Jump to content

411 Volkkarin BA4 (Eber) lämmittimen toimintakuvaus, nyt toimii oma lämmitin....


Recommended Posts

Mulla meni tovi tuon härvelin piirikaavion/manuaalin tutkimiseen,

että toiminta tuli selväksi. Alla toiminnan kuvaus, mikäli ketään kiinnostaa. 

 

Englanninkielisen korjaamo-,  tai-mikä-lie manuaalin kuvaus oli aika huono,

joten naputtelin tämän itsellekin muistiin mikäli joskus vielä uudestaan

erehtyisi sotkeutumaan tälläsiin helvetinkoneisiin. Itsellä ainakin ulkoisesti

niin hyvässä kunnossa että päätin kuitenkin laittaa toimintakuntoon jos vaan nuo kaikki

releyksiköt ja kytkimet toimii. Nyt ainakin tiedän testausta varten miten ne  

pitäisi toimia......

 

 

BA4 Bensalämmittimen toiminta

------------------------------

 

Kts piirikaavio

 

Kun lämmitin laitetaan päälle kojetaulun käyttökytkimestä (Temperature

Regulating Switch 23),

niin käyttökytkimen napaan 4 tulee 12V joka menee Safety Switchin (18) läpi

Dual Relay (19) nastaan A. Käyttökytkimelle tulee jatkuva 12V nastaan 30.

 

Kun lisäksi Main Switch (käyttövipu käsijarrun vieressä) (2) 

kytkee maihin  Dual Relay nastan H-> rele vetää ja Dual Relay navat G ja E 

yhdistyvät. Napaan E tulee jatkuva 12V eli napa G tällöin myös 12V.

 

Aina kun Dual Relay navassa G on 12V, niin molemmat puhallinmoottorit

(polttokammion puhallin 13  ja raitisilmapuhallin 17) pyörivät. Eli moottorit

pyörivät siis aina kun lämmitin kytketty päälle.

 

Aina kun polttokammion moottori 13 pyörii, sen sisällä olevat kärjet katkovat

maakontaktia polttoainepumpulle (4) ja puolalle (8). Polttoainepumppu pumppaa

jos se saa lisäksi 12V Dual Relayn nastasta F. Polttoainepumppu toimii siis

jännitepulsseilla ja mitä nopeammin moottori pyörii, sitä enemmän pumppu

pumppaa. Tällä pyritään vakioimaan bensa/ilmaseos, tosin moottorinhan pitäisi

aina pyöriä samalla nopeudella. Etuna ainakin se että pumppu ei pumppaa jos

moottori ei pyöri eli esim jos moottori hajoaa. Ei tule bensatulvaa ja se ainakin

vähentää tulipalon vaaraa.

 

Puola antaa korkeajännitepulssit sytytystuplalle jos se saa lisäksi 12V nastasta G,

eli siis aina kun moottorit pyörivät.

 

Lämmitystoimintoa katkotaan termostaattisesti ohjaamalla polttoainepumpulle 

tulevaa 12V jännitettä. Aina kun lämpötila-anturin (Temp Sensor 5) lämpötila alhainen

sen vastus on suuri (n. 24kohm). 

Tällöin käyttökytkimen (23) ohjauspiiri kytkee

Dual Relayn (19) nastan B maihin/lähelle nollaa volttia ja nastaan F ilmestyy 

12V-> polttoainepumppu saa 12V ja pumppaa. Kun lämpötila-anturin (5) lämpötila korkea,

sen vastus on pieni (n. 3-5kohm). 

Tällöin käyttökytkimen (23) ohjauspiiri kytkee

Dual Relayn (19) nastan B kellumaan/lähelle 12V jännitettä, rele ei vedä ja 

nastaan F ei tule enää 12V -> polttoainepumppu pysähtyy. Normaalitoiminnan 

aikana siis katkotaan vain polttoainepumpun toimintaa päälle/pois Temp Sensorin 

(5) vastuksen mukaan. Käyttökytkimessä on lämmittimen tehon säätö samassa eli

nuo transistorikytkennät ilmeisesti hoitavat sen, millä lämpötila-anturin vastusarvolla

kytketään päälle/pois.

 

Käyttökytkimen piirikaaviota/transistorikytkentöjä hankala

lukea kun skannattu kuva hieman huono, pääosin jokatapauksessa kuten edellä.

Saan alkuperäisen 411 paperimanuaalin lähiaikoina, jos sen kuvasta saa paremmin

selvää niin tarkennan kuvausta.

 

 

Thermo Switchillä (12) on kaksi toimintoa. Kun laite ei vielä lämmennyt, nastat

NO ja C oikosulussa. Jos tällöin lisäksi Dual Relay nasta B maissa (lämmitys

aktiivinen = polttoainepumppu pumppaa) myös Dual Relayn nastojen D ja C väliset

kärjet johtaa ja hehku/sytytystulpan hehkupiiri saa 12V Dual Relayn nastasta

C. Kun laite lämmennyt, Thermo Switchin kontakti NO-C katkeaa ja puolestaan

nastat NC ja C yhdistyvät. Tällöin hehku/sytytystuplan hehkuminen loppuu

koska Thermo Swichin NO nastaan eikä Dual Relayn D nastaan tule enää 12V.

