Olli Ristimäki Posted September 19, 2006 Share Posted September 19, 2006 Vanhat topicit hain mut ei oikein suoraan löytynyt apua suutinpohdintaan kun isot pojat on pohtineet vaan nurkkatuplien suutimia ja meikäjepellä on keskitupla. Anyway, 36 IDF siis keskellä ja siinä lämmitettävä imari. Ruuvailin seosmittarin taannoin kiinni ja testilenkki osoitti et tyhjäkäynnillä seos suht ok, lambda-arvo noin 0.85-0.90. Samoin kun lyö lapun lattiaan niin pyörii 0.80 ja 0.90 välillä. Sen sijaan tasaisessa matkavauhdissa (n. 2800-3000 rpm) menee selvästi laihemmalle, johonkin 1.05 paikkeille. Kun tiputtaa kierroksia alemmas eli alkaa mennä enemmän tyhjäkäyntipiirin puolelle niin pikku hiljaa siirtyy rikkaammalle. Pääsuutin siis lienee pieni, mut mitä muuta kandeis kokeilla vaihtaa? Nyt suutincombo seuraava: pää 140, tyhjä 50, lisäilma 200, kiihytys 55, putket f11, kurkut 28. Kone 1835 cc, n. 280 asteinen vakiosta hiottu nokka 9,5 mm nostolla, vakiosta viilatut kannet vakiovenoilla, ruttua 9.8, 009 kärjettömällä ja CB:n käärmeenpesä perässään Ahnendorf. Kone vetää ihan kivasti parista tonnista aina viiteen tonniin, mihin oon polkemisen lopettanut eikä käynnissä oo varsinaisia häiriöitä. Pieni keskituplalle ominainen miettiminen on polkaistessa mut ei häiritsevä. Kulutus on matka-ajossa jossain 9 litran paikkeilla. Tehoja ei siis nyt niinkään oo hakusessa mut rikkaammalla sai koneen hyvinvoinnin kannalta käydä ja samalla voisi vähän korkeella olevat lämmöt ehkä laskea. Pääsuutin 160 tai 180 mut mitä muuta, tyhjää myös isommaks ja lisäilmaa pienemmäks? Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted September 20, 2006 Author Share Posted September 20, 2006 Aihe ei tietysti ole kovin trendikäs, mutta jonkun voisi silti kuvitella jotain tietävän/viitsivän jopa rivin-kaksi kirjoittaakin kun monesta muusta asiasta sivutolkulla jauhetaan... Keskeinen askarruttava asia siis on et miten esim. lisäilmojen koko vaikuttaa seokseen, tuntuvat hieman suurilta kun vertaa muissa topiceissa kerrottuihin tuplien lisäilmasuuttimiin. Entäpä sisäkurkut, isot vie vääntöä alhaalta mut pitäiskö keskituplassa olla vähän isommat kuin nuo 28:t? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted September 20, 2006 Share Posted September 20, 2006 En keskituplista niin tiedä muuta kun mitä olen kosolti lueskellut, mutta miun korvaan kuullostaisi sekä tyhjäkäynti- että pääsuutin liian pieniltä. Ne tosin korreloivat kirjakertoimien mukaan pienten sisäkurkkujen kanssa ihan hyvin. Kuten arvelitkin, tyhjäkäynti 55 tai 60 ja pää 150-160 täsmäisi keskikaasarin laskuissa sisäkurkun ja koneen koon kanssa, mutta ne eivät tosiaan ole ainoat parametrit jotka siihen vaikuttaisi. Lisäilmasuuttimesta en sen sijaan osaa sanoa mitään, ero vakion 180 ja 200:n välillä on kuitenkin aika marginaalinen, Dellortokirjassa ainakin sanottiin että 180 riittää melkein kaikkiin tapauksiin. Sekin vaikuttaa vasta kovemmilla kierroksilla. Sisäkurkkuja en suurempiin vaihtaisi jos et meinaa yli 5000 kierrättää, jäisi niistä saatavat edut tuon kokoisessa koneessa noilla kierroksilla tavoittamatta. Jos suurentaa tyhjä- ja pääsuutinta niin kulutus väkisenkin kasvaa, tätä voi toki kompensoida jättämällä suuttimet rauhaan ja ostamalla kaasarille kaveri :) Summa summarummarum: kannattaa kokeilla isompaa pääsuutinta, muutoin lienee hyvin tasapainossa. Etuna myös halpa kokeiluhinta kun vertaa vaikka sisäkurkku/tyhjä/pää/ilmasuutinkomboon. Puavo @ dwl Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.