Jump to content

Ei lataa, apua?


Recommended Posts

No niin, jatketaanpa tästä aiheesta. Kupla alkoi päivä pari taaksepäin ykskaks nykimään melkoisesti, nimenomaan tasakaasulla ja samalla tyhjäkäyntiääni jotenkin muuttui ja käynnistyvyys heikkeni. Koska laturin säädin oli oireillut jo aiemmin ja uudet oireet täsmäsivät taudinkuvaan, läksin hakemaan AD:ltä uutta sisäistä säädintä kun laturin numeron perusteella kehuivat tarvike-Boschin sopivan.

 

Uusi sädin oli muuten sopivan oloinen, mutta sen hiilet oli kytketty ikäänkuin eri päin vanhaan nähden. Eli vanhassa taaemmassa hiilessä hihnapyörästä katsoen oli kiinni latauksen merkkivalon piuha ja nasta, joka tapaa laturissa säätimen etupuolella olevaa nastaa vasten. Uudessa säätimessä nää oli "etummaisessa" hiilessä ja säätimen maa johdettu taaemmasta hiilestä. Myyjä sanoi, että tuo se ei välttämättä pelaa mut muuta ei oo. Otin riskin, ostin tuon ja asensin sen paikalleen juottaen merkkivalon piuhan etummaiseen hiileen. Lopputuloksena latauksen merkkivalo paloi kun virrat oli pois ja sammui kun käänsi virrat päälle. Laitoin koneen käyntiin ja latausjännite akulla nousi 14 volttiin eli tavaraa tulee paremmin kuin vanhalla. Kun koneen sammutti, oli akun jännite 13,5 volttia mut alkoi laskea nopeasti. Samalla totesin etä laturin akseli oli magneettinen. Jännitteen laskeminen ja magneettisuus hävisivät luonnollisesti kun irroitti plussan laturista.

 

Ei siis toimi oikein, mut voiko tehdä mitään? Jos merkkivalon/herätteen piuhan kytkee toiseen hiileen, ei mun järjen mukaan toimi silloinkaan. Mikään polarisointi ei kai oo ees mahdollista vaihtovirtasessa eikä kai auta tähän.

 

Joku saattoi ymmärtää selityksen, moni varmaan ei. Jos joku ensin mainittu vois heittää jotain niin hyvä olis.

Link to comment

Olli: Laturisi purkaa nyt sitä akkua sieltä laturin ankkurikäämin kautta, koska magnetointidiodi päästää läpi. Samasta syystä se valo sulla sammuu kun väännät virrat päälle kun lampun molemmille navoille pääsee sama jännite.

 

Lataa varmaan ihan nätisti, koska ne latausdiodit toimii normaalisti. Yleensähän noi vaihtovirtavehkeet "herää" lataamaan ilman magnetointivirtaakin jäännösmagnetismin vaikutuksesta. (Ainakin Delcolaiset ja japsit).

 

AMa: Kuinka nopsaan se sun latausvalo vilkkuu? Veikkaan että sulta on yksi latausdiodi sökö. Antaa lman kuormaa kivasti jännitettä, mutta kun laitat kulutusta päälle niin jännitteet putoaa saman tien.

 

ÄLKÄÄKÄ KUKAAN IRROTELKO NIITÄ VAIHTOVIRTALATURIEN TAI ELEKTRONISTEN SÄÄTIMIEN JOHTOJA JÄNNITTEELLISINÄ ellei hyllyt notku uusista säätimistä ja diodeista!

Link to comment
Olli: Laturisi purkaa nyt sitä akkua sieltä laturin ankkurikäämin kautta, koska magnetointidiodi päästää läpi. Samasta syystä se valo sulla sammuu kun väännät virrat päälle kun lampun molemmille navoille pääsee sama jännite.

 

Lataa varmaan ihan nätisti, koska ne latausdiodit toimii normaalisti. Yleensähän noi vaihtovirtavehkeet "herää" lataamaan ilman magnetointivirtaakin jäännösmagnetismin vaikutuksesta. (Ainakin Delcolaiset ja japsit).