NC ja C nastat ovat rinnakkain Dual Relayn nastojen G ja E kanssa. Tämä tarkoittaa

että molemmat puhallinmoottorit sekä puola saavat 12V vaikka laite sammutettaisiin

sekä käyttökytkimestä (23) että pääkytkimestä (2). Tämän tarkoituksena on

lämmittimen jäähdyttäminen ja pakokaasujen poisto kytkettäessä laite

pois päältä. Moottorit siis pyörivät kunnes Thermo Switch jäähtynyt. 

 

Ylikuumenemissuoja (9) on kytkin joka menee johtavaan tilaan, jos sen lämpötila nousee

yli laitteen normaalin lämpötilan. Tällöin se oikosulkee Dual Relayn nastan F

sulakkeen kautta maahan, sulake palaa ja polttoainepumppu pysähtyy. Laitetta ei

saa enää päälle ilman sulakkeen vaihtoa.

 

Safety Switch (18) toimii seuraavasti. Hehku/sytytystuplan normaali hehkutusaika on

2-4min. Hehkutus on päällä silloinkun Dual Relay (19) nasta C on 12 voltissa.

Nasta C on kytketty myös Safety Switchille. Safety Switch on aikaan reagoiva kytkin,

eli jos sille tulee toiseen NO nastaan 12V yli mainitun 2-4min ajan, niin kytkin

kytkeytyy pois päältä (= ei johda enää) ja Safety Switchin A nastojen välillä ei

ole enää kontaktia. Koko lämmitin pysähtyy koska Käyttökytkimen (23) Dual Relayn

nastaan A syottämä 12V katkeaa. Tyypillinen tilanne on polttoaineen loppuminen

tai Thermo Switchin vioittuminen. Edellisessä tapauksessa Thermo Switcin lämpötila

ei nouse koska bensan palamista ei tapahdu -> Thermo Swichin NO ja C nasta pysyvät

liian kauan kontaktissa. Samoin voi käydä jos Thermo Switch vioittunut-> kytkin

ei toimi ja NO ja C pysyvästi kytketty yhteen.

 

Edit: Tarttisin tarkemman, skannatun kopion tuosta korjausmanuaalin sivusta, jossa näkyy

pääkytkimen sisäiset transistorikytkennät. Olisiko jollakulla tuo 411 korjauskirjan sivu jollain kielellä ?

Kyse manuaalin sivusta nro  F1.1 5-2 jossa BA4 piirikaavio.

Lämppärin skema.pdf

Edited by iiroh
Link to comment

Kun mä halusin tuon toimimaan, niin piti vaihtaa kojelaudan käyttökytkin ja puhdistaa bensapumpun sähköliitokset. Kun toimii, niin on tehokas, ja käynnistyy helpolla (toisin kuin kuplassani oleva BN2). Laitteesta tuleva pakoputki kyllä tuppaa ruostumaan, ja korvaavia ei ihan löydy hyllyltä. Suosittelen uusimaan kaikki bensaletkut. Onnea!

Link to comment

Vähän into jo lopahti tämän kunnostukseen. Tuo Thermo Switch rikki ja kahdessa varaosalaitteessa sama homma.

Tuo on sinänsä yksinkertainen kapistus eli siinä on 1970-luvun tavallinen mekaaninen mikrokytkin, mutta sitä

sitten painaa metalliputken sisälle asennettu, kolmesta n. 4cm palasta koostuva lasitanko. Eli kun lasitanko laajenee

ja pitenee, se painaa mikrokytkintä. Kaikissa 3 yksilössä jotka mulla on, ainakin yksi noista lasitangoista jostain

syystä poikki, lasinmurut putken sisällä ja toiminta jumissa. Lasitankoja ei edes saa ulos koska kytkimen ja lasitankojen

välissä vielä jousiteräksestä tehty lippa. Sitäkään ei oikein saa ehjänä irti kun pistehitsattu kiinni.

 

Sitten Thermo Switchiä ei kuitenkaan saa irti lämppärin sisemmästä polttokammiosta

ilman että menee rikki sekä polttokammio että kytkin. Tai ainakin toi kammio. Tehty niin että osat ruostuneet pomminvarmasti

yhteen vaikka olisi ulkoisesti harvinaisen siisti laite, kuten mulla.

 

Uutta tai ehjää kytkintä tuskin saa mistään.... Ja vaikka löytyiskin, niin koko laitteen kuori pitäisi halkaista, hitsata

uusi putki Termo Switchin kiinnitykseen ja, ja, ja.... 

 

Ei prkl, tähän kapistukseen mennyt jo > 15 tuntia aikaa ja eilen meni melkein hermotkin.... ja konekin levällään jota pitäis

päästä kasaamaan.

 

Taitaa käydä niin että laitan vaan ulkoisesti alkuperäiseksi, mutta nostan kädet pystyy toimivuuden osalta, sinänsä

pännii kun tää ois mukava varuste ja löysin Englannista fiksuun hintaan 411 NOS lämmönvaihtimetkin, jotka aika tehottomat

ilman tätä lämmitintä. Aina tää harrastaminen ei mee putkeen....

