Guest kepajake Posted December 10, 2006 Share Posted December 10, 2006 Tää pitäis olla jo aika selvää pässinlihaa ja palstalta onkin löytynyt todella paljon hyviä ohjeita strokerin tekoon, mutta muutama juttu on ihan pakko varmistaa. Saatuani lohkon kasaan pääsin mittailemaan dekkikorkeutta. Lohkon sylinteripintoja on tasattu ainakin pariin otteeseen joten tälle hetkellä dekki on -1,8mm (kuva). Kannet taas on koneistettu niin, että niissä on 1,5mm kynnys putken päästä palotilaan (kuva). Palotilan koko on 42cc, isku 82mm ja sylinterit 90,5mm. Eikö tällä kokoonpanolla esim. HC:n myymät 4,6mm korotusrenkaat anna dekiksi 2,8mm? Näistä laskettuna puristussuhteeksi tulisi 9,79:1 jos olen laskenut oikein. 2,3mm kototusrenkaatkin ilmeisesti riittäisivät, koska kansissa on tuo 1,5mm kynnys. Tällöin dekki olisi 0,5mm ja puristussuhteeksi tulisi jo 12,67:1 joka on katuautolle ilmeisesti aikalailla liikaa. Olenko lainkaan oikeilla jäljillä? PS. Saa muuten laittaa tarjouksia korotusrengassarjoista! Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 10, 2006 Share Posted December 10, 2006 Mahtuuko tuo mäntä tonne upotukseen? Quote Link to comment
Guest kepajake Posted December 10, 2006 Share Posted December 10, 2006 Ei mahdu. Nousee 0,3mm liian pitkälle. Tai jos tarkoitit leveyssuunnassa niin mahtuu. Mahtuuko tuo mäntä tonne upotukseen? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 10, 2006 Share Posted December 10, 2006 No niinpäin mie just tarkotinkin. Quote Link to comment
Guest Posted December 10, 2006 Share Posted December 10, 2006 Rakenna kone niin, etta dekiksi tulee noin 1.0-1.2mm. Alle sen on vaara kosketuksesta, ja jos dekki on paljon yli 1.2mm niin nakutusriski kasvaa huimasti, ja hyotysuhde karsii. Ala hemmetissa laita mitaan 2-3mm dekkia. Pelkka tuo 1.5mm korotus kansien palotiloissa riittaa, siinakin on 0.5mm liikaa mun makuuni. Jos manta taatusti mahtuu nousemaan sen kynnyksen ohi, niin sitten saat pistaa sylinteriin nahden negatiivisen dekin, eli manta saa tulla ulos putkesta. Ei ollenkaan epatavallinen ratkaisu, monet kisakoneet on tehty niin, kun niihin laitetaan kannentiiviste. Sulla "kannentiivisteen" paksuutta ajaa toi korotus kannessa. Tolla pyttykoolla et tarvitse mitaan kannentiivistetta vapaasti hengittavassa koneessa. Lisaksi palotilojen muoto on hieman huono, mutta kelvannee kuitenkin. Siella ei ole paljealuetta paljon mitaan, palotoilat nayttais olevan kaivettu aakeeksi laakeeksi maljaksi. Tassa hukataan myos tehoa ja hyotysuhdetta. Paras palotila on pienelle alueelle keskitetty amme, jossa aika pystysuorat seinamat, ja muu reuna-alue tasainen mantaa vastaan. Tassa on just painvastoin: sivulle suuntautuva palaminen ja kaasujen laajeneminen ei tyonna mantaa. Mannan kuuluisi puristaa reuna-alueilta seos keskelle palotilan ammetta jossa se sitten sytytetaan, ja saadaan voimakas mantaa kohti tapahtuva sysays heti alkuun. Puristussuhteesta ei voi sanoa mitaan, ennenkuin kerrot mika nokka sulle tulee. Puristussuhde riippuu eniten nokka-akselin arvoista. 12:1 on paljon tavanomaisille katunokille, mutta ei edes tarpeeksi akaisille kisanokille. Jan Quote Link to comment
Guest kepajake Posted December 10, 2006 Share Posted December 10, 2006 Nokaksi tulee Englen W130. Puristussuhteesta ei voi sanoa mitaan, ennenkuin kerrot mika nokka sulle tulee. Puristussuhde riippuu eniten nokka-akselin arvoista. 12:1 on paljon tavanomaisille katunokille, mutta ei edes tarpeeksi akaisille kisanokille. Jan Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 10, 2006 Share Posted December 10, 2006 Tossahan vois kai miettiä miten palotila kasvais sopivasti samalla kun sitä muotoilee uudelleen? Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted December 10, 2006 Share Posted December 10, 2006 ei toi palotila mikään huonoin mahdollinen ole ja ei se nakutusriski esim 1,3mm dekilläkään suurimmaksi ongelmaksi muodostu. kokonaisuus ja kyseiseen kombinaatioon sopivat säädöt ratkaisee enemmän kuin se 0,1mm dekkirkorkeudessa!!! Quote Link to comment