 

Mut esim herätteen kytkeminen toiseen hiileen ei muuta tilannetta? Muutahan tuossa ei voiskaan tehdä. Tässä ei olis lainkaan ongelmaa, jos ei olis kiire saada pommia tänään illalla liikenteeseen ja jos varmuudella oikeet säätimet ei olis tilaustavaraa...

Link to comment

No jos se toinen hiili on kytketty maihin, niin se lamppu palaa sitten jatkuvasti kun on virrat päällä. Silloin menee virta suoraan virtalukolta lampun kautta maihin kulkematta ankkurikäämien kautta. Eli ei sanottavaa hyötyä. Ongelma on siellä säätimen sisällä oleva pikkuruinen diodi jonka navat sattuvat olemaan tässä tapauksessa väärinpäin.

 

Jätä kokeeksi se latausvalo kokonaan kytkemättä, saattaa tosiaan lähteä lataamaan ilmankin sitä. Vaihtovirtalaturin käämien ei PITÄISI päästä kärvähtämäänkään niinkuin tasavirtavehkeitten. Boschilaisten kanssa ei minun ole tarvinnut taistella niin paljoa kuin muunmaalaisten, joten en uskalla varmaksi sanoa...

 

Voihan sitä pitää latausvaloa kytkettynä kuten nyt, mutta sitten tarvii sammuttamisen jälkeen irrottaa akunkenkä ettei akku tyhjene.

Link to comment
Jätä kokeeksi se latausvalo kokonaan kytkemättä, saattaa tosiaan lähteä lataamaan ilmankin sitä. Vaihtovirtalaturin käämien ei PITÄISI päästä kärvähtämäänkään niinkuin tasavirtavehkeitten.

 

Voihan sitä pitää latausvaloa kytkettynä kuten nyt, mutta sitten tarvii sammuttamisen jälkeen irrottaa akunkenkä ettei akku tyhjene.

 

No se jo auttais jos tuolla patentilla vois kuitenkin ajaa viikonlopun yli, sit olis taas aika sen kanssa askarrella. Tosin en kokeillut vielä et häviääkö se peijakkaan nykiminen tuolla säätimen vaihdolla mut pitää ehtoolla koettaa... Kiitoksia neuvoista!

Link to comment

Latauksen kanssa on edelleen ongelmaa.

 

Se valo ei vilku aina, vaan lähinnä silloin kun antaa reilusti kierroksia, tai

löysää kierroksia/moottorijarruttaa. Se valon vilkkuminen (silloin kun sitä

tapahtuu) on suurin piirtein samaa sykliä kuin sydänkin lyö = yksi väläys

sekunnissa tai hiukan nopeammin.

 

Paikallisen autosähköliikkeen kanssa asiaa pähkäiltiin, ja heidän mielipide

oli, että diodisilta on rikki, tai laturista on se kontakti kaula kulunut. He

lupasivat tarkistaa asian, jos tuon laturin heidän pöydälle.

 

Olen jo asennoitunut koko laturin vaihtamiseen uuteen, jotta ongelmasta

päästäisiin. Minulla on haave ajella ”publa-autolla” myös tulevana

talvenakin, ja iltojen pimetessä sais ne valotkin olla toiminnassa.

 

Nyt tarvittaisiin hyviä vinkkejä laturin irroitukseen bussista. Olen yrittänyt

hakea yksiselitteisiä vinkkejä näiltä sivuilta, mutta pari kysymystä.

 

Onnistuuko sen laturin irrottamaan ilman moottorin irrotusta? En millään haluaisi irrottaa koko konetta, vaikka sitäkin on joskus tullut harrastettua.

 

Lähteekö se tuulettimen kanssa kokonaisena pakettina ulos kotelosta, jos ne pellissä olevat pultit irrottaa? näin joku minulle kertoi?? (ja tietenkin pitää irrottaa kaikki edessä olevat romut pois).

Onko siellä takana vastamutterit, jotka voi tippua sinne sisälle?

 

kiitos ja anteeksi

Link to comment
Guest Harri Björnholm

Hyvät uutiset: Koko konetta ei tarvitse irroittaa. Huonot: tunnin joutuu kiroilemaan, kun paljon pitää löysätä/irroittaa, että saa laturin irti.

