lahdepe Posted July 11, 2016 Share Posted July 11, 2016 Mulla on 944:n possun pääsylinteri, jota en jostain syystä ole onnistunut saamaan toimimaan millään. Tuossahan on kaksi ulostuloa etujarruille pääsylinterin etuosassa ja yksi takaosassa takajarruille. Takajarrut toimii mutta etujarrujen kanssa on ollut ongelmia. Otin pääsylinterin irti ja olen yrittänyt tutkia mikä siinä oikein on vikana mutta ei ole selvinnyt. Jos takaosaan kaataa jarrunestettä ja painaa sylinterin pohjaan niin ruittaa hienosti taaimmaisesta ulostulosta. Jos tekee saman etuosalle niin ulostuloista ei tule mitään vaan ruittii kaaressa täyttöreiästä litkut pihalle. Ei kai sen noin pitäisi toimia? Mikähän tuossa voisi olla vikana? Selvennykseksi, että ei ole koskaan vielä toiminut oikein ja kyseessä on käytetty osa jonka purin ja putsasin joten voi olla kyseessä kasausvirhekin. Tosin ainut tiiviste, joka on ollut irrallaan on etuosassa oleva joka ei taida vaikuttaa toimintaan millään tavalla. Quote Link to comment
multanen Posted July 11, 2016 Share Posted July 11, 2016 Roiskuuko se siitä samasta täyttöreiästä ulos vai toisesta? Oikeastaan kokeillessa pitäisi olla molemmat piirit täytettynä ja jotkut letkunpätkät että tulisi vähän vastapainetta. Äkkiä varmaan vika löytyisi jos purkaisit männät ja jouset pöydälle siinä järjestyksessä kun ne ovat ja ottaisit kuvan. Voi olla vaikka joku tiiviste väärin päin. Pääsylinteri toimii silleesti että ensimmäisen männän nestepaine työntää seuraavaa mäntää. Eli toisen männän ensimmäinen tiiviste on niin päin että se ottaa vastaan nestepainetta polkimelta päin. Loput (yleensä kaksi) toisen männän tiivistettä on niin päin että ne tekevät painetta toiseen suuntaan (eli pois päin polkimesta). Jousista toinen tulee mäntien väliin pitämään niitä erossa toisistaan, toinen sylinterin perälle työntämään mäntäyhdistelmän alkuasentoon. Quote Link to comment
lahdepe Posted July 12, 2016 Author Share Posted July 12, 2016 Tuossa video kuinka roiskii. Ja tuossa osat räjäytettynä. Quote Link to comment
multanen Posted July 12, 2016 Share Posted July 12, 2016 (edited) On ainakin tiivisteet oikein päin. Videolla näyttää että pinta laski ensin painettaessa mutta mistään ei tullut nestettä ulos, ei ollu siis kaikki välit täynnä vielä (tiedä sitten onko merkitystä ongelman kannalta). Pitäs olla testatessa nestettä täynnä, vähintään pitäs näkyä kaikista jarruputken liittimistä. Paras ehkä olis pienet jarruputken pätkät? Ilma ei oikein sovi nestejarruihin, saattaa aiheuttaa kummallisia ilmiöitä. Onkohan 944 jarruja tehty useammalla läpimitalla? Jos on niin voisi tarkistaa ettei ole tullut sitä vääränkokoista tiivistettä isoon mäntään. Muutenhan se on varmaan ehjä? Voisi varmistaa että mäntä palautuu varmasti alkuasentoon: Täyttöreiästä kun kaataa nestettä sisään niin jarruputkesta pitäisi alkaa valumaan ilman että mihinkään kosketaan (tietysti täyttöpinnan pitää silloin olla ylempänä ainakin toista jarruputkea). En tiedä voiko tuota kasata jotenkin väärin tässä suhteessa. EDIT: Semmonenkin on hyvinkin mahdollista että tuo sylinteri on täysin OK. Mites se toimi (tai ei toiminut) silloin kun se oli autossa paikallaan? Edited July 12, 2016 by multanen Quote Link to comment
lahdepe Posted July 12, 2016 Author Share Posted July 12, 2016 Joo syy minkä takia otin irti autosta oli se, että en saanut etupään jarruja ilmattua millään. Ei vaikka "työnsi" paineella säiliöstä tai "veti" ilmausnipasta tai ei edes molemmilla yht'aikaa. Itse vähän epäilin siinä päällä olevaa toista tosi pientä nuppineulan kokoista reikää syylliseksi mutta ei senkään rassaaminen muuttanut toimintaa. Quote Link to comment
multanen Posted July 12, 2016 Share Posted July 12, 2016 On lmeisesti vain yhtä läpimittaa tuota isompaa mäntää. Ilmeisesti tuo välissä oleva pultinnäköinen on jonkinlainen toppari..? Ulukomualaiset ilmaa joskus sylinterit penkissä ennen asennusta, ohessa video. Tuolleenhan sen varmaan irrallaankin näkisi että toimiiko: Quote Link to comment
Guest nameruse Posted July 13, 2016 Share Posted July 13, 2016 no.. Tämä on aivan selvä ja yksinkertainen vika, korjaus on helppoa kuin heinänteko... Ensin poistat vanhat sylinterin tiivisteet ja nakkaat ne jordaskiaan. Sitten ostat ja asennat uudet kumit sylkkyyn ja lisäät nesteet sekä ilmaat, sama miten ilmaat mutta järjestelmä toimii. Vika on sylinterin tiivisteissä jotka ovat elähtäneet ja estävät nesteen virtauksen sylinterissä niin kuin pitäisi. Quote Link to comment
lahdepe Posted July 26, 2016 Author Share Posted July 26, 2016 Asensin uuden sylinterin ja ei ollut mitään ongelmaa ilmauksen kanssa. Tiivistesarjaa tuohon ei ole saatavilla. Löysin kyllä Aten 23,8mm sylinterille tiivisteet Ebaystä, joten tuonkin sylinterin saa varmaan korjattua. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.