Olli Ristimäki Posted July 25, 2005 Share Posted July 25, 2005 Pitää vwaunu ajossa sellasta ajonopeuden mukaan muuttuvaa vonkunaa ja veikkaisin että ääni tulee hanttarin puolen etupyörästä, 100 % varmuutta en korvakuulolta osaa sanoa. Avasin rummut ja putsasin laakerit rasvasta mut en nyt tällä kokemuksella osaa sanoa et onko ne loppu. Paljonko sisä- ja ulkokehän välissä pitäis olla klappia ? Entäpä millä todennäköisyydellä tuollaiset liukulaakerit vois löytyä laakerikaupan hyllyltä tarvikkeena? Onko jossain muussa kulkimessa samankokoisia? Timkenin tavaraa oli nyt kiinni, L44649 sisempi ja LM11749 ulompi. Olis vähän kiire ja siks ei viittis tilata mistään VW-liikkeestä. No, kaupasta kysymällähän tuokin toisaalta selviää. Quote Link to comment
Racing Posted July 25, 2005 Share Posted July 25, 2005 Ainakin se yleisin etupyörän laakerimalli on hyllytavaraa,Sama laakeri on kakkoskorimallin golfeissa takapäässä!! Passatis yms. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted July 25, 2005 Share Posted July 25, 2005 eivät ole liukulaakerit, vaan rullalaakerit :) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 25, 2005 Share Posted July 25, 2005 Ja välys noissa on säädettävä. Laakerivaurioita muutenkaan välyksestä kattella vaan useimmiten pinta kuoriutuu kun sitä on menkeloitu tarpeeksi. Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted July 25, 2005 Author Share Posted July 25, 2005 eivät ole liukulaakerit, vaan rullalaakerit :) No niinhän nuo taitaa olla... Tiiä sitten miltä se tuollaisissa näyttää kun "kuoriutuu", hiukan elähtäneiltähän nuo rullat näytti. Oon kyllä nähnyt mm. loppuun ajettuja kuulalaakereita joista jo irtoilee kamaa mut ei nuo nyt niin pahat olleet Tää on kai taas tyhmän ihmettelyä mut näissä puretuissa lakruissa on umpinainen sisäkehä ja sit ulkokehä, josta rullat tulee osittain läpi. Sen sijaan HC:n sivulla ja katalookissa on kuva, jossa rullat pyörii kahden umpinaisen kehän välissä. Eikös noissa, joissa rullat tulee ulkokehän läpi, kulu periaatteessa minimaalisesti myös pesä, mitä vasten rullat pyörii? Tai sit siellä rummussa on vielä jotkut irtonaiset ulkokehät, jotka on jäänyt vaseliinin kanssa sinne enkä oo huomannut. Quote Link to comment
Racing Posted July 25, 2005 Share Posted July 25, 2005 Siis rummussa on kovametalliset vaihdettavat kehät joita vasten laakertit pyörii tietenkin!!! ei ne rumpua vasten rullat hinkkaa.. Vaihda laakerit ajoissa ettei rupea pyörimään olka-akselin ympärillä!!! Huom. tarkista ettei ole jo pyörinyt laakerista uraa olka-akseliin! Laakerisarja maksoi viimeksi osaset liikkessä 15 euroa...Nuo kehät saat rumpuun tai levyyn kumpi sulla onkin paikalleen isolla hylsyllä lyömällä tai prässillä. Ne on kovaa tavaraa ja ei jää helposti kyllä jälkiä. Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted July 25, 2005 Author Share Posted July 25, 2005 Siis rummussa on kovametalliset vaihdettavat kehät joita vasten laakertit pyörii tietenkin!!! ei ne rumpua vasten rullat hinkkaa.. Vaihda laakerit ajoissa ettei rupea pyörimään olka-akselin ympärillä!!! Huom. tarkista ettei ole jo pyörinyt laakerista uraa olka-akseliin! No sitähän mä vähän ajattelin. Ja tuossa kuvassa mihin viittasin on tod.näk. vaan se kehä lakrun päällä. Anteeksi yksinkertaisuuteni. En oo noita kehiä koskaan ottanut pois, mut nyt pitää katsoa ne. Olat on kunnossa, sen tarkistin. