Jump to content

Etuakselin irroitus?


Guest Tommi Ahonen

Recommended Posts

Guest Tommi Ahonen

Pitäs vaihtaa säädettävä etuakseli. Jos sais vinkkejä miten/mitä pitää purkaa ja missä järjestyksessä? Ja jos on jotain hyvä tietää juttua kans.

Ei mene kaikki aika sitten päänraapimiseen, kun on jotain tietoo.

Link to comment

-tankki irti/pystyyn tavaratilaan

-rättinivel irti ohjaussimpukasta

-etuakselin yläpultit irti auton korista

-joko simpukan "vääntövarsi" irti simpukasta ja oikeanpuoleinen raidetanko irti siitä, taikka molemmat päät irti em. varresta.

-muistaakseni simpukka kannattaa irrottaa tässä vaiheessa, helpottaa vanhan akselin poisottoa

-mahdollisesti jarruputket/letkut toisistaan irti sieltä tankin alta (ei pakko, jos laitat eturojut tossa myöhemmin vaikkapa pienten pölkkyjen tmv. päälle odottamaan)

-auton keula ylös,pyöränpulttien lösääminen tietty ekaksi,fillarit irti, mahdollisesti nop.mittarin vaijeri pois

-kellistyksenvakaajan siteet auki,vakaaja pois

-iskarit irti, ainakin alapäistään

-olkavarret irti jarrurojuineen

-etuakselin pultit auki, huom! jos akseli ei ole ollut ennen irti, saattaa ne pulterot olla aikas pirun piukasti kiinni, hitsipilli auttaa..

-jos/kun pultit on auki, vetäise akselia hieman eteenpäin, niin gravitaatio hoitaa alastulon

-jos uudessa akselissa ei ole jousipakkoja sisällä, vaihda ne vanhasta, nosta akseli paikoilleen.

loput päinvastaisessa järjestyksessä kiinni.

huomioi simpukan vastinkappaleessa olevat puoliympyränmuotoiset urat, katso mitenpäin se oli irrotettaessa, että tulee oikeinpäin asentaessa.

 

Tässä esimakua,mua viisaammat sättikööt epäkurantteja kiireessä rustattuja hulluuksia

 

-Masa

Link to comment
Guest Toheltaja

kannattaa aloittaa pulttien irroituskylpy jo paria viikkoa ennen irroitusta, ei oo kivaa katkaista niitä neljää muistaakseni 10.9 kovuista 12x1,5 pulttia runkopalkin päähän. Noihin ei poralla juuri pysty ja huono on saada muutenkaan veke. Eli kunnon ruostelinimenttejä peliin, takapuolelta jos vielä pääset hiekkapuhaltamaan pultin reikään röpöt veke ni alkaa imeytymään paremmin.

 

 

 

nimimerkillä kaikki pultit kerran katkaissut (piti laikata suosiolla auki koko pää ja sorvata kierreholkit ja hitsata takas, ei ollu kovin nopee homma!

Link to comment
Guest Tommi Ahonen

No joo, eiköhön näillä ala pärjäämään. Nuo akselin pultit voi olla hankalat, täytyy alkaa liotteeleen niitä, kun ei ole noita hitsivehkeitäkään käytössä.

 

kiitos

Link to comment
Guest callook69
rautakaupasta tohotin, 25€ . 5 patruunaa sai kaupantekijäisiks. parempi kuin ei mitään :)

 

Millainen toi keksintö on? Joku butaani-zydeemi vai?

Link to comment
Guest Tommi Ahonen

Herkistelin paria pulttia liotuksen lomassa ja tulos oli kahden sentin mittainen pultinpätkä käteen. Pultin vahvuus oli noin 6mm, että hyvältä näyttää. Ja sitten yhden pultin päähän näkyy olevan laitettu mutteri. Ja sitten vielä koputtelin yhdestä pultista massan rojuja pois, niin heilahti meisseli runkopellistä läpi, näky siellä kierreholkki olevan joo.

Mitähän tuollainen uus etuosa maksaa 66 nuorempaan kuplaan.

Se vaihto ei näytä ihan kovin helpolta, että jos joku Virtain lähettyvillä on kyseisen homman tehnyt, niin keikkaa vois olla tarjolla.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Tommi Ahonen

Nyt on homma vihosta viimein valmis. Kaks katkes pulteista ja kaksi oli pehmeitä muuten. Laikkasin sen etuosan auki ja sinne ne uudet holkit.

Loppu tulos on omasta mielestä ihan hyvä. Takaa on käännetty kaksi booria, voi olla että otan yhen takaspäin.

 

Mites on, tarviiko perää nostaa katastukseen vai saako olla matalalla?

post-1-13888357714273_thumb.jpg

Link to comment

Siistin näköinen kupla sulla. Ei ole mikään osansa pudotellut raato :)

 

Ei yhden boorin pudotus tuota ongelmia katsastuksessa. Kahdella voi olla jo tekemätön paikka. Olikos se 8cm kun maavaraa piti löytyä.

Link to comment
Guest Tommi Ahonen

Kyllä tuli laitettua 10.9.., en tiedä onko sillä mitään merkitystä, aika köykäsesti ja heikoissa pelleissä oli tuo vanhakin akseli kiinni ja kyllähän se sielä pysy.

Link to comment
  • 4 weeks later...
Guest Mika Raussi

Ei muuten välttämättä tarvii olla kun 75mm maavaraa. Nimittäin miul on pakarit niin alhaalla että pitää ottaa akoperin pois norturilta ja dynamolle kun puotti perän niin putket kolahtaa ilman imurin putkiakin mut putket kun oli paikallaan ni toinen repes ja toisesta lens lemmari irti... Inssi vaan nauro :D

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...