Jump to content

Taas kerran suuttimista


Recommended Posts

Vanhat topicit hain mut ei oikein suoraan löytynyt apua suutinpohdintaan kun isot pojat on pohtineet vaan nurkkatuplien suutimia ja meikäjepellä on keskitupla. Anyway, 36 IDF siis keskellä ja siinä lämmitettävä imari. Ruuvailin seosmittarin taannoin kiinni ja testilenkki osoitti et tyhjäkäynnillä seos suht ok, lambda-arvo noin 0.85-0.90. Samoin kun lyö lapun lattiaan niin pyörii 0.80 ja 0.90 välillä. Sen sijaan tasaisessa matkavauhdissa (n. 2800-3000 rpm) menee selvästi laihemmalle, johonkin 1.05 paikkeille. Kun tiputtaa kierroksia alemmas eli alkaa mennä enemmän tyhjäkäyntipiirin puolelle niin pikku hiljaa siirtyy rikkaammalle.

 

Pääsuutin siis lienee pieni, mut mitä muuta kandeis kokeilla vaihtaa? Nyt suutincombo seuraava: pää 140, tyhjä 50, lisäilma 200, kiihytys 55, putket f11, kurkut 28. Kone 1835 cc, n. 280 asteinen vakiosta hiottu nokka 9,5 mm nostolla, vakiosta viilatut kannet vakiovenoilla, ruttua 9.8, 009 kärjettömällä ja CB:n käärmeenpesä perässään Ahnendorf.

 

Kone vetää ihan kivasti parista tonnista aina viiteen tonniin, mihin oon polkemisen lopettanut eikä käynnissä oo varsinaisia häiriöitä. Pieni keskituplalle ominainen miettiminen on polkaistessa mut ei häiritsevä. Kulutus on matka-ajossa jossain 9 litran paikkeilla. Tehoja ei siis nyt niinkään oo hakusessa mut rikkaammalla sai koneen hyvinvoinnin kannalta käydä ja samalla voisi vähän korkeella olevat lämmöt ehkä laskea. Pääsuutin 160 tai 180 mut mitä muuta, tyhjää myös isommaks ja lisäilmaa pienemmäks?

Link to comment

Aihe ei tietysti ole kovin trendikäs, mutta jonkun voisi silti kuvitella jotain tietävän/viitsivän jopa rivin-kaksi kirjoittaakin kun monesta muusta asiasta sivutolkulla jauhetaan...

 

Keskeinen askarruttava asia siis on et miten esim. lisäilmojen koko vaikuttaa seokseen, tuntuvat hieman suurilta kun vertaa muissa topiceissa kerrottuihin tuplien lisäilmasuuttimiin. Entäpä sisäkurkut, isot vie vääntöä alhaalta mut pitäiskö keskituplassa olla vähän isommat kuin nuo 28:t?

Link to comment

En keskituplista niin tiedä muuta kun mitä olen kosolti lueskellut, mutta miun korvaan kuullostaisi sekä tyhjäkäynti- että pääsuutin liian pieniltä. Ne tosin korreloivat kirjakertoimien mukaan pienten sisäkurkkujen kanssa ihan hyvin.

 

Kuten arvelitkin, tyhjäkäynti 55 tai 60 ja pää 150-160 täsmäisi keskikaasarin laskuissa sisäkurkun ja koneen koon kanssa, mutta ne eivät tosiaan ole ainoat parametrit jotka siihen vaikuttaisi.

 

Lisäilmasuuttimesta en sen sijaan osaa sanoa mitään, ero vakion 180 ja 200:n välillä on kuitenkin aika marginaalinen, Dellortokirjassa ainakin sanottiin että 180 riittää melkein kaikkiin tapauksiin. Sekin vaikuttaa vasta kovemmilla kierroksilla.

 

Sisäkurkkuja en suurempiin vaihtaisi jos et meinaa yli 5000 kierrättää, jäisi niistä saatavat edut tuon kokoisessa koneessa noilla kierroksilla tavoittamatta.

 

Jos suurentaa tyhjä- ja pääsuutinta niin kulutus väkisenkin kasvaa, tätä voi toki kompensoida jättämällä suuttimet rauhaan ja ostamalla kaasarille kaveri :)

 

Summa summarummarum: kannattaa kokeilla isompaa pääsuutinta, muutoin lienee hyvin tasapainossa. Etuna myös halpa kokeiluhinta kun vertaa vaikka sisäkurkku/tyhjä/pää/ilmasuutinkomboon.

 

Puavo @ dwl

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...