Jump to content

Öljylätäkkö auton alla


Recommended Posts

Posted

Taitaa olla monissa Kuplissa yleinen ongelma... Tässä tapauksessa öljyä tulee kampuran molemmista päistä, vauhtipyörän puolelta enemmän. Stefa on vaihdettu viimesen 3000km aikana kahteen kertaan, kummallakin kerralla tarkasti naputeltu keskelle ja rasvattu sekä vauhtiksen o-rengas vaihdettu. Koneeseen laitettu nyt myös huohotinsysteemi. Kampiakselissa ei ole liikaa päittäisvälystä. Koneen alle ilmestyy joka kerta kämmenen kokoinen öljyläikkä.

 

Öljynä on käytetty eri laatuja, mikään ei tunnu pysyvän muita paremmin koneessa. Voiko vauhtipyörä kulua stefan kohdalta niin paljon että öljy pääsee siitä stefan läpi?

 

-Otso

Posted

Jos se tosiaan vuotaa koneen ja lodjun liitoskohdasta, niin kannattaa jo varmistella seuraavat:

 

1) lohko halki vauhtipyörän takaa?

 

2) onko se sittenkin vaihteistoöljyä kytkinakselin stefasta?

 

3) ettei vaan kumminkin olis tönäreiden suojaputkista vuotanu, ja valunu lohkoa pitkin johonkin suuntaan ennen putoamista maahan

 

 

Jan

Guest olli lammi
Posted

Niin tai öljynjääähdyttimen tiivisteistä tms.

Posted

Kyllä se hajun perusteella on moottorista (paremman hajuista). Ja moottorin kyljet on kuivat eli ei tule öljynjäähdyttimestä. Lohko voi kyllä olla halki, miten sen voisi tarkistaa? Niin ja tönäreiden suojaputkista se ei valu, on tutkailtu ja ihmetelty.

Posted
Lohko voi kyllä olla halki, miten sen voisi tarkistaa?

 

Kone irti, kytkin irti, vauhtipyörä pois. Lohkon pesu ja silmä käteen :)

 

Jan

Posted

Joo meinasin vaan että onhan tuota tullu kateltua aina varmuuden vuoksi kun on vauhtis ollut poissa paikoiltaan. Ei oo vissiin ollu silmä riittävän keskellä kämmentä...

 

Lohkon halkeama ei silti selitä hihnapyörän päästä tulevaa öljyä, mutta siihen saatan tietää syyn muutenkin.

Posted
Lohkon halkeama ei silti selitä hihnapyörän päästä tulevaa öljyä, mutta siihen saatan tietää syyn muutenkin.

Jos kone on esim. ajettu joskus turhankin loppuun ja laakerit antanut periksi niin syyynä voi olla lohkossa hinnapyörän reiän ylenpalttinen kuluminen... siihen ei oikein auta muu kuin esim. koneistaa sopivan kokoisen holkin että hihnapyörä tiivistyy tarpeeksi hyvin...

Stefallisia hihnapyöriä on myös saatavilla, mutta jos se reikä on kulunut tarpeeksi, ei stefakaan pidä, senkin kun pitää tiivistyä kunnolla lohkoon...

Tai sitten öljyä voi tulla myös öljypumpun kannen välistä.

Guest Mika Raussi
Posted

Tukkeinen ura hihnapyörän navassa varmaan heihentää kans tiivistystä aika reilusti.. Tosin ei oo moisesta kokemusta eli en osaa sanoe että meneekö noi edes tukkeeseen.

 

Silmän kun kaivaa päästä irti niin kannataa laittaa letkuihin vaikka lukkopihdit ettei silmänpaine laske liikaa. Se kun saattaa mennä kasaan ;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...