Guest TuomasK Posted May 11, 2004 Share Posted May 11, 2004 12V tasavirtalaturi ja sen virrantasaaja kyseessä. Miten tarkistan kumpi on rikki jos akun napojen välinen volttiluku ei nouse vaikka auton starttaa ja antaa kaasua? Hiilet on ok. Tasavirtalaturissa on D+ ja DF navat, ilmeisesti toinen maadoitetaan ja toisen ja maan välistä mitataan voltit? Kumpi maadoitetaan? Mitä volttien pitää olla ja miten paljon kierrokset vaikuttaa? Ilmeisesti jos laturi on kunnossa voi olettaa virrantasaajan olevan rikki. Voiko tätä avata ja tarkistaa jotenkin vai onko se automaattisesti vaihto-osa? Quote Link to comment
Ketsa Posted May 11, 2004 Share Posted May 11, 2004 Äkkiseltään ulkomuistista... Noi D+ ja DF navat menee molemmat sinne säätimelle ja laturin maadoitus karva tulee siihen laturin päälle. Ei tosin (yleensä) sitä tarvitse. Tuosta latauksen säätimestä saa kannen auki, kunhan vaan avaa sen päällä olevan ruuvin. Sisältä paljastuu kärjet, joiden kuntoa voi sitten koittaa ihmetellä. Tuosta D+:n ja maan väliltä saatavasta volttimäärästä voi laturin kuntoa pähkäillä. Eiköhän 12V:sta pitäisi n. 14V tulla latausjännitteenä. Quote Link to comment
Guest TuomasK Posted May 12, 2004 Share Posted May 12, 2004 Tasavirtalaturin toiminnan tarkastaminen: "Disconnect the generator from the regulator (both the DF and D+ wires). Use a jumper lead to connect DF to the generator frame (grounding the DF connection). Now start the engine and test the voltage between D+ and the generator frame. The voltage should increase with rpm up to about 35v (20 or so for the 6v generator). If the generator passes this test, it's working OK. DON'T run this test any more than a few seconds -- just enough to make the test at increasing rpm, as this test will heat up the generator." Quote Link to comment
Guest Raggare Posted May 12, 2004 Share Posted May 12, 2004 http://www.suomenvolkkariyhdistys.fi/cg ... 066#000004 Quote Link to comment
Guest noxy Posted May 12, 2006 Share Posted May 12, 2006 Itsellä sellainen ongelma että nuo virrantasaajan katkojan kärjet tahtoo tehdä hirveän nopeasti piikkiä. Onko tuo olevinaan konkka tuolla tasaajan pohjassa? Kaikki apu on tervetullutta :) Mistä saa uuden koko tasaajan? tai sitten millainen konkka tuonne pitäisi vaihtaa että ei piikki pääsisi kasvamaan. Nyt ajettiin n. 100km viime kärkien hiomisesta ja hitsaantui taas kiinni ja latausjännite nousi n. 18v ;( Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.