KG63 Posted May 3 Posted May 3 1200 -63 vakio moottori, 28 PICT-1 kaasutin ja ZV/PAU 4R5 jakaja. Moottori lähtee käyntiin ja käy nätisti. Kun on enemmän kierroksia ja moottori ei vedä eikä jarruta, niin kuuluu outo ääni, joka on lähinnä nakutusta. Ääni kuuluu joka vaihteella. Kytkinpolkimen painaminen ei vaikuta ääneen. Moottori avattu ja uudelleen laakeroitu 2022, sen jälkee ajettu kesä 2023 ilman tätä outoa ääntä. Viime kesänä ei ajettu kuin muutama kilometri kun auton perään ajettiin. Peräänajossa kytkin pohjassa, joten moottori ei sitä kautta ole saanut rajua pakkopyöritystä Äänen saa kuulumaan myös kaasuttamalla paikallaan ja se kuuluu vain kun kierrokset selkeästi kasvavat. Sytytys säädetty 10 asteen ennakkoon alipaine irroitettuna. Alipaineella sytytys vetää ennakkoa noin 20 astetta, jolloin kokonaisennekko on 30 astetta. Ääni katoaa täysin, jos alipaineen irrottaa jakajasta. Ääni heikkenee kun laitoin ennakoksi 7,5 astetta. Eli selkein ja ainoa yhteys ääneen on sytytyksen ennakko ja moottorilla ei vetoa. Ääntä ei kuulu pienellä vaihteella kaasu pohjassa. Minun kokemus ei riitä keksimään miksi ja mistä ääni tulee. Se tosiaankin muistuttaa eniten nakutusta, mutta on hieman vaimeampi. Miten moottori voisi nakuttaa ilman kuormaa ihan normaalissa rajoissa olevan ennakon kanssa? Mistä ääni tulee? Quote
Matti-Pekka Posted May 3 Posted May 3 (edited) Laita tulppien ja tulpan hattujen väliin pätkä teräslankaa..tai käytä metallisia piirilevy korokkeita tulpan ja tulpanhatun välissä. Kun kierrätät konetta paikoillaan ja naputus kuuluu ..maadoita vuorollaan jokainen sylinteri (lepuuta) ja kuulostele onko naputus sylinteri kohtainen . Edited May 3 by Matti-Pekka Quote
KG63 Posted May 6 Author Posted May 6 Jotain alkaa selviämään. Tein ohivirtausmittauksen. Ohivirtaukset 5-10% paitsi 3. sylinteri 45%. Suhina kuului kaasuttimesta. Kone irti ja sylinterinkansi käteen. Ei mitään näkyvää. Bensat palotilaan ja siltä se liruu imukanavaa pitkin alaspäin. Eli imuventtiili vuotaa. Hionta venttiilinhiontatahnalla ja uudelleen testaus => ei vuoda enää. Palotilat ovat tosi nokiset, eli seoksen säädöt pitää vielä tarkistaa kun kone on takaisin autossa. Laajakaista lamdalle löytyy jo valmis paikka, niin sen avulla saa hyvin säädöt paikalleen. Nyt toivotaan, että kun nämä on tehty, niin ääni on poissa. 1 Quote
KG63 Posted May 13 Author Posted May 13 Nyt on kone takaisin autossa. Ääni on edelleen olemassa. Nyppäsin vuorotellen tulpat irti, ääni kuuluu vain 2 sylinteristä. Jos kakkonen ei saa kipinää, niin ääntä ei kuulu. Samoin ääni edelleen häviää kun irrottaa jakajan alipaineen. Tyhjäkäynnillä seos noin 15, pintakaasulla ajessa noin 13, eli kovin rikkaalla menee. Säädän tämän vielä kuntoon, mutta en usko, että seos on ääneen syy. WOT seos 13, eli tämä kunnossa. Videossa ääni kuuluu kahdessa ensimmäisessä kaasutuksessa kun kierrokset kasvavat. Viimeinen kaasutus on alipaine irti ja ääntä ei ole. Toivottavasti muidenkin korvat kuulevat sen. Käyntiääni.mov Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.