JustinCase Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 Hola ! Kävipä juuri äskettäin seuraavasti... Ajelin kuplalla kotiin (vm.65) ja käännyin vasemmalle kotikadulleni, olin kääntämässä rattia takaisin oikealle kun pirulainen jämähti vasemmalle. Onneksi ei kukaan ei tullut vastaan. =) No, siinä sitten rimpuilin sen ratin takasin suoraan ja huomasin että vilkun viiksikin kääntyy samalla kun rattia kääntää. Oikealle kun vääntää ohjauspyörää niin tuntuu menevän ihan hyvin, mutta vasemmalle käännettäessä "hannaa" vastaan ja se viiksikin kääntyy samalla ratin mukana.... Eli what´s the case ? Mistä lähtisin vikaa hakemaan. Tähän asti mitään vastaavaa vaivaa ei ole ollut ja tämä vika tuli ihan kuin kirkkaalta taivaalta. Nopeusmittari on kyllä ollut sökönä pari päivää, mutta eihän sillä voi mitään vaikutusta ohjaukseen. Kävi vain mielessä kun eikös se nopeusmittarin vaijeri mene vasempaan etupyörään ja juuri vasemmalle se jumittaa... Quote Link to comment
busgods Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 rättinivel >> simpukka >> jumittunut vaimennin >> ja sitä rataa... Veikkaisin tota nilveltä. Jos se on sopivasti murtunut niin kääntää vielä ositttain ja varsinkin toiseen suuntaan. Jos murtuu pahasti niin ratti alkaa ahistaan putkea ja saattaa kääntää samalla sitä viikseäkin sun muuta vaan ei autoa. Kyllä se vika jostain kohtaa löytyy kun riittävän pitkään keulan palasia haarukoit. Suosittelen keulan nostamista pukeille ja ohjauksen tunnustelua sieltä renkaan päästä. Jos ei tuolla systeemillä vika löydy niin kandee harkita polkupyörää. Ilman takavaihtajaa tosin... ;) -- bussen till slussen -- Quote Link to comment
JustinCase Posted August 29, 2006 Author Share Posted August 29, 2006 No tuo rättinivel itsellekin tuli ensimmäisenä mieleen. Tänään kun hieman tutkiskelin kabiinin puolelta tuota probleemaa tuli seuraavanlainen juttu eteen. Löysäsin ruuvia siitä ratin takaa jossa vilkunviiksikin on ja koitin pyörittää rattia. Ja kas kummaa... rattihan pyörii kumpaakin suuntaan ihan mainiosti eikä ota kiinni mihinkään. Heti kun kiristää sitä ruuvia ja koittaa kohdistaa viikseä oikeaan kohtaan nappaa ratti taas vasemmalle käännettäessä kiinni. Quote Link to comment
busgods Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Heität sen rattilukkovilkkuhässäkän veks ja hitsaat rättinivelen kohdalle suoran putken(sano lukkokeula)??? Quote Link to comment
JustinCase Posted August 29, 2006 Author Share Posted August 29, 2006 Niin no nyt ei mene tajuntaan. Sen ruuvin siitä vilkunviiksen vierestä kun löysäsin niin ohjauspyörä toimii moitteetta. Eli nyt oon rajannut pois ohjauksessa olevan vian. Koeajonkin heitin ja hyvin meni, mitä nyt vilkunviiksi hieman kiertyy rattia käännettäessä. Mikäköhän siellä vois ottaa kiinni ? Quote Link to comment
Guest Forsbacka Posted August 31, 2006 Share Posted August 31, 2006 Eli pelkkä vilkunviiksi liikkuu eikä koko rattiputki? Siellä on vilkulle joku palautusmekanismi. Se todennäköisesti jotenkin basana. Ratti irti ja tutkimaan. Quote Link to comment
JustinCase Posted August 31, 2006 Author Share Posted August 31, 2006 Ei pyöri rattiputki. En oo vielä päässyt ottaan rattia pois mutta toi kuulostais aika loogiselta korjaus kohteelta. Kiitti neuvosta. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.