Lahti411 Posted July 17, 2015 Share Posted July 17, 2015 Mistähän lähtisi vikaa etsimään, kun 411 Variantin moottori alkoi yht'äkkiä oireilla? Autossa on ihan peruskamat, eli tupla-Solexit (34 pdsit -vai mitkä ne nyt olikaan) ja orggis jakaja kaksinippaisella alipainekellolla (kello vasta vaihdettu, eli pitäisi toimia). Puolana oli hiljattain vaihdettu Boschin tuhdimpi kapistus, pyörijä ja jakajan kansi oli vasta vaihdettu Boschin a-osiin, tulpat tarkastin ja olivat kaikki nätin vaalean ruskeita. Hiljattain viahdoin kaasareihin uudet pumppujen kalvot ja pari tiivistettä sekä herkistelin muutenkin toimintaa. Ennen lomamatkaa vaihdoin vielä öljyt ja suodattimen, bensan suodattimen ja säädin venttiilien välykset. Vaihdoin myös vastikää uuden laturin, kun vanha antoi vain n. 13.6 volttia -eli lataa, mutta huipputehot jäävät saavuttamatta. Laturin vaihto ei vaikuttanut lataukseen joten ilmeisesti pitää vaihtaa vielä uudet johdotkin. Olen ajanut autolla n. 5000 km ilman mitään suurempia ongelmia sen jälkeen, kun sen viime kesänä sain rekisteröityä. Tarkoitus oli reissata ympäri Balttiaa, mutta pakko oli jättää matka puolitihen ja palata kotiin, kun ei autoa saanut mitenkään pelaamaan luotettavasti. Ensimmäinen vika oli pyörijän kärvähtäminen. Auto oli toiminut ihan hyvin (joskin ehkä aavistuksen tuntui tehottomalta pidemmillä pätkillä tämän reissun aikana), mutta yllättäen ei käynnistynyt enää parkkipaikalla. Kokeilin virolaiselta harrastajalta saatuja sytytyksen osia vuorotellen ja lopulta pyörijän vaihdolla matka taas jatkui. Auto pelasi ihan hyvin, mutta kunnolla lämmettyään kone alkoi taas tuntua puutuneelta ja nyki kuormitettaessa. Lopulta sitten alkoi paukutella putkessa ja voimat hävisivät ihan täysin ennen kuin auto sammui tien laitaan. Tällä kertaa kärvähti puola. Taas virolaiselta lainaan saatu vanha Boschin osa pelasti tilanteen ja auto hörähti heti käyntiin, kun puola oli vaihdettu (tuskin kymmentä minuuttia tuohon meni). Loppumatka meni körötellessä 80-90 km/h vauhtia, sillä vähänkään kuormitettuna alkoi taas nykiminen. Suomeen palattuani kruvasin heti Helsingin Motonetiin ja vaihdoin tilalle tarvikepuolan, tulppien johdot ja tulpat. Samalla tarkastin katkojan kärjet, jotka olivat edelleen ihan ok kunnossa. Jäähtyneenä moottori käy nätisti ja ottaa kierroksia hyvin, mutta heti lämmettyään alkaa puhdittomuus ja karkeampi käynti sekä kuormitettuna nykiminen. Ajattelin vielä vaihtaa katkojan kärjet ja tarkastaa venttiilien säädöt (jos vaikka on joku mutteri jäänyt löysälle) mutta mitä vielä voisin tsekata? Tuleeko oireiden perusteella mieleen suoraan jotain, mikä minulta on jäänyt huomaamatta? Quote Link to comment
Lahti411 Posted July 17, 2015 Author Share Posted July 17, 2015 (edited) Termostaatti toimii. Testasin sen samalla, kun tein muuta huoltoa. Katsoin myös, että läpät toimivat kunnolla. Mielestäni jäähdytyspuolen pitäisi olla kyllä kunnossa. Vielä tuli sellaista mieleen, että kun olin ajamassa autoa maalle, jossa siis suoritin huollot ennen matkaa, auto nykäisi pari kertaa. Ja pariin otteeseen on käynyt niin, että ihan yllättäen on auto käynnistyksen jälkeen sammunut, mutta kuitenkin ihan helposti sitten heti käynnistynyt. En ajatellut näitä sen kummemmin aikaisemmin, mutta ainakin käyttöautoni puolan (tai oikeastaan sytytyskasetin) kärvähtäminen oireili aluksi samalla tavalla. Edited July 17, 2015 by Lahti411 Quote Link to comment
Lahti411 Posted July 17, 2015 Author Share Posted July 17, 2015 Kävin vähän rassaamassa autoa ja päätin mitata mm. vanhojen tulpanjohtojen vastusarvot. Kolmos- ja nelospyttyjen johdot olivat jakajan päästä todella pahoin hapettuneet ja antoivat 5-7 kilo-ohmin vastukset.. Ilmeisesti nämä hapettumat olivat kuormittaneet puolaa, joka sitten rikkoi pyörijän ja ilmeisesti kärjetkin ja lopulta kärvähti sitten itsekin. Putsasin vanhat johdot ja vaihdoin kärjet ja nyt auto tuntuisi toimivan taas yhtä hyvin kuin ennenkin. Huomiona vielä muille: Jos lähdette Baltiaan reissuun, niin kannattaa muistaa, että siellä on harrasteautoja vähän, jolloin aivan tavalliseten osien, kuten puolan, katkojan kärkien jne. saaminen varaosaliikkeestä ei olekaan yhtä helppoa kuin täällä koto-Suomessa. Itse sain juuri ilmoituksen, että tilaamani puola oli nyt saapunut Valgan Automaailmaan... Minunkin oli tarkoitus ottaa ainakin varapuola ja katkojan kärjet mukaan, mutta unohdin ne tallille. Onneksi sain apua Virolaisilta Volkkariharrastajilta, jotka olivatkin sitten todella avuliaita ja antoivat ventovieraalle läjän osia matkaan. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.