Edited by iiroh
Link to comment

Jos se on lämmön määrästä kiinni, ja vaikeudet bensalämmittimessä liian isoja... Itse asensin lämmönvaihtimet Transportterista, joissa runsaasti ripoja (toisin kuin 411:n alkuperäisessä). Putket moottorin puhaltimesta lämmönvaihtimiin saa virittää itse taipuvasta putkesta, mutta ei mikään ylivoimainen tehtävä. Lämpöä riitti talvellakin siten, että hyvin harvoin tarvitsi bensalämmitintä. Ne 411:n alkuperäiset lämmönvaihtimet eivät tosiaan riitä talvella ilman apua bensalämmittimestä.

Link to comment
  • 3 weeks later...
Hermojen menetys vältetty ja into korjata tämä laite palautunut. Eli halkaisin laitteen rungon, jotta saan Thermo Switchin asennusputken hitsautettua takaisin sisempään rosteriseen polttokammioon. Kaikki muut osat tuntuu toimivan ja sain tuon Thermo Switchin tilattua Classicpartsilta, mutta nyt tarttisin tarkemman, skannatun kopion tuosta korjausmanuaalin sivusta, jossa näkyy pääkytkimen sisäiset transistorikytkennät.

Olisiko jollakulla nuo 411 korjauskirjat jollain kielellä ? 

 

Kyse manuaalin sivusta nro  F1.1 5-2 jossa BA4 piirikaavio. Eli sen verran hyvä skannaus pitäisi olla että nuo pääkytkimen 23 sisäiset 

kytkennät erottuisi. Jos niistä saisi tolkkua niin päivittäisin ylläolevan toiminnan kuvauksen ja voisi auttaa myös korjaamaan pääkytkimen

jos siitä joku komponentti (vastus, transistori, tms) rikki. 

Link to comment

Mulla on kyllä alkuperäismanuaali suomenkielisenä mutta sivua F1,1 5-2 ei ole ollenkaan,ei edes sisällysluettelossa,näitä manuaalejahan päivitettiin käytön aikana jatkuvasti,lisättiin uusia sivuja ja vanhoja poistettiin.Tarkoitatko kojetaulussa olevaa lämpötilan säätökytkintä?Niitäkin on monta erimallia vuosimallista riippuen,minkä numeroiset navat kytkimessä?

Link to comment

Joo, just se kytkin kojetaulussa. Se on tossa yläpuolella olevassa pdf-skemassa osa nro 23 siellä ylälaidassa. En oo kyllä tarkistanu

onko mun autossa just noi kuvan napojen numerot eli 4, 58, Z, X, 5, 6, 3 ja 30. Pitää nyt tulevalla viikolla katsoa. Yksi orggis VW manuaali

löytyi Saksasta, jossa kaikkien vanhojen Ebereiden korjausohjeet. Katsotaan meneekö mun hintaehdotus läpi. Jos se päätyy mulle niin

siitä saa sitten muutkin Ebereitä korjaavat apuja...

Link to comment
  • 2 months later...

Nyt tämä eber vihdoin kunnossa. Hermot kesti sittenkin.... sain pöydällä manuaalisesti koekäytettyä ilman autossa

olevia pääkatkaisinta ja releyksikköjä. Todella kuumaa ilmaa hönkii....
 
Sain uuden lämpötila-anturin (thermo switch) classic partsilta ja kaveri juotti sen kiinnitysputken takaisin rosteriseen sisäkammioon 
hopeakovajuotteella. Pitäisi kestää yli 600C. Maalasin lämpöä kestävällä maalilla; mustalla kun ostamani harmaa maali oli jotenkin mennyt
pilalle. Ei oo orggis väri eikä kauhean siistikään kun pensselillä maalasin ja ulkopinnat oli aika hyvin ruosteen takia syöpyneet mutta olkoon.
Toiminnallisesti ainakin nyt hyvässä kunnossa.
 
Samalla kunnostin ne venttiilitötteröt kynnyskoteloiden takapäästä.
 
Uusi tulppa, kammion puhallinmoottorista puhdistin ja säädin kärjet, jotka katkoo sytytystä ja bensapumpun toimintaa.
Bensapumpusta tarkistin pumppausnopeuden/voluumin, sitä nimittäin tulee todella vähän sitä bensaa, vain millilitroja minuutissa
ja niin pitääkin. Äkkiseltään kuvittelee että pumppu on rikki.... Puolan ja ylikuumenemissuojan  tarkistin myös.
Kuoret kasasin pulteilla ja muttereilla niittien sijaan. Helpompaa näin ja kun varautuu, että sen saa uudestaan auki niin sitten sitä
ei ehkä enää tarvii avata mun elinaikana....
 
Ohessa muutama kuva. 

post-675-0-25375500-1399622408_thumb.jpg

post-675-0-54087900-1399622414_thumb.jpg

post-675-0-20769900-1399622421_thumb.jpg

post-675-0-51255600-1399622429_thumb.jpg

post-675-0-91221900-1399622434_thumb.jpg

Edited by iiroh
  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...