Jump to content

Bensamittarin anturin fixailua, pätee laitteisiin joissa on sähköinen mittari


Recommended Posts

Niinkuin raati tietää, bensamittari alkaa kovin usein kiukutella ja lopulta ei näytä enää yhtään mitään ja kun minäkin olen useamman kuin yhden saanut toimimaan niin pannaan tästä vähän juttua kuvien kera.

 

Kunhan suojaputken saa irti alapään mutterista niin sisällä on U-muotoon vedetty vastuslanka jota bensapinnan mukaan kulkeva koho oikosulkee. Kun koho on ihan ylhäällä eli tankki on täynnä niin vastuksen pitäisi olla hyvin lähellä nollaa ja yksinkertainen vastusmittaus anturin liittimestä maata vasten kertoo että näinhän ei tietenkään tapahdu. Suojaputkea irroittaessa (ja myöhemminkin) pitää olla varovainen tuon keskitangon kanssa: Se on kiinteästi kiinni kannessa, taipuu helposti ja sen jälkeen koho ei enää liiku vapaasti. Eikä ole muuten helppo juttu saada sitä takaisin suoraksi jos se kerran on taipunut.

 

Sitten niitä ongelmakohtia:

1) Anturin maakontakti.  Ensin anturi-tankki ja toisekseen tankki-kori. Kun maalaa tankin ja pulttaa sen kiinni niin hoplaa, pensamitari ei enää näytäkään mitään. Arvannette että miksi ei.

2) Anturin sisällä oleva lanka likoaa suoraan kosketuksissa bensaan ja mikä vain kökkö bensassa jää lankaan kiinni. Siis puhdistetaan langasta hapettumat varovasti vaikka Autosolilla.

3) Koho. Kohossa on molemmin puolin messinkinen liukupala jonka pitäisi saada kontakti lankaan molemmin puolin. Tämä joko onnistuu tai sitten ei. Siihenkin putsaus auttaa. Vaikkapa kontaktispray.

4) Langan ja rungon/liittimen liitännät. Tämä on se vaikein kohta korjata ja se johtuu ihan siitä että lanka on juotettu kupariliuskaan ja kupariliuska niitattu kiinni anturin kanteen. Ei mitään välissä ja kun kupari-alumiini-liitos hapettuu niin siitähän ei sähkö mene läpi.

 

Alla nippu kuvia kohdasta 4) ja miten sen voi ratkaista siinä vaiheessa kun haluaa anturin takaisin kasaan. 

 

Ensin alkutilanne: Pelkästään tämä ei näytä hyvältä: Kupari on ilmiselvästi hapettunut ja tangon juuressa paksu kerros jotain kökköä. Vastus langasta niittiin (eli ulkopuolen liittimeen) ääretön ohmia, ei minkäänlaista yhteyttä.

 

P1242254.thumb.JPG.40290b7d4478e3bf0ae91d5eccde1caa.JPG

 

 

Puretaanpa niitti pois ja katsotaan ....

P1242255.thumb.JPG.32152ccc1579aec8e5531e03eb9bf401.JPG

 

 

Noniin. Pelkkää mustaa läpikotaisin hapettunutta alumiinia tällä puolella ja ...

 

P1242256.thumb.JPG.dd0f5994226ff7aafc469c185c872395.JPG

 

kuparikin näyttää ihan siltä että tuosta ei sähköä mene enää läpi, ei sitten mitenkään. Mittajohdot kertovat että näin käy: Ei tapahdu mitään.

 

Autosolia kaikille osille, myös alumiiniselle kannelle ja M3 pultilla koko paketti takaisin kasaan:

P1252261.thumb.JPG.84539924d257a409a4f234b2504f58a0.JPG

 

 

Voilá : Vastus putosi kuuteen ohmiin ja kun tankki on tyhjä niin vastus on luokkaa 80 ohmia. Ei aivan täydellistä, tavoite oli nolla ohmia, mutta tuon kanssa kykenee jo elämään: Mittari nousee hiukan ohi täyden tankin kun tankki on täysi.

 

Viimeiseksi suhaus bensankestävää lakkaa tuon mutteriliitoksen päälle niin ei hapetu uudelleen. Näin helppoa se on. :)

 

 

 

Edited by Kharon
lakkaus lisätty
  • Like 2
Link to comment

Kun tuo paketti ei ole ihan selvä niin pannaan vielä yksi kuva jossa sitä on vähän purettu. Pultti menee noiden eristeholkkien läpi mutta ei ole kytköksissä maahan kummaltakaan puolelta, vaan ulkopuolella olevaan liittimeen.

 

P1252261_B.thumb.jpg.ce621093e333fbaf07a18150bc8f6b90.jpg

Edited by Kharon
  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...