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 25, 2005 Share Posted July 25, 2005 Siis kuoriutuma on se kun laakerin pinnoista lähtee tavaraa irtoomaan, eli se kuoriutuu. Se on se normaali vaurio mikä noihin tulee. Jos jotain muuta tapahtuu, niin sit on jossain muualla vikaa kun itse laakerissa. Kannattaa vaihtaa kun ei ne maksa paljo mittään. Mut miusta vähän vaikuttais, että kannattaa joku kokeneempi kaveri pyytää avuksi, niin tulee sitten oikeille välyksillekin ne laakeri. Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted July 25, 2005 Author Share Posted July 25, 2005 Mut miusta vähän vaikuttais, että kannattaa joku kokeneempi kaveri pyytää avuksi, niin tulee sitten oikeille välyksillekin ne laakeri. Joo, kyllä apu aina kelpaa mut pystyykö noistä välyksistä kertomaan jotain ihan kirjallisesti? En oo missään törmännyt mihinkään arvoihin etupyörän laakerille, vaikka kaikenlaisia tiedonmuruja on jo tullut 7 vuoden harrastelun aikana vastaan. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 25, 2005 Share Posted July 25, 2005 Jossain kirjoissa on mainintaa jostain päittäisvälyyksistä, mutta normaalisti kiristys menee niin, että niin paljon tiukalle, että alkaa vähän kanittamaan ja siintä vartti takas ja lukkoon. Pyörästä kun ottaa yläreunasta kiinni auton ollessa renkaalla pitää tuntua semmonen pikkunen klappi. Ja ne ulkokehät sitten rummusta lähtee kun lyöt toisen kehän läpi takapuolelta tuurnan kanssa. Siinä on kaks koloa siinä valussa sitä varten ja lyö sit tietty vuorotellen molemmille puolille, että tulee suorassa pois. Ne on sit suht tiukassa. Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted July 25, 2005 Author Share Posted July 25, 2005 Joo, suunnilleen tuollaisella metodilla oon kiristänytkin kun oon jarrurempoissa rumpuja aukonut ja laittanut takasin kiinni. Eiköhän tää tästä nyt ala selviämään, kiitoksia neuvoista Mika ja Kyösti! Quote Link to comment
Racing Posted July 25, 2005 Share Posted July 25, 2005 quote] No sitähän mä vähän ajattelin. Ja tuossa kuvassa mihin viittasin on tod.näk. vaan se kehä lakrun päällä. Anteeksi yksinkertaisuuteni. . No ei mitään todellakaan,kaikkihan joskus aloittelee hommia! Monta asiaa näissä hommissa jossa ittekkin on ihan amatööritasolla vaikka volkkareiden kanssa tullut leikittyä noin 7-8 vuotta. Se rumpuun tulevan kehän saa laitettua vanhalla kehällä alulle kun rupeat vaihtamaan ja sitten sopivalla hylsyllä pohjaan asti helppoa kun heinän teko kun hokaa. Quote Link to comment
Guest fastghia Posted July 25, 2005 Share Posted July 25, 2005 Mä oon käyttänyt laakereiden kireyden "mittarina" sitä, että se muttereiden alle tuleva iso aluslevy juuri ja juuri liikkuu, kun isolla ruuvarilla kampeaa sitä sivusuunnassa. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 26, 2005 Share Posted July 26, 2005 Prikkaan mie oon kuullu kans heilutettavan, mut ei oo oikeen miun juttuja toi tapa. Mieluummin sitä tulee kokeiltua sitä välystä ja sen mukaan käännettyä. Harmi vaan, että nykysessä ajopelissä ei pääse laakeriin käsiks jos on vanne paikallaan ja mutterikin tiukataan vetämällä toinen mutteri perän. Alkuperäset mutskut ei mahtunu reikään sisään. