Guest ANKKA Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Kertokaa nyt tyhmälle, että rikkooko 050 jakaja koneen ilman lisäjäähdytystä. Ostin kirpun missä oli "vain herra tietää jakaja" ja sillä kone yski ja pätki kunnes lakkasi käymästä. Kaverilta löytyi hyllystä 050 jakaja missä oli accu-fire pala, ja käy kuin unelma. Kaveri varoitti ettei kyseistä jakajaa kannata pitää ilman öljynjäähdytintä, koska kuulemma 3 palaa kiinni. Kone on 1600 mitä on piristetty niin, että penkki sanoi 97hp. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Onko doghouse-koppa vai ei? Eli siis onko puhallinkopan takapinnassa pullistuma öljynjäähdyttimelle vai ei? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Eipä se ehjä jakaja rikkoisi konetta liikakuumuuteen muutenkaan. Se, että 050:n ennakkokäyrä nousee nopeammin ala-keskikierroksilla kun perus-009:n, ei välttämättä ole edullista (ts. voi olla että joutuu pienentämään perusennakkoa ja tällöin maksimiennakot jäävät "vajaaksi") mutta ei se ehjää konetta kuumuuteen särje. ...niin ja 3. pytty siis ei-doghouse -vehkeissä käy tilastollisesti vähän kuumempana kuin muut pytyt, ja siksi sieltä yleensä hajoaa jos hajoaa (ja yleisimmin pakoventtiili). Tämä pytty myös muita kuumempana nakuttaa herkemmin jos liikaa ennakkoa - ja tämä taas on mahdollista tapahtua jos perusennakkoa liikaa ja kun 050 antaa reilummin ja jyrkemmin ennakkoa keskikierrosalueella. Öljynjäähdytin koneessa on aika pakollinen ja puhallinkopan sisällä se melko varmasti sijaitsee siunkin koneessa. Sen päivittäminen doghouse-koppaan ja jäähdyttimeen ei varmasti ole huono veto, nimittäin tuo vajaat 100hp 1.6 koneesta on ihan hyvä lukema, ts. pitänee olla reippaat puristukset ja hyvin virtaavuutta. Tällöin myös lisäöljypohja ja ulkoinen öljynsuodatus ("full-flow") paikallaan jos meinaa matkaa ajaa. ...summa summaarum, 050 on ihan hyvä jakaja, mutta ei välttämättä ihan kaikkeen käyttöön :) Puavo @ www.dwl.fi Quote Link to comment
Guest ANKKA Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Ja vielä siitä ennakosta. Nyt 28 mutta 32 tuntuu pers tuntumalta paremmalta,mutta liika ennakostakin varoiteltiin. Auttakaa nyt OPPIPOIKAA. full-flow löytyy muttei lisä öljypohjaa Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Jos 32 maksimiennakot tuntuu persdynolla paremmalta kun 28, niin mie laittasin siihen väliin :) 32 maksimiennakko ei toki mitään mahdotonta ole, mutta oletettavasti korkeapuristeisessa aika siellä maksimihollilla (nokasta, seoksista, palotilan muodosta, kuun asennosta ym. riippuen) Puavo @ www.dwl.fi Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 ...050:n ennakkokäyrä nousee nopeammin ala-keskikierroksilla kun perus-009:n, ei välttämättä ole edullista (ts. voi olla että joutuu pienentämään perusennakkoa ja tällöin maksimiennakot jäävät "vajaaksi") mutta ei se ehjää konetta kuumuuteen särje.... Tästä tuli mieleen aatoksia, millä kierrosluvulla yleensä maksimiennakko on hyvä saavuttaa? Ja mikä on "hyvä" käyrä eli jos ajatellaan että matkavauhdissa kone kiertää melko pintakaasulla ~2800 rpm, paljonko maksimista pitäis olla käytössä, jotta ei suotta kerää lämpöjä/nakuta/hajoa/muuten ole haitaksi? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.