Dennis Posted yesterday at 06:38 AM Posted yesterday at 06:38 AM (edited) Tämä uusin projekti alkoi jo viime vuonna, en ole kirjoittanut tänne koska autolle ei myöskään ole juuri tapahtunut mitään ...päätin nyt kuitenkin kirjoittaa kun jotain pientä on tapahtunut ;) Taustaa: siitä lähtien kun möin edellisen -72 181:sen pois vuonna 2014 on aina välillä lähinnä kesähelteillä harmittanut että sitä tuli myytyä Tässä tarinaa siitä Se meni ruotsiin ja itse asiassa selvitttelin viime vuonna sen tämän päivän tilannetta, se on kertaalleen vaihtanut omistajaa ruotsissa ja seuraava omistaja laivasi sen Mallorcalle ajatuksena ajaa sen ilmeisesti sieltä kotiin ruotsiin italian ja euroopan kautta mutta oli kolaroinut sen Italiassa, melko pikku pusu mutta sitä ei saatu kunnolla korjattua paikallisesti italiassa Nyt se on purettuna Hollannissa Keverlandilla ja odottaa kunnostusta, homma venyi koska omistaja osti toisen 181:sen ja oli junis myös työn alla siellä mutta oli vielä kunnostamassa myös tätä... ehkä tämäkin jo työn alla tai valmis tänä päivänä, tarjottiin kyllä minulle palasina Hollannista (tästä ei päivitettyä tietoa viime kesän jälkeen) Itse asiassa kun möin omani ajattelin että jos joskus vielä tulee 181:nen taloon haluan IRS peräisen jota valmistettiin maaliskuu -73 eteenpäin, alennusvaihteet pitää kunnostettunakin meteliä ja swing + alennusvaihdeisen auton käytös on vähän erikoinen, Irs peräisiä tuntuu olevan huomattavasti vähemmän tarjolla kun swing peräisiä alennusvaihteilla... no -74 jälkeen niitä ei juuri valmistettu enää saksassa kun pieniä määriä Suurin osa näistä on Ex. Bundeswehr / Nato mallin autoja (saksan armeija), toki näistä on tehty myös siviilimalli mutta niitä on aika vähän ja jostain syystä tämän automallin kohdalla haluan sotamallin auton Kun viime kesänä tuli tällainen Ex Bundeswehr 181 -75 vastaan ajattelin että kait tämä on ostettava kun on IRS malli ja se on jo valmiiksi suomessa, kyllä näitä löytyy myös saksasta mutta ei ne kaikki ole prinsessoja sielläkään ja monet ovat meikattuja ratsupaikoilla, eli pitäisi koluta saksan tarjontaa paikan päällä joka ei ole pikkuhomma ja tulee siitä kuluja ennen kun auto on suomessa. Eli tällainen pyydys tuli raahattua kotiin viime kesänä, tämä on rehellisesti sitä mitä se on Edited 13 minutes ago by Dennis 4 Quote
Dennis Posted yesterday at 08:09 AM Author Posted yesterday at 08:09 AM (edited) Kuten minulla on tapana pesen aina kaikki projektit jotta näkee mitä on tullut hankittua, lisäksi on kivempi puuhasetella kun ei ole roskaa silmissä eikä muutenkaan likaista kun puuhaa Tässä autossa on paljon huonoa kuten ruosteviat, mutta ne ovat aika hyvin tietyissä paikoissa kuten akun pohja, helmoissa, lokareissa ja takaovissa Hyvää on ettei ole kolaroitu, korin kelula on todella hyvä, alta paljastui aika siistit akselistot ja jopa tehtaan joku OK INSP. 75???PRUFT. ehkä siihen suuntaan. Kone vaikuttaa alkuperäiseltä ja mittarissa 83 tkm, täysin toimiva kun pikkasen sääti kaasaria ja sytytystä joka oli ihan pielessä, ei väljää missään Selvittelin vähän taustoja, auto on myyty Bundeswehrilta siviiliin 1991, sen jälkeen