Jump to content

Apua jarrujen säätöön Espoossa


Guest Luupilotti

Recommended Posts

Guest Luupilotti
Posted

Kesäkuplan eli Typ 1 '73 kanssa tarvitsen apua.

 

Autoon on joka kulmaan vaihdettu uudet jarrusylinterit ja -kengät sekä yhteen kulmaan myös uusi jarrurumpu. En ole kuitenkaan ennen säätänyt kuplan jarruja (tai etupään kartiolaakereita) ja tarvitsisin kokenutta opastajaa auttamaan tahi huollon mihin auton voi viedä täällä Espoossa. Jarrut ottavat kyllä kiinni (auto pysähtyy) mutta ei tarpeeksi hyvin jotta sen voisi katsastaa kesän ajoihin, ja yksi kulma taitaa makaa hiukan liikaakin kiinni. Auto on siis katsastamaton (viimeksi katsastettu 2013, sittemmin rakennettu taloa ja tallia jne) joten kovin pitkiä koeajoja tai huoltokuskauksia sillä ei voi vielä tehdä.

 

Mulla on reilu talli ja kaikki työkalut hommaan mutta siis kaipaan apua säätöön, tai tässä jossain lähellä (Finnoo, Puolarmetsä, Olari, Latokaski, Nöykkiö) sen huollon. Soittelin muutamaan huoltoon mutta kun niissä nykyään keskitytään vain osien vaihtoon (eikä perinteiseen huoltoon tai säätöön) niin ihan mihin tahansa ei arvaa viedä, maksan opettelusta ja tulee tunteja hommaan minkä osaaja tekee sukkelasti.

 

Toinenkin murhe on; Auto ei pysy tyhjäkäynnillä käynnissä mutta veikkaan siihen syylliseksi joko uutta ilmanputsaria (menee tyhjäkäynnillä liian laihalle) tahi 3v vanhaa bensaa, tai kumpaakin...

 

Kiitos ja anteeksi, terveisin Santtu

http://luupilotti.blogspot.fi/search/label/Kupla

Posted (edited)

Katsoppa tämä

tai jokin muu video youtubesta hakusanalla "vw beetle brake adjustment"

 

Kaikessa lyhkäisyydessään homma menee about näin.

 

-Säädettävä kulma ylös maasta.

Vaihe 1:

-Pyöritä rengasta ja totea ettei jarrut laahaa.

-Säädä jarrukilven sisäpuolelta olevan tuplan alta toinen kenkä niin lähelle rumpua että rupeaa laahaamaan.

-Ota säätöä muutaman napsu takaisin että laahaaminen miltei loppuu

Vaihe 2:

Toista vaihe 1 toiselle kengälle.

 

Näin käyt jokaisen pyörän läpi yksi kerrallaan. Ja takana käsijarru pois päältä.

 

Sitten testiajolle ja jos jarruttaa vituiksi täytyy ruveta vikaa etsimään syvemmältä.

 

Ja mitä etulaakerien säätöön tulee niin säädä mutteria niin kireälle että mutterin aluslevyä pystyy ruuvarilla tai sormin vielä liikuttamaan.

Edited by Tanhis
Guest Hannuak
Posted

Matinkylän Auto Suomenojalla, vielä viikon töissä ennen lomia, Tuomo Saaristo  0405543566

Guest Luupilotti
Posted
Kaikessa lyhkäisyydessään homma menee about näin.

 

Näin olen edennyt mutta jostain syystä homma ei toimi.

 

Matinkylän Auto Suomenojalla, vielä viikon töissä ennen lomia, Tuomo Saaristo  0405543566

 

Kiitos!

Posted

Koetappa piruuttaan että lakkaako jumittava pyörä laahaamasta jos aukaisee sylinterin ilmausnippaa vähän.

 

Nimittäin aika usein on ongelmaa umpeen turvonneiden jarruletkujen kanssa.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...