Guest Posted December 10, 2006 Share Posted December 10, 2006 joo mutta jos alkuperainen kysyja miettii vaihtoehtoja 0.5 ja 2.8mm dekiksi niin metsassa ollaan. Jan Quote Link to comment
Guest kepajake Posted December 10, 2006 Share Posted December 10, 2006 Ne oli laskennallisia esimerkkejä ne. Halusin tietää olenko ymmärtänyt laskentatavan oikein. Salama pehmentää muuten tuossa kuvassa hiukan noita palotilan muotoja. Ei se ihan niin aakeeta laakeeta ole millaisen käsityksen tuosta saa. Laskeskelin äsken että jos yläpäähän laittaisi kuitenkin 1,5mm kuparitiivisteet, niin se nostaisi palotilaksi 45cc. Alapäähän 3mm korotusrenkaat antaisi dekiksi 1,2mm. Tällöin runttua olisi 11:1. Voisko sen kanssa jo elää? Nokka oli siis se W130 joo mutta jos alkuperainen kysyja miettii vaihtoehtoja 0.5 ja 2.8mm dekiksi niin metsassa ollaan. Jan Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted December 10, 2006 Share Posted December 10, 2006 Rakenna kone niin, etta dekiksi tulee noin 1.0-1.2mm. Alle sen on vaara kosketuksesta, ja jos dekki on paljon yli 1.2mm niin nakutusriski kasvaa huimastiJan annat kyl jan kirjoituksessasi ymmärtää et kaikki 1,2mm dekin jälkeen on radikaali muutos huonompaan. Quote Link to comment
Guest Posted December 10, 2006 Share Posted December 10, 2006 Rakenna kone niin, etta dekiksi tulee noin 1.0-1.2mm. Alle sen on vaara kosketuksesta, ja jos dekki on paljon yli 1.2mm niin nakutusriski kasvaa huimastiJan annat kyl jan kirjoituksessasi ymmärtää et kaikki 1,2mm dekin jälkeen on radikaali muutos huonompaan. Kaikki 1.2 jalkeen on muutos huonompaan, sita huonompi mita isommaksi mennaan. Ei se yhtakkia pompsahda optimista radikaalisti huonoon tietenkaan. Mutta jos voit sen kunnollisella ja huolellisella suunnittelulla valttaa about ilmaiseksi, niin tyhmaahan se on jattaa tekematta. Jos hillutaan jossain 3mm arvoissa, niin on varmasti "radikaali" :) Ei mitaan jarkea. Jostain luin jopa etta 1.5mm ollisi jostakin syysta erityisen paha, mutta en muista oliko pytyn halkaisijalla jotain merkitysta sen kanssa. En tahaan hataan loyda lahdetta. Jan Quote Link to comment
Guest Posted December 10, 2006 Share Posted December 10, 2006 >Ne oli laskennallisia esimerkkejä ne. Halusin tietää olenko ymmärtänyt >laskentatavan oikein. http://www.johnmaherracing.co.uk/enginecalc.htm >Salama pehmentää muuten tuossa kuvassa hiukan noita palotilan >muotoja. Ei se ihan niin aakeeta laakeeta ole millaisen käsityksen tuosta >saa. Ok. Jos on sopiva tilaisuus tai tarve isontaa palotiloja, ja kannessa on materiaalia tarpeeksi, niin kannattaisi muotoilla niita poteroita syvemmiksi, ei leveammiksi. Jyrkahko amme tavoitteena. Venojen ymparilta nuo varmaan virtaa jo tarpeeksi :) >Laskeskelin äsken että jos yläpäähän laittaisi kuitenkin 1,5mm >kuparitiivisteet, niin se nostaisi palotilaksi 45cc. Alapäähän 3mm >korotusrenkaat antaisi dekiksi 1,2mm. Kokonaisdekki siis, mukaanluettuna kannessa jo oleva korotuskynnys? >Tällöin runttua olisi 11:1. Voisko sen kanssa jo elää? Nokka oli siis se >W130 On se ehka hiukan liikaa tolle nokalle. 10:1 olis mun valinta. Tee nuo muutokset mita mainitsit, ja kaiva palotiloja jyrkemmiksi jotta saat puristussuhteen kymppiin? 98 bensahan tassa on sitte selvio, eikos vaan. Jan Quote Link to comment
Guest kepajake Posted December 11, 2006 Share Posted December 11, 2006 Näin tehdään. Kiitokset avusta. >On se ehka hiukan liikaa tolle nokalle. 10:1 olis mun valinta. Tee nuo muutokset mita mainitsit, ja kaiva palotiloja jyrkemmiksi jotta saat puristussuhteen kymppiin? 98 bensahan tassa on sitte selvio, eikos vaan. Jan Quote Link to comment
Lasse Posted December 11, 2006 Share Posted December 11, 2006 Jaa-a. Mulla on kans aikalailla kuvan kaltaiset palotilat kansissa. En sit tiiä onko kaveri joka ne on turannut ollut ihan pihalla. Aikoinaan teki kummiski useita sm-finaalikoneita jokkiksessa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.