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted July 26, 2005 Share Posted July 26, 2005 rengas paikoilleen kun koittaa välystä, isolta halkaisijalta huomaa sen helpoiten. Ja viimeinen kiristys sitten sormituntumalta, ei jakoavaimella :) Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted January 23, 2006 Author Share Posted January 23, 2006 Vielä vähän lisää tähän vanhaan aiheeseen kun asia on taas jollain tasolla ajankohtainen, onko rumpu- ja levyjarrun laakeri sama? Kaverilla varaosaputkassa kirja antaa niille eri numeron ja vesivolkkareiden takalakruille annetaan levyjarruversion numero. Ite laakereita en oo nähnyt et onko niissä minkälaiset numerot. HC:n sivuilla on vain yhdenlainen laakerisarja 68 eteenpäin, voitaneen siis päätellä että samat palikat molemmissa? Quote Link to comment
Racing Posted January 23, 2006 Share Posted January 23, 2006 Golf 2 ym-. Takapyörän laakerisarja sopii 69-> levyolkaan. ja 66-68 malli on omansa siinä on toisen laakerin sisämitta eri. Jos olat on "isolla" rt pään kartiolla niin pitäs tuo golf laakerisarja mennä,jos ovat pienellä niin tuo "66-68" sarja. Siis 66 vuonnahan ei vielä alkuperäislevyjarruja kuplas ollu mutta kirjat tuntee sen niin! Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted January 23, 2006 Author Share Posted January 23, 2006 Joo, meni lakru viime kesänä ja toinen olka-akseli sai kipeää. Nyt menee molemmat vaihtoon ja nimenomaan vaihtuu pienikartioisesta 66-68 mallista isolle kartiolle. Toinen lakru tuli ostettua jo viime kesänä kun piti toinen olka jo silloin vaihtaa. Autossa on rummut mut ilmeisesti tuo levyjarrumalli silti rokkaa jos se kerran on vaan olista kiinni, vai? Levyistä kun ei oo itsellä mitään kokemusta. Quote Link to comment
Guest Posted January 23, 2006 Share Posted January 23, 2006 mulla ollu 66 kupla 4 pulttisilla vanteilla ja edes yks tappiset satulat.olisko joku muka vaihtanu? niin ja 1500 malli!!6volttinenkin viel. olisko ollu niin et 67 malli mut 66 käyttöön otettu? näin ite epäilen! Quote Link to comment
Racing Posted January 23, 2006 Share Posted January 23, 2006 Jep et tartte kun olat,levyt,satulat ja letkut. Levyillä on etunsa,ja en näe mitään syytä miksi pitäis rummut pitää jos on osat vaihtaa. Quote Link to comment
Racing Posted January 23, 2006 Share Posted January 23, 2006 olisko ollu niin et 67 malli mut 66 käyttöön otettu? näin ite epäilen! Jep. Kuusseiska tonniviissatanen puolipitkällä takaluukulla on tollanen. Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted January 23, 2006 Author Share Posted January 23, 2006 Jees, levyjarrujen edut ja haitat + kokoonpano on kohtuullisen hyvin selvillä, tarkoitin edellisessä viestissä levyjarrumallin laakerin rokkaavuutta rumpuolan kanssa, se tässä nyt kaiken kaikkiaan on ainoastaan epäselvää. Ja siinäkin hämää ainoastaan se et HC:llä on vaan yks laakeri, kaverilla kaupassa kaks ja niistä nimenomaan levymalli on sama kuin vesivessoissa, toisin kuin tässäkin säikeessä edellä sanotaan. Mut turha sitä on täällä arpoa, otan kaverilta molemmat, vertaan siihen mikä jo tallilla on ja tuon toisen takaisin hyllyyn. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 23, 2006 Share Posted January 23, 2006 Levyssa ja rummussa on samat lagrut. Varmaan varaosaputkassakin sama kama kahella eri numerolla vaan. Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted January 23, 2006 Author Share Posted January 23, 2006 Levyssa ja rummussa on samat lagrut. Varmaan varaosaputkassakin sama kama kahella eri numerolla vaan. Noni. Tässä se minkä halusinkin kuulla. Kiitos. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.