Jump to content

Käynnistysprobleema


Guest tpirskan1

Recommended Posts

Posted

Mikähän on syynä siihen,että kuuma kone ei meinaa käynnistyä? Kuumana startti jaksaa juuri ja juuri pyörittää konetta ja tuntuu kuin sytytys olisi pielessä (töksähtelee, pistää vastaan). Kun antaa hieman jäähtyä kone starttaa OK. Koneessa on pellit/läpät ja termostaatti paikoillaan ja ne toimivat.

 

Timo P.

---

Posted

Mulla oli käyttiksessä kerran sama ongelma. Startti ei saanut tarpeeks sähköä, kylmänä lähti mutta kuumana ei. Vaihdoin paksumman kaapelin akusta startille ja uusin myös maadoituskaapelin, niin johan rupes startaan. Syys saattaa myös löytyä ihan vaan pelkästään huonoista liitoksista nykyisissä kaapeleissa. Samoin jos startin puslat alkaa olla loppu ja ankkuri alkaa lähestyä kenttä käämiä, niin oireet on samanlaisia.

 

Helpoin ehkä kokeilla kun annat apukaapelilla virtaa suoraan startin persiiseen ja kokeilet, että jaksaako sitten startata.

Posted

Startti vaihdettiin tuossa keväällä, joten vika ei (toivottavasti) ole siinä. Pitää kuitenkin kokeilla vaihtaa noi kaapelit.

 

Itse mietin myös,että voisiko vika olla jotenkin venttiileihin liittyvää? Jumivat kuumana...? Kannet kyllä kävivät kesällä pajalla kunnostuksessa ja sen jälkeen niille on kilometrejä tullut alle sata.

 

Toinen mikä tuli mieleeni on,että voisiko pielessä oleva sytytys aiheuttaa moista? Kaukaahan se on haettu,mutta alkaa olla ajatukset syystä vähissä.

 

Timo P.

---

Posted

Liian kuumana käyvä moottori aiheuttaa tuota... lämpö johtuu lohkosta kytkinkoppaan ja startin puslalle joka alkaa hirttämään jne..

Samalla moottorin sisäiset kitkat kasvaa kun lämpölaajeneminen menee yli marginaalien.. männät pyrkii laajenemaan isommaksi kuin pytyn halkaisija ja silleen :) Alumiitti laajenee enemmän kuin teräs, oliko lähes tuplasti.

 

Jan

Posted

Mikähän tuon liika kuumumisen voisi aiheuttaa? Pyörii nätisti tyhjäkäynnillä ja ennakotkin pitäisi olla kohdillaan. Kone on hieman piristetty, eli engle 110, 88-putket, käärmeenpesä, vakio virranjakaja ja doghouse puhallinkoppa. Konehuoneen tiivisteet ja pellit paikoillaan. Voisiko liian pienet/suuret venttiilien välykset aiheuttaa kuumumisen?`

 

Timo P.

---

Posted

Jos omistat yleismittarin, niin pistä startin päähän kiinni ja starttaa ja kato jännite. Laita sen jälkeen kiinni akkuun ja starttaa ja kato jännite, jos jännite startilta oli enmmän kuin 1 voltin pienempi, niin sitten voitkin alkaa tutkia kaapeleita, jos vähemmän, niin voit etsiä vikaa muualta.

Posted
Mikähän tuon liika kuumumisen voisi aiheuttaa? Pyörii nätisti tyhjäkäynnillä ja ennakotkin pitäisi olla kohdillaan. Kone on hieman piristetty, eli engle 110, 88-putket, käärmeenpesä, vakio virranjakaja ja doghouse puhallinkoppa. Konehuoneen tiivisteet ja pellit paikoillaan. Voisiko liian pienet/suuret venttiilien välykset aiheuttaa kuumumisen?`

 

Timo P.

---

 

 

No noi 88 putket, jos ne on ne "slip in" eli koneistamatta menee 1600 koneeseen, ovat erityisen herkkiä lämmöille.. pienikin ylikuumeneminen saa nuo hyvin ohutseinäiset putket menettämään muotoaan. Niistä tulee tynnyrimäiset ja soikeat kuumetessaan. Paljos koneessa on puristuksia ja nakuttaako se kenties? Millä bensalla ajelet?

 

Pienet venavälykset voi aiheuttaa ongelmia, liian isot ei. Alumiinisilla työntötangoilla välykset pienenee moottorin lämmetessä. Pahimmillaan voi joku vena alkaa kantamaan.

 

Kokeiles seuraavalla kerralla kun se tahmaa, että pyöriikö kone käsin pyöritettäessä yhtä helposti kuin kylmänä. (sytytysvirta pois päältä ettei se syö sun peukaloita!). Jos se pyörii normaalisti käsin, niin vika ei todennäköisesti ole koneen sisäisten kitkojen aiheuttama. Sen jälkeen diagnosoidaan starttia lisää.

 

Jan

Posted

Joo, sliparit ovat. Puristukset pitäis edellisen omistajan ilmoitukset mukaan olla 9 paikkeilla. Puuttuu vermeet asian todentamiseen. Kone ei mielestäni nakuta ja bensana on lyijytön 98. Kai doghousessa pitäisi jäähdytysteho riittää noille 88-slipareille? Vai pitäisiköhän pistää läpät olemaan kokoajan auki... kokeilen illalla tuota käsin pyörittämistä.

Posted

9:1 alkaa olemaan ylärajalla W110 nokalle, 8.5:1 olis parempi.

 

Olen ajanut 9.4:1 rutuilla samaa nokkaa melkein samanlaisessa koneessa ja se oli liikaa.

 

Jäähdytysteho riittää jos muut asiat on kunnossa, mutta jos ei ole, niin mikään jäähdytyksen lisäys ei auta korjaamaan itse vikaa.

 

Eihän se vaan käy liian laihalla?

 

Anyway, toi käsin pyörittely ja moottorin lämmön määrittäminen olis ekana listalla. Nyrkkisääntönä sitä öljytikkua pitää pystyä pitämään paljain käsin sen aikaa mitä öljymäärän tarkastukseen kuluu. Jos se polttaa näppejä niin kone on liian kuuma.

 

Millainen konepelti autossa on? Tuo pata tarvitsee ilmaa, eli pelllin jossa on ilmaritilät. Umpinainen pelti ei tarjoa tarpeeksi ilmaa sekä kaasareille että flektille. Jo tehtaalta tästä syystä laitettiin ritilöity pelti kun moottorin koko kasvoi 1500-1600:ksi. Ja se oli vakiokoneelle katsottu tarpeelliseksi :)

 

Jan

Posted

Tuota laihalla käyntiä olen itsekin miettinyt. Pitäisi varmaan vihdoin hommata seosmittari niin olisi helpompaa todeta moiset ongelmat.

 

Öljytikku ei ole polttavan kuuma, eikä moottori myöskään haise erityisen kuumalle.

 

Konepelti on kyllä varustettu ritilöillä. Kyseessä kun on 1303S, mutta edellinen omistaja on laittanut siihen ritilöiden päälle lintulaudan tuomaan lisää tehoja :). Meinasin tuon kyllä repiä veke, mutta kun ei ole ollut aikaa ruveta maalaamaan konepeltiä uusiksi on saanut olla. Voisikohan lämmetä siis tuon takia. Happi lopuu ja... :) Siispä lintulauta saa lähteä tänään.

 

Timo P.

---

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...