 

Laturin irroitus onnistuu kyllä. Jos sinulla on vakiokaasari eikä tuplia, niin joudut löysäämään pässinsarvet(toinen irti), imusarjan kumit, puhallinkopan, laturin irti puhkukopasta, laturin jalan ja laturin panta.

 

Jos nostat puhallinkoppaa varovasti, niin ei termostaattia tarvitse irroittaa. Laturin irroitus tarkoittaa öpaut kaiken purkamista.

 

Vähän joutuu vääntämään, jotta laturin jalan saapi irti. Muista ottaa akusta kengät irti, sitten vasta johdot laturista. Tuplilla tämäkin on helpompaa...

Link to comment

Kiitos vihjeistä.

Eli se on juurikin hankalaa kun kuvittelin. Mutta mahdollista!!

Pitänee katsoa, vielä kerran koneguoneeseen, ja tarkistaa kuinka helposti

ne rojut siitä eestä irtoaa.

 

Ja kait sitä pitää harkita koneenkin irrotusta.

Niin ja ne rystyset kun tuntuu aukenevan heti kun edes vilkasee

työkalupakkiin...

Link to comment
Mites jo irrottas puhallinpyörän laturista ja laturin kiinnityspellistään paikallaan. Ei tarvis purkaa niin paljoa etupuolta.

 

Itse ajattelin koettaa tätä metodia ensalkuun kun sama homma on edessä. Olikos se 36 mm se puhkupyörän mutteri? Ja onko laturi mitenkä kiinni siinä etupellissä, tuleeko vetämällä läpi kun vaan irroittaa puhallinpyörän?

Link to comment
  • 4 weeks later...

Moi,

 

Laturi vaihdettu. Eikä moottoriakaan tarvinnut irrottaa. Eihän se tosin

helppoa ollut, mutta en tiedä kuinka paljon se nyt olisi auttanut jos

moottorin olisi irrottanut. Olishan sitä tietysti tilaa ollu enämpi, mutta

samat osat sitä olis melkeinpä joutunut irrottaan + moottori.

 

Sitä nyt en vielä tiedä korjaantuko vika, kun vielä on kottikärryllinen

peltejä, putkia, ja muita osia kiinnittämättä. Kasaus jäi kesken, koska

imusarjan kumiholkki oli rikkinäinen. Niin ja vanhasta laturista en ole vielä

saanut irti sitä hihnapyörän toista puolta, eli sitä lautasen näköstä osaa.

 

Löytyiskö joltakin täältä Oulun seudulta joutilasta kumiholkkia? Tai

tiedättekö mistä sen vois nopeasti saada?

 

Ja onko hyviä vinkkejä irrotttaa siitä vanhasta laturista sen hihnapyörän

puoliskon? Tai olisko jollakin ylimääräistä sellaista jo irrallaan?

 

Niin ja kumnallista kyllä. Taisi olla eka remontti mulle, kun yhtään

rystystä ei ole verillä.

 

T:

AMa

Link to comment

Samasta asiasta puhutaan. Itseasiassa näin eilen juuri sellaisen ratkaisun.

Mutta ne putket on eripaksuisia. Päädyin sitten eilen illalla

"väliaikaiseen ratkaisuun", eli teippasin vanhan kumin ehjäksi. Ei se

ainakaan huonompaan suuntaan mennyt. Nimittäin sain koneen kasaan

illalla, ja huomattavasti paremmin auto kiihtyy nyt. Se on aikasemmin

vähän nykytellyt, kun on kiihdyttänyt, mutta nyt publa kulkee virkeästi.

Pitänee paihtaa sitten seuraavalla kerralla uuteen, kun alkaa irrottelemaan osia.

 

Niin ja sain sen hihnapyörän puolikkaankin irti vanhasta laturista. Olipahan aika tiukassa. Piti kuumentaa akseli kolmesti "punaseksi", ja sitten vääntää sitä irti. Joka kerralla se liikahti noin millin verran, ennenkuin

napsahti kokonaan irti.

 

Summa summaarum,

vika on korjaantunut. Kiitän vinkeistä.

Enään nastarenkaat alle, ja moottorin suojapelti paikalleen, niin talvi

saa tulla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...