Simon Templar Posted March 7, 2004 Share Posted March 7, 2004 Eli ongelmana on kun tulpat ei pysy kiinni. Miten ootte tehneet pitemmät kierteet? Lähinnä miten/missä hitsaatte/hitsautatte täytettä ja miten saada (hyvä)tiivistepinta tulpalle? Mikäli jollain on edullisia kansia em. ominaisuudella voipi tarjoilla niitä. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted March 8, 2004 Share Posted March 8, 2004 tulpat ei pysy kiinni? kiristä ne... Ei mulla oo koskaan ollu mitään ongelmia tuommosen kanssa. Quote Link to comment
Simon Templar Posted March 8, 2004 Author Share Posted March 8, 2004 Tulpat oli kierretty riitävän tiukkaan, mutta kansi halkes siitä kierteiden kohdalta. J.R. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted March 21, 2004 Share Posted March 21, 2004 Hitsausvirhe tai lisäaineen valintavirhe . Hitsausvirhe voi olla esim. kun perusaine ei sula lisäaineeseen kiinni = ( "kylmäjuotos" ) . Tiivistepinta on oltava 90 asteen kulmassa kierteen ulkoreunalinjaan , sen voi tarkistaa esim. sytytystulpalla kiristämällä s.kannen tiivistepintaan jäljen , joka on oltava täyspyöreä . 042 kansia 40x35.5 venttiilikoolla on saatavana allekirjoittaneelta . Mitä sinun kirjoittamia tekstejä on poistettu ? Quote Link to comment
Simon Templar Posted March 21, 2004 Author Share Posted March 21, 2004 Kannet on siis alkuperäiset ja nyt haljenneet tulpan kierteiden kohdalta. Ei ole aikaisemmin hitsattu. Kansiin on vaihdettu venttiilit ja avarrettu, joten ei vielä viittis heittää niitä romukoppaan. Jani vastasi sangen epäasiallisesti, ja annoin palautetta siitä. Ylläpito ei ilmeisesti pitänyt siitä ja poisti tekstin. FVWA sivuilla editointi jatkuu edelleen, joten sinnekään ei voi oikein kirjoitella. Ylläpidolle kysymys: mikäli joku ei osaa vastata asiallisesti kysymyksiin, niin eikös ne asiattomat viestit pidä poistaa? Mielestäni se on enemmänkin sitä häiriköintiä. Quote Link to comment
Guest zrx Posted March 21, 2004 Share Posted March 21, 2004 Ylläpidolle kysymys: mikäli joku ei osaa vastata asiallisesti kysymyksiin, niin eikös ne asiattomat viestit pidä poistaa? Mielestäni se on enemmänkin sitä häiriköintiä. Voisi tosiaan alkaa katsoa hieman tarkemmin, että asiallisiin kysymyksiin ei vastata ihan turhia. Quote Link to comment
Guest Posted March 21, 2004 Share Posted March 21, 2004 Juhan hyvään vastaukseen lisäten: Hitsattavan alueen tulee olla vainoharhaisen puhdas ja rasvaton. Paras tulos saadaan kun vanhat kierteet porataan tai viilataan kokonaan pois. Hitsi tarttuu paremmin kun on a) tuore, hapettumaton pinta ja b) kierteen harjanteet ja pohjat eivät enää aiheuta "taskuja" mihin hitsi ei aina yllä. Jos teet tämän esityön itse niin tee se vasta juuri ennen hitsarille vientiä. Alumiini alkaa hapettumaan aika pian. Voi olla hyvä idea jättää umpeenhitsattavaan tulpanreikään keskelle pieni kanava auki, hitsin elämistä varten työn aikana ja heti sen jälkeen. On edes jotain tilaa lämpölaajenemiselle ja kutistumiselle. Kantta on syytä esilämmittää ennen hitsauksen aloittamista. Uuden reiän poraukseen käytetään useimmiten käsittääkseni jonkinlaista jigiä jolla reikä saadaan oikeaan kulmaan, ja sitten tulee samaan kulmaan se tiivistepintakin. Juhalla oli varsin hyvä kikka suoruuden toteamiseksi. Väritä tiivistepinta tussilla vaikka ennen tulpan sovittamista, ja sitten kierrä tulppa kiinni oikein kevyesti, niin että tiivisterinkula juuri hinkkaa kiinni vastinpintaan. Jälki pitäisi olla helposti luettavissa. Helpompi ja tarkempi vielä jos otat tiivisterenkaan kokonaan pois. (tulppa itsessään on varmemmin suora ja kovempi, liukumaton pintakin vastassa sitten. Kierresisäkkeitäkin on noihin asennettu, (helicoilin tyyppisiä jäykkiä kierteytettyjä teräsholkkeja). Itselläni vaihtelevia kokemuksia. En oikein viitsi suositella. En hitsaile noita itse, koneistamoissahan noita saa teetettyä. Esim. Lohjan Koneistamo, tuntevat kuplat melko hyvin. seetien tai seetien ja tulpanreiän väliset halkeamat on mahdollista hitsauttaa umpeen myös, mutta työ vaatii seetirenkaiden irrotuksen, uudelleenkoneistuksen ja renkaiden takaisinsovituksen. Aika paljon hommaa, joka maksaa jos ei itse pysty tekemään. Alkaa uusien pitkäkierteisten kansien hinta tuntumaan houkuttelevalta. Tai sitten luottaa vaan siihen että tulpanreiän täyttöhitsaus ja materiaalin lisääminen pitkäkierteiselle tulpalle, riittää pitämään tulpan paikoillaan ja ne pienet vanhat halkeamat palotilassa jätetään korjaamatta. Aika pitkälle miedohkoilla katukoneilla pärjää noinkin. Jan Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted March 21, 2004 Share Posted March 21, 2004 anteeksi jos vastaukseni loukkasi sinua Simon Templar, olisit laittanut privaan niin olisin itse vastaukseni poistanyt, Syvimmät pahoitteluni! Mielestäni kysymyksesi olisi ollut hieman tarkempana selvempi. Oliko hitsatut kannet jo, oliko jo pitkät kierteet? Normaali tulpan kierre piisaa aika pitkälle ja jos se korkkaa niin helicoililla saa aika kivan ensiavun. Tulpan kierteen pidentäminen on suhteessa aika iso homma, niinkuin tässä on jo Juha ja Jan kertonut. Vakiomoottoriin se ei liene edes järkevä vaihtoehto vaivaan nähden jos vika on muuten korjattavissa. :) Ja mitä haljenneisiin kansiin tulee niin itse en sellaisia niin pelkäisi vakiokäytössä, usein pienistä halkeamista ei ole liiemmin vaivaa, mutta tapauksessasi jos tulppa ei pysy kiinni on varmasti aihetta toimenpiteisiin. kevättä odotellessa.... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.