iiroh Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 (edited) Mulla meni tovi tuon härvelin piirikaavion/manuaalin tutkimiseen, että toiminta tuli selväksi. Alla toiminnan kuvaus, mikäli ketään kiinnostaa. Englanninkielisen korjaamo-, tai-mikä-lie manuaalin kuvaus oli aika huono, joten naputtelin tämän itsellekin muistiin mikäli joskus vielä uudestaan erehtyisi sotkeutumaan tälläsiin helvetinkoneisiin. Itsellä ainakin ulkoisesti niin hyvässä kunnossa että päätin kuitenkin laittaa toimintakuntoon jos vaan nuo kaikki releyksiköt ja kytkimet toimii. Nyt ainakin tiedän testausta varten miten ne pitäisi toimia...... BA4 Bensalämmittimen toiminta ------------------------------ Kts piirikaavio Kun lämmitin laitetaan päälle kojetaulun käyttökytkimestä (Temperature Regulating Switch 23), niin käyttökytkimen napaan 4 tulee 12V joka menee Safety Switchin (18) läpi Dual Relay (19) nastaan A. Käyttökytkimelle tulee jatkuva 12V nastaan 30. Kun lisäksi Main Switch (käyttövipu käsijarrun vieressä) (2) kytkee maihin Dual Relay nastan H-> rele vetää ja Dual Relay navat G ja E yhdistyvät. Napaan E tulee jatkuva 12V eli napa G tällöin myös 12V. Aina kun Dual Relay navassa G on 12V, niin molemmat puhallinmoottorit (polttokammion puhallin 13 ja raitisilmapuhallin 17) pyörivät. Eli moottorit pyörivät siis aina kun lämmitin kytketty päälle. Aina kun polttokammion moottori 13 pyörii, sen sisällä olevat kärjet katkovat maakontaktia polttoainepumpulle (4) ja puolalle (8). Polttoainepumppu pumppaa jos se saa lisäksi 12V Dual Relayn nastasta F. Polttoainepumppu toimii siis jännitepulsseilla ja mitä nopeammin moottori pyörii, sitä enemmän pumppu pumppaa. Tällä pyritään vakioimaan bensa/ilmaseos, tosin moottorinhan pitäisi aina pyöriä samalla nopeudella. Etuna ainakin se että pumppu ei pumppaa jos moottori ei pyöri eli esim jos moottori hajoaa. Ei tule bensatulvaa ja se ainakin vähentää tulipalon vaaraa. Puola antaa korkeajännitepulssit sytytystuplalle jos se saa lisäksi 12V nastasta G, eli siis aina kun moottorit pyörivät. Lämmitystoimintoa katkotaan termostaattisesti ohjaamalla polttoainepumpulle tulevaa 12V jännitettä. Aina kun lämpötila-anturin (Temp Sensor 5) lämpötila alhainen sen vastus on suuri (n. 24kohm). Tällöin käyttökytkimen (23) ohjauspiiri kytkee Dual Relayn (19) nastan B maihin/lähelle nollaa volttia ja nastaan F ilmestyy 12V-> polttoainepumppu saa 12V ja pumppaa. Kun lämpötila-anturin (5) lämpötila korkea, sen vastus on pieni (n. 3-5kohm). Tällöin käyttökytkimen (23) ohjauspiiri kytkee Dual Relayn (19) nastan B kellumaan/lähelle 12V jännitettä, rele ei vedä ja nastaan F ei tule enää 12V -> polttoainepumppu pysähtyy. Normaalitoiminnan aikana siis katkotaan vain polttoainepumpun toimintaa päälle/pois Temp Sensorin (5) vastuksen mukaan. Käyttökytkimessä on lämmittimen tehon säätö samassa eli nuo transistorikytkennät ilmeisesti hoitavat sen, millä lämpötila-anturin vastusarvolla kytketään päälle/pois. Käyttökytkimen piirikaaviota/transistorikytkentöjä hankala lukea kun skannattu kuva hieman huono, pääosin jokatapauksessa kuten edellä. Saan alkuperäisen 411 paperimanuaalin lähiaikoina, jos sen kuvasta saa paremmin selvää niin tarkennan kuvausta. Thermo Switchillä (12) on kaksi toimintoa. Kun laite ei vielä lämmennyt, nastat NO ja C oikosulussa. Jos tällöin lisäksi Dual Relay nasta B maissa (lämmitys aktiivinen = polttoainepumppu pumppaa) myös Dual Relayn nastojen D ja C väliset kärjet johtaa ja hehku/sytytystulpan hehkupiiri saa 12V Dual Relayn nastasta C. Kun laite lämmennyt, Thermo Switchin kontakti NO-C katkeaa ja puolestaan nastat NC ja C yhdistyvät. Tällöin hehku/sytytystuplan hehkuminen loppuu koska Thermo Swichin NO nastaan eikä Dual Relayn D nastaan tule enää 12V. NC ja C nastat ovat rinnakkain Dual Relayn nastojen G ja E kanssa. Tämä tarkoittaa että molemmat puhallinmoottorit sekä