Tanhis Posted August 25 Share Posted August 25 (edited) Stoori alkoi 2018 loppuvuodesta. Tuttu oli ostanut varhaispallon ja kysyi talvisäilöä kun meinasi sitä ruveta seuraavana kesänä kotipihallaan väsäämään. Muutaman kerran tuttu pallista kävi mun hallilla tutkimassa kunnes alkoi epäilemään omia kykyjään kyseisen auton kuntoon saattamiseksi. Autosta puuttui virtalukko, rattiakseli ja johdot leikelty miten sattuu. Alustassa ruostetta siedettävissä määrin mutta kuitenkin hommia tiedossa. Pahin kaverin selän katkaissut ongelma oli kuitenkin molemmin puolin melkein poikki ruostuneet takavääntösauvaputket. Leuka rinnassa tuttu kysäisi haluaisinko ostaa auton pois muutaman satkun alennuksella siittä mitä oli itse maksanut. No eihän sitä nyt voinut halvasta varhaispallosta kieltäytyä. Hommailin autoon pikkuhiljaa rattilukon puuttuvia osia ja kartoitin korjauspeltitarpeen. Korjauspeltitilaus kiireenvilkkaan sisään Britteihin ennen brexittiä ja tähän innostus sitten oikeastaan loppuikin. Pari viikkoa sitten palliksen osat tuli vastaan tallia siivotessa ja ajattelin että voisihan sen nyt väsätä ainakin ajokuntoon kun huhut vielä kertoivat että kone olisi rempattu juuri ennen liikenteestä poistumista. Viimeviikolla sitten sainkin rattiakselia ja virtalukkoa sen verran paikalleen että sain auton starttaamaan. Tästä sitten pieni kipinä hommaan, kasa jarruosia tilaukseen ja hallille roplaamaan. Rattiakseliin liittyvät sähköt oli siis kaikki leikelty ja muutaman tunnin päänraapimisella ja kolvailulla kaikki löysi oikean paikkansa paitsi pitkien tuleva johto, pitää vielä vähän tutkia kaaviota kun nämä sähkö muuttuneet miltei vuosittain jotenkin. Hommaa ei tietty auta että kojelaudan alla ryöstöliittimiä ja kaikenmaailman muuta patenttia. Mutta patentit tuli selätettyä ja auton saa avaimesta starttaamaan. Edited August 27 by Tanhis Quote Link to comment
Tanhis Posted August 25 Author Share Posted August 25 Innostusta kun kerran oli, ajattelin vielä koettaa saisiko koneen hörähtämään kohokammion täyttämällä kun se kerran jo starttasi. Tankin letkuihin ei voinut luottaa ja eikä ollut muuta bensaa mukana kuin raivurin kaksitahtibensaa. Sytkän tutkiminen paljasti että tulpanjohdot oli väärässä järjestyksessä ja jakaja ei ollut edes kiristetty. Sytkä staattisesti yleismittarilla sinnepäin, kärkiväli kohdalleen, yksi uusi tulpanjohto varastosta kiinni ja starttaamaan. Ei edes luvannut. Puolan jänniteen mittaus paljasti ettei puolalle tule jännitettä. Johtojen tutkinta ja puolalle tuleva johto poikki sähköryypyltä. Johtojen kolvaus kun oma luonto ei antanut periksi että kaasarin solenoidi saa sähkönsä johdosta joka vain tungettu toisen apicon alle. Uusi yritys ja sehän hörähti käyntiin. Myös uusi takaluukku tuli jossainvaiheessa hommattua ja raijasin senkin auton viereen jos vaikka innostuisi ruuvaamaan paikalleen. Tätä tuli vähän rempattuakin kun pintapelti oli kun peltinen öljykannu ja muutama lommokin oli pakkelin alle eksynyt. Quote Link to comment
Tanhis Posted August 25 Author Share Posted August 25 Tässä vielä video ekoista savuista omassa omistuksessa. VID-20240825-WA0002.mp4 Tällä viikolla pitäisi käydä vielä laittamassa bensaletkut kuntoon, bensaa tankkiin ja jos vaikka etujarrut saisi väsättyä kuntoon niin voisi ajamalla liikutella. Tietty jos kerkee niin voisi vääntösauvaputkien korjauksenkin aloittaa. Omat projektit tuntien tällä ei ole mitään aikataulua kuntoon saamisen suhteen. Tehdään sitten kun kerkee. 11 Quote Link to comment
Tanhis Posted August 29 Author Share Posted August 29 Toinen roplaushetki ja auto lähtee avaimesta ilman kikkailuja käyntiin ja jopa liikkuu omin voimin. Jarrujakin rupesin laittamaan mutta työsylinterien väliputket oli siinä jamassa että kasaaminen pysähtyi siihen. Toisaaltaan ihan hyvä että nyt kerkeää putsaamaan ja maalaamaan kilvet kunnolla. VID-20240829-WA0002.mp4 Takaluukku vaihtui myös ruosteettomaan versioon. Vanha oli siinä kunnossa että ei edes kannattanut harkita paikkaamista. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 21 Author Share Posted September 21 (edited) Ollut aika vahvoja työkiireitä niin ei pahemmin ole muuta kerennyt kuin käyttiksiä remppailemaan. Mutta etukilvet sentään kerkesin heittämään kylpyyn pariksi viikoksi. Ja vaurioiden korjaaminen jo paremmalla puolella. Jarrusylinterin ja säätömutterin tukilevyjen väliin oli toisessa kilvessä päässyt ilkeästi ruoste tekemään tepposiaan. Porasin levyt pois putsasin ja paketti uusiksi kasaan. Toinen kilpi oli ok kunnossa ja ei vaadi juurikaan muuta kuin uudet jouset säätöihin. Ennen. Jälkeen. toinen puoli oli vähän rujompi ja jäi vielä vähän kesken. Korjausten jälkeen vielä mekaaninen putsaus ja maali pintaan. Edited September 21 by Tanhis 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted October 12 Author Share Posted October 12 Vararengasteline sai lähteä kun tilalle löytyi oikea logo. Enää ei puutu kun reikien ehjästys ja tiivisteet ja klipsit. 2 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.