeudet haittaa vain kesäkauden käytössä olevassa autossa. Quote Link to comment
Guest eemeli Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Hep! Kiitos valaisevista kirjoituksista! Mikäli moottorin viritysaste ei nouse liian korkeaksi, ei liene mahdottomuus käyttää kylmillä ilmoilla enemmän bensiiniä polttoaineen joukossa? Esim puristussuhde pidetään maltillisena. Sehän toki rajoittaa kyllä sitten etanolista saatavan maksimitehon saavuttamista... Ehkä on muitakin mahdollisia seosaineita kylmäkäynnistyksen parantamiseen. Verottajahan tykkää kovasti ajoneuvoista, senhän tiedämme kaikki. Katselin AKE:n ajoneuvoverolappusta, ja siinä mainittiin että käyttövoimaveroa peritään muilta kuin bensalla kulkevilta ajoneuvoilta. Kiisseli-, kaasu- ja jopa sähkökäyttöisiltä. Sähköautoilijat ovat tästä varmaan innoissaan, kun veron määrä riippuu ajoneuvon painosta ja akuthan ei paina juur mitään... Toisaalta enpä oo kuullu että bensatankkeja ois pahemmin ratsattu. kiisseleitä kylläkin. Mitenhän lienee, jos polttoaineessa on kuitenkin jopa 15% bensaa, loputhan voi olla vaikka lisäainetta =) -eemeli- Quote Link to comment
multanen Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Tää on vähän ohi aiheesta, mutta onkos mitään tietämystä miten pokseria voisi "virittää" niin että pensaa menisi vähemmän? Tehosta ei niinkään väliä. Nykyään kleinpussi vie aika tarkkaan 10 l/sadalle kun ajalee lappiin 75 kmh... Kone on 1600, puristuksia hivenen nostettu. Käärmeenpesä on myös ja siitä onkin varmaan pelkästään harmia. Veiskö vähemmän jollain muulla kuin orggis-kaasarilla esim.? Quote Link to comment
Guest Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Tää on vähän ohi aiheesta, mutta onkos mitään tietämystä miten pokseria voisi "virittää" niin että pensaa menisi vähemmän? Tehosta ei niinkään väliä. Nykyään kleinpussi vie aika tarkkaan 10 l/sadalle kun ajalee lappiin 75 kmh...Kone on 1600, puristuksia hivenen nostettu. Käärmeenpesä on myös ja siitä onkin varmaan pelkästään harmia. Veiskö vähemmän jollain muulla kuin orggis-kaasarilla esim.? eniten kulutus pienenee kolmella helpolla konstilla: 1. remppaa ja säädä kone. Kun kaikki on tehtaan spekseissä, kone käy hyvin. 2. nosta kaasujalkaa. Sillä ei pääse sen kovempaa painoi sitten pohjaan tai puoliväliin. 3. lisää kuutioita, ei muita virityksiä. Viritys"aste" sama kuin vakiossa eli vakionokka jne. Tai korkeintaan W100 vääntönokka. Pärjää vakiokaasarillakin jos haluaa. Jan Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.