puola saavat 12V vaikka laite sammutettaisiin sekä käyttökytkimestä (23) että pääkytkimestä (2). Tämän tarkoituksena on lämmittimen jäähdyttäminen ja pakokaasujen poisto kytkettäessä laite pois päältä. Moottorit siis pyörivät kunnes Thermo Switch jäähtynyt. Ylikuumenemissuoja (9) on kytkin joka menee johtavaan tilaan, jos sen lämpötila nousee yli laitteen normaalin lämpötilan. Tällöin se oikosulkee Dual Relayn nastan F sulakkeen kautta maahan, sulake palaa ja polttoainepumppu pysähtyy. Laitetta ei saa enää päälle ilman sulakkeen vaihtoa. Safety Switch (18) toimii seuraavasti. Hehku/sytytystuplan normaali hehkutusaika on 2-4min. Hehkutus on päällä silloinkun Dual Relay (19) nasta C on 12 voltissa. Nasta C on kytketty myös Safety Switchille. Safety Switch on aikaan reagoiva kytkin, eli jos sille tulee toiseen NO nastaan 12V yli mainitun 2-4min ajan, niin kytkin kytkeytyy pois päältä (= ei johda enää) ja Safety Switchin A nastojen välillä ei ole enää kontaktia. Koko lämmitin pysähtyy koska Käyttökytkimen (23) Dual Relayn nastaan A syottämä 12V katkeaa. Tyypillinen tilanne on polttoaineen loppuminen tai Thermo Switchin vioittuminen. Edellisessä tapauksessa Thermo Switcin lämpötila ei nouse koska bensan palamista ei tapahdu -> Thermo Swichin NO ja C nasta pysyvät liian kauan kontaktissa. Samoin voi käydä jos Thermo Switch vioittunut-> kytkin ei toimi ja NO ja C pysyvästi kytketty yhteen. Edit: Tarttisin tarkemman, skannatun kopion tuosta korjausmanuaalin sivusta, jossa näkyy pääkytkimen sisäiset transistorikytkennät. Olisiko jollakulla tuo 411 korjauskirjan sivu jollain kielellä ? Kyse manuaalin sivusta nro F1.1 5-2 jossa BA4 piirikaavio. Lämppärin skema.pdf Edited May 9, 2014 by iiroh Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Kun mä halusin tuon toimimaan, niin piti vaihtaa kojelaudan käyttökytkin ja puhdistaa bensapumpun sähköliitokset. Kun toimii, niin on tehokas, ja käynnistyy helpolla (toisin kuin kuplassani oleva BN2). Laitteesta tuleva pakoputki kyllä tuppaa ruostumaan, ja korvaavia ei ihan löydy hyllyltä. Suosittelen uusimaan kaikki bensaletkut. Onnea! Quote Link to comment
iiroh Posted February 2, 2014 Author Share Posted February 2, 2014 (edited) Vähän into jo lopahti tämän kunnostukseen. Tuo Thermo Switch rikki ja kahdessa varaosalaitteessa sama homma. Tuo on sinänsä yksinkertainen kapistus eli siinä on 1970-luvun tavallinen mekaaninen mikrokytkin, mutta sitä sitten painaa metalliputken sisälle asennettu, kolmesta n. 4cm palasta koostuva lasitanko. Eli kun lasitanko laajenee ja pitenee, se painaa mikrokytkintä. Kaikissa 3 yksilössä jotka mulla on, ainakin yksi noista lasitangoista jostain syystä poikki, lasinmurut putken sisällä ja toiminta jumissa. Lasitankoja ei edes saa ulos koska kytkimen ja lasitankojen välissä vielä jousiteräksestä tehty lippa. Sitäkään ei oikein saa ehjänä irti kun pistehitsattu kiinni. Sitten Thermo Switchiä ei kuitenkaan saa irti lämppärin sisemmästä polttokammiosta ilman että menee rikki sekä polttokammio että kytkin. Tai ainakin toi kammio. Tehty niin että osat ruostuneet pomminvarmasti yhteen vaikka olisi ulkoisesti harvinaisen siisti laite, kuten mulla. Uutta tai ehjää kytkintä tuskin saa mistään.... Ja vaikka löytyiskin, niin koko laitteen kuori pitäisi halkaista, hitsata uusi putki Termo Switchin kiinnitykseen ja, ja, ja.... Ei prkl, tähän kapistukseen mennyt jo > 15 tuntia aikaa ja eilen meni melkein hermotkin.... ja konekin levällään jota pitäis päästä kasaamaan. Taitaa käydä niin että laitan vaan ulkoisesti alkuperäiseksi, mutta nostan kädet pystyy toimivuuden osalta, sinänsä pännii kun tää ois mukava varuste ja löysin Englannista fiksuun hintaan 411 NOS lämmönvaihtimetkin, jotka aika tehottomat ilman tätä lämmitintä. Aina tää harrastaminen ei mee putkeen.... Edited February 2, 2014 by iiroh Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Jos se on lämmön määrästä kiinni, ja vaikeudet bensalämmittimessä liian isoja... Itse asensin lämmönvaihtimet Transportterista, joissa runsaasti ripoja (toisin kuin 411:n alkuperäisessä). Putket moottorin puhaltimesta lämmönvaihtimiin saa virittää itse taipuvasta putkesta, mutta ei mikään ylivoimainen tehtävä. Lämpöä riitti talvellakin siten, että hyvin harvoin tarvitsi bensalämmitintä. Ne 411:n alkuperäiset lämmönvaihtimet eivät tosiaan riitä talvella ilman apua bensalämmittimestä. Quote Link to comment
