Jump to content

Pitkät tulpankierteet


Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Guest Keiteleen Kone

Hitsausvirhe tai lisäaineen valintavirhe .

Hitsausvirhe voi olla esim. kun perusaine ei sula lisäaineeseen kiinni = ( "kylmäjuotos" ) .

Tiivistepinta on oltava 90 asteen kulmassa kierteen ulkoreunalinjaan , sen voi tarkistaa esim. sytytystulpalla kiristämällä s.kannen tiivistepintaan jäljen , joka on oltava täyspyöreä .

 

042 kansia 40x35.5 venttiilikoolla on saatavana allekirjoittaneelta .

 

Mitä sinun kirjoittamia tekstejä on poistettu ?

Link to comment

Kannet on siis alkuperäiset ja nyt haljenneet tulpan kierteiden kohdalta. Ei ole aikaisemmin hitsattu. Kansiin on vaihdettu venttiilit ja avarrettu, joten ei vielä viittis heittää niitä romukoppaan.

 

Jani vastasi sangen epäasiallisesti, ja annoin palautetta siitä. Ylläpito ei ilmeisesti pitänyt siitä ja poisti tekstin.

 

FVWA sivuilla editointi jatkuu edelleen, joten sinnekään ei voi oikein kirjoitella.

 

Ylläpidolle kysymys: mikäli joku ei osaa vastata asiallisesti kysymyksiin, niin eikös ne asiattomat viestit pidä poistaa? Mielestäni se on enemmänkin sitä häiriköintiä.

Link to comment

Ylläpidolle kysymys: mikäli joku ei osaa vastata asiallisesti kysymyksiin, niin eikös ne asiattomat viestit pidä poistaa? Mielestäni se on enemmänkin sitä häiriköintiä.

Voisi tosiaan alkaa katsoa hieman tarkemmin, että asiallisiin kysymyksiin ei vastata ihan turhia.

Link to comment

Juhan hyvään vastaukseen lisäten: Hitsattavan alueen tulee olla

vainoharhaisen puhdas ja rasvaton. Paras tulos saadaan kun vanhat kierteet porataan tai viilataan kokonaan pois. Hitsi tarttuu paremmin kun on a) tuore, hapettumaton pinta ja b) kierteen harjanteet ja pohjat eivät enää aiheuta "taskuja" mihin hitsi ei aina yllä. Jos teet tämän esityön itse niin tee se vasta juuri ennen hitsarille vientiä. Alumiini alkaa hapettumaan aika pian. Voi olla hyvä idea jättää umpeenhitsattavaan tulpanreikään keskelle pieni kanava auki, hitsin elämistä varten työn aikana ja heti sen jälkeen. On edes jotain tilaa lämpölaajenemiselle ja kutistumiselle. Kantta on syytä esilämmittää ennen hitsauksen aloittamista.

 

Uuden reiän poraukseen käytetään useimmiten käsittääkseni jonkinlaista jigiä jolla reikä saadaan oikeaan kulmaan, ja sitten tulee samaan kulmaan se tiivistepintakin. Juhalla oli varsin hyvä kikka suoruuden toteamiseksi. Väritä tiivistepinta tussilla vaikka ennen tulpan sovittamista, ja sitten kierrä tulppa kiinni oikein kevyesti, niin että tiivisterinkula juuri hinkkaa kiinni vastinpintaan. Jälki pitäisi olla helposti luettavissa. Helpompi ja tarkempi vielä jos otat tiivisterenkaan kokonaan pois. (tulppa itsessään on varmemmin suora ja kovempi, liukumaton pintakin vastassa sitten.

 

Kierresisäkkeitäkin on noihin asennettu, (helicoilin tyyppisiä jäykkiä kierteytettyjä teräsholkkeja). Itselläni vaihtelevia kokemuksia. En oikein viitsi suositella.

 

En hitsaile noita itse, koneistamoissahan noita saa teetettyä. Esim. Lohjan Koneistamo, tuntevat kuplat melko hyvin.

 

seetien tai seetien ja tulpanreiän väliset halkeamat on mahdollista hitsauttaa umpeen myös, mutta työ vaatii seetirenkaiden irrotuksen, uudelleenkoneistuksen ja renkaiden takaisinsovituksen. Aika paljon hommaa, joka maksaa jos ei itse pysty tekemään. Alkaa uusien pitkäkierteisten kansien hinta tuntumaan houkuttelevalta. Tai sitten luottaa vaan siihen että tulpanreiän täyttöhitsaus ja materiaalin lisääminen pitkäkierteiselle tulpalle, riittää pitämään tulpan paikoillaan ja ne pienet vanhat halkeamat palotilassa jätetään korjaamatta. Aika pitkälle miedohkoilla katukoneilla pärjää noinkin.

 

 

Jan

Link to comment
Guest Toheltaja

anteeksi jos vastaukseni loukkasi sinua Simon Templar, olisit laittanut privaan niin olisin itse vastaukseni poistanyt, Syvimmät pahoitteluni! Mielestäni kysymyksesi olisi ollut hieman tarkempana selvempi. Oliko hitsatut kannet jo, oliko jo pitkät kierteet? Normaali tulpan kierre piisaa aika pitkälle ja jos se korkkaa niin helicoililla saa aika kivan ensiavun. Tulpan kierteen pidentäminen on suhteessa aika iso homma, niinkuin tässä on jo Juha ja Jan kertonut. Vakiomoottoriin se ei liene edes järkevä vaihtoehto vaivaan nähden jos vika on muuten korjattavissa. :)

Ja mitä haljenneisiin kansiin tulee niin itse en sellaisia niin pelkäisi vakiokäytössä, usein pienistä halkeamista ei ole liiemmin vaivaa, mutta tapauksessasi jos tulppa ei pysy kiinni on varmasti aihetta toimenpiteisiin.

 

 

kevättä odotellessa....

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...