maalattu tukoosiksi ja vaihdettu jonkun uudemman VW/Audin etupenkit, tämä on muuten aika alkuperäinen Viimeksi katsastettu saksassa 1996 jolloin tuotu suomeen, sain kiinni auton suomeen tuoneen henkilön joka oli myynyt sen Turun Sanomille ja suomessa auto on jäänyt seisomaan ilmeisesti Turun Sanomien automuseon omitukseen, sen jälkeen yksityisen autokeräilijän omistukseen Tämä yksityinen autokeräilijä on menehtynyt ja oletan että auto on silloin jäänyt hetkeksi ulkoruointaan jolloin huonot kittipaikkaukset ovat korkanneet irti, näin ajattelen koska tämä on kuulemma ollut melko siisti suomeen tultaessa Muutaman mutkan kautta auto päättyi minulle, lopputuloksena auto on ollut suomessa 29 vuotta mutta sillä ei ole ajettu eikä rekisteröity suomeen Edited yesterday at 10:41 AM by Dennis 4 Quote
Dennis Posted yesterday at 08:19 AM Author Posted yesterday at 08:19 AM Tuli kanssaharrastajalta sopivasti vastaan käytetyt oikeankokoiset maastorenkaat, pitihän ne hakea pois ainakin tilapäis renkaiksi kun alla oleviin -80 luvun saksan armeijan vahoihin renkaisiin ei uskaltanut pistää painetta kun näki selvästi että runko on antanut periksi 1 Quote
Dennis Posted yesterday at 08:25 AM Author Posted yesterday at 08:25 AM (edited) Autossa on vielä tallessa NATO tuotekoodi tarra etuluukussa, sen perusteella sain selville se on ollut Feldjäger auto, eli sotilaspoliisi auto jossa lisävarusteena ainakin kaksiääninen sireeni ja sinivilkku majakka Asiaa tukee myös se kun kuljettajan ovisaranan ylemmät pultit ovat tavallisia pultteja, johtuu siitä kun majakan masto on poistettu, löysin myös kojelaudasta reijän jossa sireeni/äänimerkki kytkin on ollut Edited yesterday at 08:45 AM by Dennis 8 Quote
Sakke Posted yesterday at 10:11 AM Posted yesterday at 10:11 AM Tätä tarjottiin mullekin ostettavaksi, mutta ainakin silloin hinta ei vastannut kuntoa. Quote
Dennis Posted yesterday at 10:39 AM Author Posted yesterday at 10:39 AM (edited) 30 minutes ago, Sakke said: Tätä tarjottiin mullekin ostettavaksi, mutta ainakin silloin hinta ei vastannut kuntoa. Se on totta, tosiaalta nämä eivät ole projektikuntoisina edullisia missään, ei edes saksassa vaikka kunto olisi heikompi ja usein on vaihdettu joku kuplan tai transportterin kone tilalle Arvostan kun tämä on loppujen lopuksi hyvin räpläämätön ja vähän ajettu auto joten tekniikka melko hyvä kun kaikki osat ovat tästä auosta eikä kylän parhaat osat Edited yesterday at 10:42 AM by Dennis 4 Quote
Dennis Posted 11 hours ago Author Posted 11 hours ago (edited) Autossa oli oikean mallinen sotamallin moottori oikealta aikakaudelta mitä arvostin kun ne ovat yleensä kadonneet Syntymätodistus vahvisti että se on "matching numbers", tämä vahvistaa sen että se on ajettu vaan sen 83 tkm koska saksan armeija ei olisi kunnostanut kyseistä moottoria vaan vaihtanut samanlaisen vaihtomoottorin hyllystä enkä jaksa uskoa että moottori kestäisi 183 tkm Auto on valmistunut Hannoverin tehtaalta 7.7.1975, vuonna 1975 näitä ei valmistettu enää saksassa kun 2189 kpl, 1974 vielä 19 238 kpl Toimitettu: German Armed Forces Optiot Certificate For the delivery status of your Volkswagen