iiroh Posted February 22, 2014 Author Share Posted February 22, 2014 Hermojen menetys vältetty ja into korjata tämä laite palautunut. Eli halkaisin laitteen rungon, jotta saan Thermo Switchin asennusputken hitsautettua takaisin sisempään rosteriseen polttokammioon. Kaikki muut osat tuntuu toimivan ja sain tuon Thermo Switchin tilattua Classicpartsilta, mutta nyt tarttisin tarkemman, skannatun kopion tuosta korjausmanuaalin sivusta, jossa näkyy pääkytkimen sisäiset transistorikytkennät. Olisiko jollakulla nuo 411 korjauskirjat jollain kielellä ? Kyse manuaalin sivusta nro F1.1 5-2 jossa BA4 piirikaavio. Eli sen verran hyvä skannaus pitäisi olla että nuo pääkytkimen 23 sisäiset kytkennät erottuisi. Jos niistä saisi tolkkua niin päivittäisin ylläolevan toiminnan kuvauksen ja voisi auttaa myös korjaamaan pääkytkimen jos siitä joku komponentti (vastus, transistori, tms) rikki. Quote Link to comment
vwagen Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Mulla on kyllä alkuperäismanuaali suomenkielisenä mutta sivua F1,1 5-2 ei ole ollenkaan,ei edes sisällysluettelossa,näitä manuaalejahan päivitettiin käytön aikana jatkuvasti,lisättiin uusia sivuja ja vanhoja poistettiin.Tarkoitatko kojetaulussa olevaa lämpötilan säätökytkintä?Niitäkin on monta erimallia vuosimallista riippuen,minkä numeroiset navat kytkimessä? Quote Link to comment
iiroh Posted February 22, 2014 Author Share Posted February 22, 2014 Joo, just se kytkin kojetaulussa. Se on tossa yläpuolella olevassa pdf-skemassa osa nro 23 siellä ylälaidassa. En oo kyllä tarkistanu onko mun autossa just noi kuvan napojen numerot eli 4, 58, Z, X, 5, 6, 3 ja 30. Pitää nyt tulevalla viikolla katsoa. Yksi orggis VW manuaali löytyi Saksasta, jossa kaikkien vanhojen Ebereiden korjausohjeet. Katsotaan meneekö mun hintaehdotus läpi. Jos se päätyy mulle niin siitä saa sitten muutkin Ebereitä korjaavat apuja... Quote Link to comment
iiroh Posted May 9, 2014 Author Share Posted May 9, 2014 (edited) Nyt tämä eber vihdoin kunnossa. Hermot kesti sittenkin.... sain pöydällä manuaalisesti koekäytettyä ilman autossa olevia pääkatkaisinta ja releyksikköjä. Todella kuumaa ilmaa hönkii.... Sain uuden lämpötila-anturin (thermo switch) classic partsilta ja kaveri juotti sen kiinnitysputken takaisin rosteriseen sisäkammioon hopeakovajuotteella. Pitäisi kestää yli 600C. Maalasin lämpöä kestävällä maalilla; mustalla kun ostamani harmaa maali oli jotenkin mennyt pilalle. Ei oo orggis väri eikä kauhean siistikään kun pensselillä maalasin ja ulkopinnat oli aika hyvin ruosteen takia syöpyneet mutta olkoon. Toiminnallisesti ainakin nyt hyvässä kunnossa. Samalla kunnostin ne venttiilitötteröt kynnyskoteloiden takapäästä. Uusi tulppa, kammion puhallinmoottorista puhdistin ja säädin kärjet, jotka katkoo sytytystä ja bensapumpun toimintaa. Bensapumpusta tarkistin pumppausnopeuden/voluumin, sitä nimittäin tulee todella vähän sitä bensaa, vain millilitroja minuutissa ja niin pitääkin. Äkkiseltään kuvittelee että pumppu on rikki.... Puolan ja ylikuumenemissuojan tarkistin myös. Kuoret kasasin pulteilla ja muttereilla niittien sijaan. Helpompaa näin ja kun varautuu, että sen saa uudestaan auki niin sitten sitä ei ehkä enää tarvii avata mun elinaikana.... Ohessa muutama kuva. Edited May 9, 2014 by iiroh 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.