Guest niilopi Posted June 7, 2015 Share Posted June 7, 2015 Terve, Elvytin tuossa vanhan kuplan 3 vuoden seisonnan jälkeen tallista kun oli tarkoitus siirtää se 120km päähän jotta pääsis jatkamaan sen kuntoon laittoa. Ensimmäisenä päivänä hain uudet bensat, tarkastin että koneessa on öljyä ja laitoin akun paikalleen. Sahasin kuplan rauhallisesti käymään jossa tietenkin hetki meni että se sai bensat imettyä koneistoonsa. Auto hörähti viimein käymään ja osa bensapumpun tiivisteistä vuoti bensaa. Sammutin koneen odotin hetkisen ja tiivisteet alkoivat taas pitämään kastuttuaan. Kävin pikku ajelulla ja huomasin saman ongelman joka oli ollut 3vuotta aiemmin kun viimeksi konetta käytin. Kylmänä kone käy oikein hyvin ja tasaisesti, mutta kun kone lämpeää tarpeeksi se alkaa röpöttämään. Toisena päivänä ajelin hieman lisää, vaihdoin puolan (kärjellinen 12v systeemi) joka ehkä hieman tasoitti menoa mutta ei vieläkään poistanut lämpimänä ilmenevää ongelmaa. Kone toimi kuitenkin mukavasti eikä antanut mitään huolen aiheita. Putsailin kaasaria ja ilmanputsarit jne. Kolmantena päivänä lähdettiin siirtoreissulle. Ensimmäiset 20km kone kävi hienosti ja kulki mukavasti kunnes lämmetessän taas alkoi röpöttämään ja pätkimään kun paineli kaasua. Pysähdyttiin jäähdyttelemään ja jatkettiin taas matkaa. Ajoin 30-40km pintakaasulla kun löytyi kaasusta kohta milloin ei röpöttänyt yhtään. Pysähdyttiin jäähdyttelemään. Loppumatka eli n. 60km ajeltiin taas pintakaasulla kunnes 1km ennen määränpäätä on kahdet liikennevalot. Ensimmäisissä liikennevaloissa auto sammui. Vaivalloisesti se lähti jälleen käymään juuri ennenkuin vihreät syttyivät. Toisiin liikennevaloihin hidastettaessa auto alkoi pätkimään ja kuului napsahtava ääni, auton ajovalot vilkkui. Perästä tuli pieni savupöllähdys ja matka jäi siihen. Startti ei pyöri. Koitettin startata työntäen mutta renkaat ei pyöri/ kone ei pyöri. Eli siis luultavasti leikannu koko vehje? Koneessa on silti öljyä. Mistäköhän tää mahtoi johtua ja mitä tästä voi oppia? Voiko vanhat öljyt olla menettäneet voitelukykynsä niin pahasti vai oliko joku muu pielessä, liittyiskö mahdollisesti lämpimän koneen käyntiongelmiin? Vaihde menee silti vapaalle ja vaihteet menevät paikalleen joten vaihteisto ilmeisesti ok. Quote Link to comment
Guest ranex Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 voipi olla kaukaa haettu epäilys, että ois kondensiovettä kerääntynny moottorin sisälle ja se sitten aiheuttas vaurioita, Ite aina vaihan öljyt joka vehkeeseen jos se on seisonut talvesta pitempään. Quote Link to comment
Anpu Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 Ettei vaan termostaatti ollu epäkunnossa/+seokset laihalla -> mäntä sulanu. Quote Link to comment
hpa Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 (edited) Hei. Vika löytyy moottorin sisältä avaamalla.Kuumuusvaiva jälkitauteineen kyseessä. Kuumeneminen aiheuttaa pakoventtiilivälyksen häviämisen ja huonoin antautuu.Kiertokangen lenkki katkennut öljypulasta johtuen, vanhan öljyn kalvo leikkautunut.Omista entisistä moottoreista molemmet viat tulleet ulos samalla kohdalla moottoritietä tosin eri puolilla.Yleensä ei opita mitään vaan keskitään jotain muuta tyhmää, ainakaan itse. Edited June 8, 2015 by hpa Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.