Olli Ristimäki Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 Kertokaas joku vanha sähkäri et miten mitoitetaan johdot kun tiedetään virta ja jännite. Eli jos kuviteltais että haluun johdottaa lisävalot, joihin tulee 100 W polttimot eli 12 voltin jännitteellä virta on 200/12=16,7 A, niin miten paksu pitää syöttöjohdon olla jotta kestää eikä ahista? EDIT: Tähän vaikuttaa kaiketi myös johdon laatu/resistanssi mut jos nyt puhuttais esim. 10-säikeisestä kuparipiuhasta. Quote Link to comment
nalleolut Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 vähintään 2,5 neliöistä! Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted April 10, 2006 Author Share Posted April 10, 2006 vähintään 2,5 neliöistä! Ohuelta tuntuu sekin mut onko paljon paksumpi jo hätävarjelun liioittelua..? Quote Link to comment
nalleolut Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 ei... laita 2,5 herätteeseen ja virta piuhoihin 4 neliöistä jos tuntuu ettei riitä! Quote Link to comment
Marko Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 2,5 neliöistä käytetään kun suojaavan sulakkeen nimellisvirta on max. 16A eli tuohon on oikea vastaus 4neliötä. Kupari johdolla ei ole väliä mutta tuo mitä ehdotit 10säik on tyypiltään MK ja autokäytössä ohuet pitäs kyllä olla mieluummin MKEM eli hienosäikeistä. Syy: kestää taivuttelua ym. liikettä murtumatta paremmin. Quote Link to comment
Marko Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 Lisäys vielä, johdon paksuuden määrittää se millaisella sulakkeella se on suojattu eikä se minkälainen kulutuskoje siellä on päässä. Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted April 10, 2006 Author Share Posted April 10, 2006 Kiitoksia, eiköhän tämä riitä. Quote Link to comment
Guest Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 Lisäys vielä, johdon paksuuden määrittää se millaisella sulakkeella se on suojattu eikä se minkälainen kulutuskoje siellä on päässä. Ja selvennyksenä sama toisinpäin, sori tää rautalangan vääntäminen :). Eli siis millanen johto sellanen sulake. Ne sulakkeet on autossa useimmiten juurikin johtojen suojia. Eli oikein asennettuna vikatilanteessa jossa kuorma on isompi mitä johto kestää, palaa sulake eikä kärvenny johdot! Kyse ei siis ole pelkästään häviöistä vaan ihan teiän autojen turvallisuudestakin. Quote Link to comment
Guest ves_ku Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 Ja vielä kerran... Ihan virallisesti kun toi tehdään niin molemmille lampuille oma 10 ampeerin sulake ja oma rele ja silloin piisaa poikkipinnaksi 1.5 neliöö varmanpäälle jos vetää niin sitten 2.5 neliöö. Tälä systeemillä mahdollinen oikosulku toisen lampun sähköissä ei pimennä molempia valoja, ohajuksen oikosulku tietenkin erikseen. Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted April 10, 2006 Author Share Posted April 10, 2006 Ja vielä kerran... Ihan virallisesti kun toi tehdään niin molemmille lampuille oma 10 ampeerin sulake ja oma rele ja silloin piisaa poikkipinnaksi 1.5 neliöö varmanpäälle jos vetää niin sitten 2.5 neliöö. Tällä systeemillä mahdollinen oikosulku toisen lampun sähköissä ei pimennä molempia valoja, ohajuksen oikosulku tietenkin erikseen. Juuri näin on homma jo kertaalleen tehty ajovaloille, niissä on siis pitkille ja puolikkaille omat syötöt, releet ja sulakkeet. Nyt oon johdottamassa lisävaloja, joissa niin ikään sekä pitkät että puolikkaat. Vedin taannoin sisustaa kasatessa syötöiksi jo kaks 2,5 neliöistä, mut alkoi johtojen koko vaan mietityttää kun on tarkoitus sit syksyn pimeillä laittaa vähän enemmän paukkuja noihin lisätuikkuihin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.