Guest beex64 Posted October 29, 2005 Share Posted October 29, 2005 Muutama kysymys aiheesta pohjalevyn maalaus.Aikomus käyttää Inertia 5:sta pohjamaalina. Levy puhdistettu maalipinnalle ja paikattu ja on nyt todellakin ruosteeton. En ole ennen ruiskutellut paineilmalla. - Minkälainen ruisku tarvitaan. Riittääkö halpahalli-malli. - Paljonko pohjamaalia tarvitaan, entä pintamaalia. - Mistä tietää että oikea pinnanpaksuus on saavutettu. - Kunka isolta alalta kannaattaa suojata hallin lattiat ettei pomo ala räyhäämään. - Mitä kannattaa huomioida pintamaalia roiskittaessa. Mitä maalia pinnalle. - Missä vaiheessa voi levittää alustamassan. Ennen vai jälkeen pintavärin. - Jos alkaa jänistää, mihin pääkaupunkiseudulla voi levyn kuljettaa ja maalauttaa. Minkälaista hintaluokkaa homma kustantaa. - Muita vinkkejä aiheeseen liittyen. Missä kori ja hilut voisi maalauttaa. Koppa,luukut ja lokarit on käsitelty peltipuhtaaksi ja ovat ruosteettomat ja lommot oikaistu. Hinta-arvioita... Vielä kysymys etuakselin neulalaakereista. - Voiko ne korvata uretaani-puslilla ( Hot cars- sivut) ja jos voi kannaattaako moinen vaihto vai lyödäänkö sisään uudet laakerit. - Kuinka vanhat laakerit saa pois akseliputkista. - Miten päin ne pallonivelet tulevat tukivarsiin. Uusissa tukivarsissa ei ole niitä merkintöjä. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 29, 2005 Share Posted October 29, 2005 -Ala tai yläsäiliöruisku, molemmat käy. Suutin yleisesti uretaani ja akryylimaaleille 1-1.2mm -Pohjamaalia pohjalevyyn menee ihan sen verran ku haluaa laskea. Jos maalaat ympäriämpäri niin litra hujahtaa kivasti. Muista ohentaa riittävästi. Inertaa muistaakseni 4:1+15% ohenninta. Voit suihkuttaa puolen tunnin sisään kerran ja katsoa miten pinta kehittyy, sitte jos maalia jää ni vedät loput siihen päälle. Ei kuivu ihan silmän räpäyksessä jos on huonelämpötila luokkaa 20 astetta. -Pinnan paksuutta on amatöörin paha laskeskella, jos on paksua maalia niin pinnasta tulee paksumpi ennenkuin on tasainen, kuten taas ohuemmalla maalilla tasaisuus tulee jo todella ohuella kerroksella. Ammattimaalarit vetää muutaman sata myytä tuon pinnan, amatöörinä en siittä ottais huolta. Maalaat ohuhkolla maalilla (katso sekoitussuhteet purkista/ohjekirjasta) niin että selvästi kaikki alla oleva tumma pinta peittyy, ja maalattu pinta on tasainen. (maalaa vaakaan ja pystyyn, eli ristiin) -Inerta on siitä onnellista maalia ettei se hirveästi tartu jos hallin lattialla on vähänkään pölyä. Itse en edes suojaisi jos pohjan esim maalaa metrin korkeiden pukkien päällä. Alas laskeutuva sumu on niin ohutta eikä päse muodostamaan lattialle kalvoa että lähtee lakaisemalla veks. -Pinnalle suosittelen 2K polyuretaanimaalia, teknoplastia tai muita vastaavia teollisuusmaaleja (katso teknoksen sivuilta, teknoplasteja on kymmeniä erilaisia, eri kiiltävyysasteella eri tarkoituksiin. Yleisesti korkeakiiltoinen maali pitää kiiltonsa hyvin) -Alustamassa pohjamaalin päälle jos on päälle maalattavaa massaa. Yleensä ruostesuojamassat eivät ole, kiveniskusuojamassat sen sijaan ovat. Itse vetäisin pohjat, pinnan ja massa päälle jos tarve vaatii. Usein hyvin tehty pohja ja pinta pyysyy vuosikaudet hyvänä vaikka ei massaisikaan. Korkeintaan vetäisin sitten pohjamaalin päälle kiveniskusuojamassan niihin kohtiin mihin olettaa renkaista tulevan sorasuihkun osuvan. Ja koko komeuden päälle pintamaalin. (säilyy kliini ja huoliteltu pinta) -Varmasti kaikki automaalaamot tekevät noita jos menee puputin pöksyihin, mutta alusta on hyvä kohde kokeilla, se ei ole joka jannun pällisteltävissä jos menee ketuiks ekallal kerralla. Maalatessa on syytä muistaa pintamaalin kanssa ainakin: Eka kerros harsomaisesti, niin että peittää suht hyvin, mutta ei kokonaan. Sitten annat kuivua 20-30min ja vasta sitten päälikerros niin että kiilto tulee pintaan. Tämä