Multi Purpose Vehicle Type 181 | Model 1975 Special configuration M051 Connection- and holderparts for a three-phase generator M060 Eberspächer heater M085 Doubling of the serially intended gasolin amount M160 Emergency light and Hella twin-tone-horns M231 Reclining seat passenger side M267 modified gear ratio 8:38 instead of 8:33 M549 Lap belts with retractors M552 Without engine dependent heater M640 Underseal based on PVC M085 on vähän huono käännös mutta on juuri se sinivilkku ja sireeni M267 saksan armeijalle toimitetuissa ainakin osassa on pienempi perävälitys ja isompi 4 vaihde jolla saadaan pienemmät 1,2 ja 3 vaihde ja nelonen pysyy samana kun vakio välityksillä M640 oli uusi tuttavuus koska ensin luulin että oli jonkun jälkeenpäin laittama paksu kova alustamassa mutta etuakselin leima jo viittasi siihen että tuo kova massa on ollut tehtaalta Edited 8 hours ago by Dennis 2 Quote
Dennis Posted 4 hours ago Author Posted 4 hours ago Vaikka autolle ei isoja asioita ole tapahtunut minun aikana olen selvittänyt sen taustoja ja sivusilmällä etsinyt osia Kun tässä autossa on ollut lisävarusteena apumiehen istuin taitettavalla selkänojalla niin pitihän sellaiset etuistuimet metsästää vesivessan penkkien tilalle jotka olivat myös tosi hassusti ja väärin hitsatu runkoihin kiinni joten säätö ei toiminut Näistä on ilmeisesti kysyntää kun hinnat ovat saksassa kovat ja huomasin useita ostoilmoituksia näistä saksan paikallisilla nettimarkkinoilla Se on hassua että vaikka tätä armeija mallin autoa on tehty huomattavasri enemmän kun siviilimallia niin armeijamallin osat ovat saksassa huomattavasti arvokkaammat, siviilimalli on oikeastaan harvinainen mutta osat halvempia, koski nyt myös etuistuimia, oli myös haasteita löytää myyjää aksassa joka suostuu pakkaamaan ja lähettämään suomeen. No löytyihän ne saksasta ja myyjä joka suostui purkaamaan + pakkaamaan ne, lopuksi postimies toi ne kotiin asti 2 Quote
Dennis Posted 1 hour ago Author Posted 1 hour ago Piti vaihtaa renkaat sellaisiin joilla uskaltaa ajaa mutta vanteet oli niin ruosteessa että oli pakko hiekkapuhaltaa ne, niistä tuli nyt toistaiseksi mustat Quote
Dennis Posted 48 minutes ago Author Posted 48 minutes ago (edited) Kävin pikku ajelulla, tämähän toimii tosi nätisti paitsi tyhjäkäynti välillä hukassa ja jarrut puoltaa, sallittakoon nyt kun ei ole ollut ajossa 29 vuoteen Tämä nyt on tällaista nysväämistä huvikseni tämän kanssa jotta näkee mitä on ostanut, tässä on paljon huonoa mutta myös paljon hyvää Kaikki tykkää kuvista P.S. polttoaineen suodattimen sijaintia ei tarvitse kommentoida ;) on tilapäisratkaisu kun oli vähän haasteita kun oli roskaa tankissa joten pistin sen suojaamaan uutta bensapumppua kun alkuperäinen antautui Edited 17 minutes ago by Dennis Quote
Dennis Posted 35 minutes ago Author Posted 35 minutes ago (edited) Video 1 39ef8bdb-466e-4226-a474-a1a0784676e4.mov Edited 23 minutes ago by Dennis Quote
Dennis Posted 24 minutes ago Author Posted 24 minutes ago (edited) Video 2 e9d0edb3-3465-450f-99fd-d449be77c8be.mov Edited 23 minutes ago by Dennis Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.