Jump to content

VW 1303 S ja vanteiden ET


Guest Raine

Recommended Posts

Guest Raine

Moi. Itsellä 1303 S 1972 ja siinä on alkuperäisvanteet (joiden ET on kait 26?). Nyt olen ostamassa Jenkeistä tulleen avokuplan vanteita (4,5 " ja pulttijako 4 x 130) ja päällä 165R 15 renkaat. Näiden vanteiden ET on 41. Aiheuttaako tuo ongelmia? Neuvoista kiitollinen.

Link to comment

Eikö näissä ollut kahta eri etu jousitolppaa "vanha" ja "uusi", muuttui joskus -73/-74 vaihteessa, siksi oli eri offsetilla vanteita tehtaalta alunperin

 

Mitä sopii ristiin ja mitä ongelmia (osuu johonkin tai tulee liian ulos) en muista kun en harrasta 1302 ja 1303 malleja, joku muu ehkä osaa kertoa tarkemmin

 

Dennis

Link to comment

Vuosimallin 1973 1303 oikea et 5,5 vanteelle juurikin toi 26. Tämä vanne alkuperäisistä kaikkein eniten raideväliä leventävä.

 

4,5 vanne et 41 kaikkein eniten raideväliä kaventava alkuperäisvanne. Nyt täytyy tunnustaa etten muista ulkoa pitikö vm 1973 valita et 34 vanne 4,5 leveään vai oli jo et 41 oikea. Aikaa jo useampi vuosi kun noita vaihdellut eikä kaikkea enää muista ulkoa.

 

1303 kohdalla vuosimallien 1973/1974 välillä muuttuu etujousitus lähes kaikilta osiltaan. 1972 vuosimallista 1303 kuplaa ei ole, valmistettu kylläkin 1972 puolella jo.

 

Vanhemmassa tolpassa asentokulma erilainen ja samoin alapallonivelen kierteenpää joissain tilanteissa osuu eri mitoilla oleviin vaateisiin, mutta en nyt muista mihin vanneversioon.

 

Jos kapealla vanteilla mennään, vuosimallin 1973 1303 suomikuplassa oikein rengaskoko 5,60 tai vyörenkaana 155. 165 ei ollut näissä koskaan tämän ikäisissä suomikuplassa alkuperäinen tehtaalla asennettu rengaskoko.

 

Ajo-ominaisuudet huononevat samalla kun mennään leveämmästä vanteesta kapeampaan, mutta toisaalta jos etupään osat väsyneessä kunnossa, mahdolliset rattivapinat saattavat vähentyä tai poistua, mutta se ei ole vanteiden syy vaan huonokuntoisen etupään tai muuten eisuorien/pyöreiden vanteiden/renkaiden aiheuttama. Tarkka näistä Tämä kuplamalli.

Edited by ARTO
Link to comment
Guest Raine

Kiitos paljon hyvistä neuvoista ja tiedoista. Vuosimallista vielä. Tämä mun Suomikupla 1303 S on rekisteröity 31.10.1972 eli 1973 mallinen. Jos jollain olisi ylimääräiset siistit vanteet tuohon kuplaani niin olisin kiinnostunut ostamaan.  

Edited by Raine
Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest papatti

Kiitos paljon hyvistä neuvoista ja tiedoista. Vuosimallista vielä. Tämä mun Suomikupla 1303 S on rekisteröity 31.10.1972 eli siis tietenkin 1973 mallia, joka oli 1303 S:n ensimmäinen vuosimalli. Olen vasta auton toinen omistaja ja kaikki alkuperäiset paperit on tallessa. Eikö Volkkarilla muuten tuolloin aina kesälomien jälkeen jo alettu tekemään seuraavan vuoden mallia. Jos jollain olisi ylimääräiset siistit vanteet tuohon kuplaani niin olisin kiinnostunut ostamaan.  

Moro Raine !

Mulla 4kpl ET34 kyseistä vannetta ,pinta ruostetta mutta hiekka puhallus ja maali ni komiat.

Ovat vantaalla 0405559494 . Jari.

Link to comment
Guest Raine

Moro Raine !

Mulla 4kpl ET34 kyseistä vannetta ,pinta ruostetta mutta hiekka puhallus ja maali ni komiat.

Ovat vantaalla 0405559494 . Jari.

Moi,

 

Jari, kiitos tarjouksesta, mutta löysin jo vanteet. Selvisi se tämän vaununi ET myös. Eli ainakin alkuperäisillä 4½ vanteilla puristussyvyys ( Einpresstief) eli ET = 34 mm kuten Arto tuolla aiemmin muisteli. Raine

Edited by Raine
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...