Jump to content

Type 4 kampuran kakkoslaakerin vaurio


Recommended Posts

Ohessa pari kuvaa puretun 411, 1.7l type 4 koneen kampiakselin kakkoslaakerista.

 

Onko kenelläkään havaintoa mistä tälläinen voi johtua ? Laakerit alkuperäiset vuodelta 1971,

koneella ajettu 93tkm. Haynesin manuaalin mukaan muut laakerit, jotka ovat umpikehäisiä ovat

läpikotaisin samaa materiaalia, mutta tässä kakkoslaakerissa 3-kerrospinnoite. Minusta näyttää,

että pinnoite ikäänkuin lohkeillut irti.

 

Kampiakseli aivan virheetön ja täysin mitoissa myös kakkokaulan osalta.

 

Olisi mukava tietää onko tämä tyyppivika tai mikä syynä vaurioon. Onko syytä olettaa, että noita

metallinhituja on muuallakin kuin öljynsuodattimessa (siis tässähän on oikea öljynsuodatin alunperinkin) ?

Kannattaako öljynlauhdutin uusia, ei tosin viitsisi 100eur osaa turhantakia vaihtaa kun alkuperäinen ainakin

ulospäin hyväkuntoisen näköinen eikä ole aiemmin vuotanut.

 

Iiro

post-3115-13888369918514_thumb.jpg

post-3115-13888369919094_thumb.jpg

Link to comment

Tuollaisia tullut aika ajoin vastaan, kun on t-1/t-4 koneita purkanut ja en muista mitkä laakerit oli kyseessä.. Oma veikkaus voisi olla väärillä öljyillä ajaminen, joka johtaa syöpymiseen noiden tiettyjen laakerien kanssa.. Vaikka t-4 koneessa on öljynsuodatin, niin kovemmilla paineilla osa öljystä menee suodatin jalassa olevan ylipaine haulen läpi.. Suositeltavaa ainakin kunnon pesu öljykanaviin..

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...