Jump to content

Peräkärry T2:n akseleilla


Guest MSaab

Recommended Posts

Guest MSaab

Tervehdys volkkariväki!

 

Olen kunnostamassa parikymmenvuotiasta kaksiakselista peräkärryä, jossa akseleina on Transporter ->79 taka-akselit vastakkain asennettuna, jousiputket siis ulommaisina!

Jousituksen säätämisessä tuli eteen ongelma: en tiedä ovatko akselit hitsatut kärryn runkoon samaan asentoon, kuin alunperin VW:ssä!

 

Osaako joku teistä kommentoida oheisista kuvista akselien asentoa:

- putkitukivarren akselikorvakkeen yläpinta, kuuluisiko olla vaakasuorassa?

- jousiputken kannen reikien asento/ levytukivarren rajoitinreunan asento?

 

Toinen asia on joustomatka, nyt näyttää, että toppareilla on joustomatkaa pienennetty rajusti:

- paljonko on alunperin etäisyys topparista vastimeen, kun jousitus on ala-asennossa eli levytukivarsi päin rajoitintaan?

 

Kiitos, jos voitte auttaa!

 

Tietoa janoava saabisti

 

PS. Juu, iskarit puuttuvat, tilalle tulevat lyhyemmät uusin yläpään kiinnityksin!

 

post-2617-0-58753200-1402310609_thumb.jpg

post-2617-0-38186800-1402310629_thumb.jpg

Link to comment

Paljonkos tuossa kärryssä on omapaino ja kantavuus?

Jousituksen voi säätää mille korkeudelle haluaa.  Alkuperäinen taka-akselin kantavuus on 1290kg/kpl joten jos on lähelle 2580kg kokonaispaino niin periaatteessa alkuperäinenkin säätö kävisi. On vaan tyhjänä niin kevyt että menee kiinni ulosjouston rajoittimiin.

 

Tukivarren saa hieman eri asentoihin kiinni, siitä saa säädettyä pyörän kulmia.

Aika samannäköinen akselin asento kuin mitä omassa klempparissa.

Link to comment
Guest MSaab

Omapaino oli 650 kg ja kokonaispaino 2700 kg! Omapaino luultavasti vähän pienenee,

kun pohja ja laidat tehdään alumiinista...

 

Itse asiassa minulle riittäisi tieto, missä kulmassa tukivarsi on vaakatasoon verrattuna silloin, kun se on päin toppariaan.

Siitä pystyisin tarkistamaan noiden akselien asennon.

 

Joo, tässä voi käydä niin, että nuo levytukivarren ulosjoustoa rajoittavat topparit joutuu modifioimaan...

 

Muitakin kommentteja odotellen!

Edited by MSaab
Link to comment
Guest MSaab

Juu, en aikonutkaan niitä akseleita alkaa kääntämään,

mutta se alkuperäinen asento pitäisi tietää, jotta siltä

pohjalta voisi vääntösauvat sovittaa!

 

Mulla on kyllä vääntösauvojen asento merkattuna, mutta nuo kumitopparien asennot kielii siitä,

että ei ole jousitus oikein "ottanut kuormaa"...

Ja kun kärryn olen vetänyt tyhjänä laanille, enkä älynnyt tehdä kuormitustestiä ennen purkua,

tyhjänä kyllä tuli nätisti perässä!

Link to comment

Jos perävaunun rakentajan laittama jousien asento on merkattuna niin laita silleen kuin olikin.

 

Alkuperäisessä autossa vääntösauva säädetään siten että "tukivarsi" (eli volkkarikielellä jousilatta) osoittaa 20 asteen kulmassa alaspäin. Se tulee siis reilusti alemman rajoittimen alapuolelle. Kun auton paino tulee päälle on tukivarsi kauniisti puolessa välissä liikerataa.

No, sinun kärryssä yhdelle pyörälle tulee painoa tyhjänä vain n. 130 kg verrattuna volkkarin n. 400 kiloon. Eli jousi ei nyt painukaan juuri yhtään ja jää alemman rajoittimen varaan.

Nyt voi olla että kärryn rakentaja on huomannut tämän ja säätänyt tukivarren huomattavasti ylemmäs (säätö on muuten n. 1 asteen välein, eri lukumäärä sisä- ja ulkobooreissa mahdollistaa tämän). Täysi kuorma päällä menee sitten kumien varassa mutta onpahan tyhjänäkin jonkinlainen jousitus.
 

Eli tähän ei ole itsestäänselvää vastausta nyt olemassa. Jos saisit jousitusta jäykennettyä niin se kyllä auttaisi... Laita kynäjouselliset iskarit  ;)

 

Oletan tässä että perävaunun maavara ei helposti muutu ongelmalliseksi, siihenhän säätö kanssa vaikuttaa.

Link to comment
Guest MSaab

Niinpä! Nyt tuntuu siltä, että jouset olivat alkuperäissäädöissä, koska topparin ohitettuaan tukivarsi laski vain pari senttiä.

Mutta sittenkin ihmettelen noita toppareita: miksi alkuperäistä joustomatkaa on rajoitettu rajusti?

 

Taidan hommata 500 kg hiekkasäkkejä ja ruveta kokeilemaan!

Link to comment

Olisko kärryn päällä olleen lavan pohja tai lokasuojat rajoituksen syynä? Nuo vääntötangot on sama asia kuin kierrejouset, niissä ei oo kovin paljon progressiivisuutta, eikä samanlaista omaa "topparia" rakenteessa kuin lehtijousessa - siis siinä vaiheessa kun lehtijousi on suora

Link to comment
Guest MSaab

Hei SePi, lavan pohja ei rajoita joustoa, eikä lokasuojatkaan ihan heti.

Katso tuota toista kuvaa, missä kumitoppari on näkyvissä,

siinä tukivarsi roikkuu alatopparissaan eli joustomatka kumitoppariin alle 3 cm!

 

Minusta tuo kumitopparin alapuolella oleva sylinterimäinen vastin ei ole alkuperäinen,

ja sitä siis ihmettelen. Maavaran pieneneminen tuntuisi ainoalta järkiselitykseltä?

Mutta näillä trimmeillä vähänkin isommalla kuormalla edetään hitaasti, vain renkaiden jouston varassa!

 

Jäykemmäksihän tuon jousituksen kyllä saa, mutta sitten tyhjänä taas on tukivarsi alatopparissaan,

kuten multanen ylempänä jo selvitti. Alatopparista pystyy muutaman asteen hiomaan pois ennen kuin jousen

kannen reikä tulee vastaan...

Link to comment

Minusta kaksiakselisella kärrillä ulosjoustolla ei oo merkitystä ja laittasin vaan lisää jäykkyyttä spooreilla muutaman pykälän ja kokeilisin ilman noita lisätoppareita. Nehän joustaa kans, eikä kaikki jää renkaisiin

Link to comment

Minusta kaksiakselisella kärrillä ulosjoustolla ei oo merkitystä

Ei se ulosjousto ehkä sinänsä ihan kauhean tarpeellinen olisi. Siitä tulee vaan aikamoinen kolinakin kun tukivarsi hakkaa ulosjouston rajoittimeen joka montussa. Mulla on vähän tätä ongelmaa autossa kun on jousitus hieman korotettu, matkaa rajoittimeen on n. 1cm.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...