ehkäisee valumista koska pohjakerros on osittain kuivunut eikä sula heti ja lähde valumaan pintakerroksen kanssa. Pohjan maalaaminen saattaa vaihdella muutamasta kympistä satoihin euroihin paikoista riippuen. Hyvänä esimerkkinä: riihimäellä auton ylimaalaus (ruiskutus + maalit) ilman pohjatöitä saattaa maksaa jopa 1500€. Oma hovimaalarini tekee sen 100€ + maalit ja pinta on saman laatuinen, mitä ollaan vertailtu :) -Vinkkejä: putsaa vielä kerran kaikki asetonilla, ja nukkaamattomalla liinalla. Varaa reilusti aikaa, hosutessa tulee sutta ja äkkiä. Maali ei kuivu niin nopeasti kuin monet luulee. Ei tässä sekuntiaikataululla tehdä. Juoksevana inerta esimerkiksi pysyy 20-30 minuuttia ruiskussa, jos se on yhdessä tilassa. Maalikalvona alkaa olemaan tuon ajan kuluttua jo kosketuskuiva hyvissä olosuhteissa. -Korin ja irto osat voi maalauttaa automaalareilla, hinta on sen mukainen mitä on irto-osia ja erillistä työtä ruiskutuksen lisäks. Itse olen vienyt akseliston osat pulverimaalattavaksi Ridasjärvelle. Esimerkkinä etuakseliston hiekkapuhallus (sisältää akseliputkiston, olkavarret, olka-akselit, raidetangot) ja pulverimaalaus maksoi muistaakseni 60€. Pulverimaali kestää isältä pojalle. -Etuakseliston neulalaakerit voi korvata uretaanipuslilla. Muista puslien rasvaus ennen asennusta. Hyvää ainetta on könttisilikoni (kent, valkoinen purkki peltikannella) ja kupari tai alumiinitahna. Monet uretaanit eivät kestä vaseliinia vaan turpoavat piloille. -vanhat laakerit saa pois ulosvetäjällä, tai sitten esim vinkulla ja erilaisilla terillä ihan kylmästi hiomalla jos ei muuten onnistu. Laakeripaketin kun hioo yhdestä kohdasta rikki niin lähtee aika vaivatta. -Pallonivelet tulevat aina niin että kun laitat akseliputken sisälle sen sinne kuuluvan osan. Siihen nähden nivelen liikerata kuuluu olle 90asteen kulmassa. Olkavarsissa on aina ollut pienet lovet jonka suuntaan nivelen liikerata laitetaan. Se löytyy yleensä siltä puolelta mistä nivel prässätään sisään. Niveltä prässätessä kannattaa ottaa suosiolla suojakumi pois, menee helpostikin rikki asennettaessa. Sitten kun nivel on paikoillaan, hitusen lisää rasvaa sisään ja kumi paikoilleen. Olikohan siinä riittävästi lauantai-illan infoa :) Huomio että nämä ovat minun henk. koht mielipiteitä ja kokemukseen perustuvia juttuja. muilla saattaa olla jopa parempiakin konsteja! Quote Link to comment
Ketsa Posted October 29, 2005 Share Posted October 29, 2005 Bilteman halppisruiskulla onnistui (yläpuolinen säiliö), suuttimena suurin mitä pilteemasta sai. Mielestäni hirmu pölyäväistä tuo inertta ruiskutettuna, eli kattoa myöten oli minulla koko paja pölyssä. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted October 29, 2005 Share Posted October 29, 2005 Samoilla linjoilla samoilla linjoilla. Mie en tuosta inertasta tiiä ollenkaan, mutta tema tuntu kaipaavan isomman suuttimen. Tai siis oli mukavampi vedellä väljemmällä suuttimella vähän paksumpaa maalia. Suutinsarja kuitenkin makso 68 euroa eli turhaa sitä ostaa jos ei tarvetta ole. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 29, 2005 Share Posted October 29, 2005 tuon pölyäväisyyden saa kuriin maalia ja painetta säätämällä. Kokeilemalla oppii... Oli miullakin melkonen valkoutu ilmassa ku ekaa kertaa suhmuttelin. Quote Link to comment
Guest beex64 Posted October 30, 2005 Share Posted October 30, 2005 Kiitos vinkeistä Veljet !. Mites on Jani tuon hovimaalarimestarin kanssa. tekeekö hän myös " tallin " ulkopuolisia töitä. Jos tekee,voisiko häntä härnätä tuon oman korin maalausurakan kanssa. Kopan ja hilujen pitäisi saada päälle Bahama Blau - pinta. Jos mestaria kiinnostaa olisi kiva saada tarjous ko. hommasta. Niinkuin sanottu koppa ja hilut ovat ympäriinsä pellillä ja tasoitukset tehdään asianmukaisesti. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.