Dennis Posted 6 hours ago Posted 6 hours ago (edited) Tämä uusin projekti alkoi jo viime vuonna mutta en ole kirjoittanut tänne koska autolle ei myöskään ole juuri tapahtunut mitään Taustaa: siitä lähtien kun möin edellisen -72 181:sen pois vuonna 2014 on aina välillä lähinnä kesähelteillä harmittanut että sitä tuli myytyä Tässä tarinaa siitä Se meni ruotsiin ja itse asiassa selvitttelin viime vuonna sen tämän päivän tilannetta, se on kertaalleen vaihtanut omistajaa ruotsissa ja seuraava omistaja laivasi sen Mallorcalle ajatuksena ajaa sen ilmeisesti sieltä kotiin ruotsiin italian ja euroopan kautta mutta oli kolaroinut sen Italiassa, melko pikku pusu mutta sitä ei saatu kunnolla korjattua paikallisesti italiassa Nyt se on purettuna Hollannissa Keverlandilla ja odottaa kunnostusta, homma venyi koska omistaja osti toisen 181:sen ja oli junis myös työn alla siellä mutta oli vielä kunnostamassa myös tätä... ehkä tämäkin jo työn alla tai valmis tänä päivänä, tarjottiin kyllä minulle palasina Hollannista (tästä ei päivitettyä tietoa viime kesän jälkeen) Itse asiassa kun möin omani ajattelin että jos joskus vielä tulee 181:nen taloon haluan IRS peräisen jota valmistettiin maaliskuu -73 eteenpäin, alennusvaihteet pitää kunnostettunakin meteliä ja swing + alennusvaihdeisen auton käytös on vähän erikoinen, Irs peräisiä tuntuu olevan huomattavasti vähemmän tarjolla kun swing peräisiä alennusvaihteilla... no -74 jälkeen niitä ei juuri valmistettu enää saksassa kun pieniä määriä Suurin osa näistä on Ex. Bundeswehr / Nato mallin autoja (saksan armeija), toki näistä on tehty myös siviilimalli mutta niitä on aika vähän ja jostain syystä tämän automallin kohdalla haluan sotamallin auton Kun viime kesänä tuli tällainen Ex Bundeswehr 181 -75 vastaan ajattelin että kait tämä on ostettava kun on IRS malli ja se on jo valmiiksi suomessa, kyllä näitä löytyy myös saksasta mutta ei ne kaikki ole prinsessoja sielläkään ja monet ovat meikattuja ratsupaikoilla, eli pitäisi koluta saksan tarjontaa paikan päällä joka ei ole pikkuhomma ja tulee siitä kuluja ennen kun auto on suomessa. Eli tällainen pyydys tuli raahattua kotiin viime kesänä, tämä on rehellisesti sitä mitä se on Edited 2 hours ago by Dennis Quote
Dennis Posted 5 hours ago Author Posted 5 hours ago (edited) Kuten minulla on tapana pesen aina kaikki projektit jotta näkee mitä on tullut hankittua, lisäksi on kivempi puuhasetella kun ei ole roskaa silmissä eikä muutenkaan likaista kun puuhaa Tässä autossa on paljon huonoa kuten ruosteviat, mutta ne ovat aika hyvin tietyissä paikoissa kuten akun pohja, helmoissa, lokareissa ja takaovissa Hyvää on ettei ole kolaroitu, korin kelula on todella hyvä, alta paljastui aika siistit akselistot ja jopa tehtaan joku OK INSP. 75???PRUFT. ehkä siihen suuntaan. Kone vaikuttaa alkuperäiseltä ja mittarissa 83 tkm, täysin toimiva kun pikkasen sääti kaasaria ja sytytystä joka oli ihan pielessä, ei väljää missään Selvittelin vähän taustoja, auto on myyty Bundeswehrilta siviiliin 1991, sen jälkeen maalattu tukoosiksi ja vaihdettu jonkun uudemman VW/Audin etupenkit, tämä on muuten aika alkuperäinen Viimeksi katsastettu saksassa 1996 jolloin tuotu suomeen, sain kiinni auton suomeen tuoneen henkilön joka oli myynyt sen Turun Sanomille ja suomessa auto on jäänyt seisomaan ilmeisesti Turun Sanomien automuseon omitukseen, sen jälkeen yksityisen autokeräilijän omistukseen Tämä yksityinen autokeräilijä on menehtynyt ja oletan että auto on silloin jäänyt hetkeksi ulkoruointaan jolloin huonot kittipaikkaukset ovat korkanneet irti, näin ajattelen koska tämä on kuulemma ollut melko siisti suomeen tultaessa Muutaman mutkan kautta auto päättyi minulle, lopputuloksena auto on ollut suomessa 29 vuotta mutta sillä ei ole ajettu eikä rekisteröity suomeen Edited 2 hours ago by Dennis Quote
Dennis Posted 4 hours ago Author Posted 4 hours ago Tuli kanssaharrastajalta sopivasti vastaan käytetyt oikeankokoiset maastorenkaat, pitihän ne hakea pois ainakin tilapäis renkaiksi kun alla oleviin -80 luvun saksan armeijan vahoihin renkaisiin ei uskaltanut pistää painetta kun näki selvästi että runko on antanut periksi Quote
Dennis Posted 4 hours ago Author Posted 4 hours ago (edited) Autossa on vielä tallessa NATO tuotekoodi tarra etuluukussa, sen perusteella sain selville se on ollut Feldjäger auto, eli sotilaspoliisi auto jossa lisävarusteena ainakin kaksiääninen sireeni ja sinivilkku majakka Asiaa tukee myös se kun kuljettajan ovisaranan ylemmät pultit ovat tavallisia pultteja, johtuu siitä kun majakan masto on poistettu, löysin myös kojelaudasta reijän jossa sireeni/äänimerkki kytkin on ollut Edited 4 hours ago by Dennis 4 Quote
Sakke Posted 3 hours ago Posted 3 hours ago Tätä tarjottiin mullekin ostettavaksi, mutta ainakin silloin hinta ei vastannut kuntoa. Quote
Dennis Posted 2 hours ago Author Posted 2 hours ago (edited) 30 minutes ago, Sakke said: Tätä tarjottiin mullekin ostettavaksi, mutta ainakin silloin hinta ei vastannut kuntoa. Se on totta, tosiaalta nämä eivät ole projektikuntoisina edullisia missään, ei edes saksassa vaikka kunto olisi heikompi ja usein on vaihdettu joku kuplan tai transportterin kone tilalle Arvostan kun tämä on loppujen lopuksi hyvin räpläämätön ja vähän ajettu auto joten tekniikka melko hyvä kun kaikki osat ovat tästä auosta eikä kylän parhaat osat Edited 2 hours ago by Dennis Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.