Jump to content

Pinnapultin kierteistä


Guest JuMuS

Recommended Posts

Kyselen kun en haulla ihan täsmällistä tietoa löytänyt...

 

Eli alkaa toi ähvälohko olla pikkuhiljaa kasaamista vaille. Paitsi että nyt kun lohkoa tarkemmin ihastelin niin huomasin yhdessä pinnapultissa kierteiden pohjalla hiukan sitä harmaata kevytmetalliputua.

 

Kone on joku peltilätkällä numeroitu vaihtomoottori, johon on edellisen remontin yhteydessä kaikkiin alempiin pinnapultteihin laitettu messinkiset(?) irtokierteet. Nämä tietysti tulivat nahkoineen lohkosta ylös kun pinnapultteja irroiteltiin. Nehän on tietty helppo vääntää irti pinnapultista ja vetää lukitteella lohkoon kiinni. Ja suurennuslasillakin katsottuna ne lisäkierteettömät reiätkin ovat kaikki ohan yhtä ok:n näköisiä. Korkeintaan putsausta vaille kunnossa.

 

Mutta nyt heräsi kuitenkin ajatus, että pitäiskö toi bloki kiikuttaa vielä kerran pajalle ja laitattaa KAIKKIIN pinnapultin kierteisiin uudet teräsjengat? Ja kannattaako noi messinkisen näköiset kierreholkit korvata teräksisillä?

 

Uskaltaako noita lohkon kierteitä avata kierretapilla, kun näkyy vielä olevan vanhoja lukitteenjämiä siellä täällä vai tekeekö enemmän hallaa?

 

Näitä kyselen siksi, että pytyt on isommat ja puristuksetkin tulee sinne ysin tienoille. Ei huvittaisi millään ruveta kannenkiristyksen tai koekäytön jälkeen taas koko hemmetin läjää purkamaan.

Link to comment

Itse tein juuri kesällä saman rempan omaani, ja kantapään kautta. Unohda kaikki hätäviritykset ja tee kunnolla, jos lohkon reijästä tulee jo alumiinin putua on viisainta tehdä isompi jenka lohkoon ja siihen jenka holkki, helicoilikin voisi onnistua...

Link to comment
Itse tein juuri kesällä saman rempan omaani, ja kantapään kautta. Unohda kaikki hätäviritykset ja tee kunnolla, jos lohkon reijästä tulee jo alumiinin putua on viisainta tehdä isompi jenka lohkoon ja siihen jenka holkki, helicoilikin voisi onnistua...

 

 

Samaa mielta, vaara paikka saastaa muutama kymppi.

 

Jan

Link to comment

Tarkempi tutkiskelu paljasti kolmospytyn hihnapyörän puoleisen yläpinnapultin kierteen olevan hiukan kiillottuneempi kuin muut.

 

Eli holkitettavaksi menee. Jospa laitattaisi kaikkiin samantien niin ei olisi homma niistä jengoista kiinni.:)

 

Onko viisaammilla mielipidettä niistä messinkikierreholkeista? Ovat jämähtäneet pinnapultteihin siinä määrin kiinni etteivät todnäk ehjänä irtoa. Onko mitään väliä jos vaan ruuvaan ne pultteineen lohkoon kiinni? Näkyvät kierteet holkissa ja lohkossa olevan täysin ok, ja pinnapultit kiertyvät lohkoon kiinni ihan helposti, jenka ei takertele yhtään. Laitanko messingin ja lohkon väliin tiivisteliimaa, vai olisko lukite parempi?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...