Guest eemeli Posted July 1, 2007 Share Posted July 1, 2007 Hep! Mitkähän saatavilla olevista levyistä olis lähimpänä totuutta kuplaan taakse? Annoin itselleni kertoa, että jotkut, yllätys, talbotin navat olisivat ainakin aika likellä? Mutta onko mikään muu kuin tarkoitukseen tehty lavy á 100 € lähelläkään sopivia mittoja sopiakseen vetareihin? Satuloiden kiinnikkeet kun kuitenkin pitää askarrella, ellei EMPI:in halua turvautua.... -eemeli- Quote Link to comment
Guest VW Hanski Posted July 1, 2007 Share Posted July 1, 2007 Mulla olis suunnitelu asteella tällänen setti. Mersu 124 koppasen takalevyt,BX sitikan satulat,kuplan omat rummut. Elikkä sorvaan rummuista jarrupinnan pois,jäljelle jää n.165mm halkaisijaltaan oleva napa jonka päälle menee mersu takalevy.Levystä hitsaa pultinreiät umpeen ja tekee uudet jaot.Voi tehdä myös levyyn reiän ja napaan jenkan että pysyvät kohdallaan kun laittaa pyörää paikalleen. Sit hitsailee vetoakselin putkeen satulalle paikan. En tiedä onnistuuko kun on vasta ajatus päässä.Pitäisi yrittää tuon tekemistä joskus syksymällä. Että tälläi. Quote Link to comment
Guest eemeli Posted July 1, 2007 Share Posted July 1, 2007 Hep! Mites toi navan valmistus vanhasta jarrurummusta, meneekö millään läpi katsastuksesta? Rumpujen sorvaus ei tuota ongelmia, mutta se, että millaset niiden pitäs olla sorvauksen jälkeen härnää enemmän... Kellään kuvaa millainen pitäsi navallisen ratkaisun olla? Muistelen, että jarruosien kiinnikkeiden hitsaus saa katsastusinssin riemastumaan pahanakin päivänä... =) -eemeli- Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 1, 2007 Share Posted July 1, 2007 Kiinnikkeet on helppo laittaa alkuperäsen kilven tilalle. Ja navathan on ihan yhtä vahvat tai siis lähes yhtä vahvat olkoot niissä rumpu ympärillä tai ei. Mutta t-3 takanavathan on kelpo ratkasu ainakin miun käsittääkseni. Quote Link to comment
Guest eemeli Posted July 1, 2007 Share Posted July 1, 2007 Hep! Onko sulla Mika kuvaa, piirrosta, mallikappaletta tms siitä millaset noi navat olis tai siis tulis olla? Onko oikeesti mahdollista tehdä vanhoista rummuista navat, noin mittojen puolesta, eli saako levyn jäämään suunnilleen oikealle tontille? Pystyskö käyttämään kuplan etulevyjä tämmösen navan kanssa takana? -eemeli- Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 1, 2007 Share Posted July 1, 2007 No itseasiassa paremmin t-3 navan käytöstä osaa sanoa Nylundin Tommi. Mie en sen kummemmin katellu mitä alkuperänen rumpu on mitoiltaan, vaan tein ihan kokonaan omat navat. Se että sattuuko se edes tontille riippuu tietty käytetystä levystä. Vois kuitenkin väittää että mahdollisimman matala levy pitäs olla ja kuplan alkuperäsessä etulevyssähän on laakeripesät itessään. Tietty pitäähän huomioon ottaa myös haluttu muutos raideleveyteen niillä vanteilla ja renkailla joita ois tarkotus käyttää. Quote Link to comment
Guest eemeli Posted July 1, 2007 Share Posted July 1, 2007 Hep! Olenko ymmärtänyt oikein, että vetarin (siis swing-akseli laite kyseessä) ulkopään laakerit on semmosen kannen alla jemmassa, ja että joko sopivan levyn voi kiinnittää suoraan samalla kruunumutterilla ku rummun, taikka sitten navan sillä mutterilla, ja levyn sitten navan ja vanteen väliin. Vai tarviiko askarrella enemmänkin siinä lähimaastossa, siis pelkän levyn kiinnitystä ajatellen? Satulat sitten on juttu erikseen. Tarkotus olis säilyttää alkuperänen 4-pulttijako, kun noi juhlavanteet on kuitenkin ihan kivan näköset. Maali ei oo vielä vuodessa kuivunut, muuten ihan jees... Ei siis haittaisi juurikaan, jos luokkaa sentin pari puoleltaan tulee ulospäin. Kellään missään hyvää periaatekuvaa "levyjarrut käsijarrulla taakse for dummies" -tyyliin? (olen jo pitkään harkinnut ajattelun ulkoistamista, siinä syntyy säästöjä...) -eemeli- Quote Link to comment
pipo_esa Posted July 1, 2007 Share Posted July 1, 2007 Tossa kuvia type 3 takanavasta, tohon päälle laittaa 10mm jaon muutoslevyn ja 124 mersun takalevyn niin levy mahtuu vielä pyörii ilman että ottaa mihinkään kiinni. http://kotisivu.dnainternet.net/esaeer/ ... kanapa.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/esaeer/ ... anapa2.jpg Paksuus n. 8mm ja kierteen kohdalta 13,4mm Quote Link to comment
Guest eemeli Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 Hep! Mitäs toi napa on keskeltä, boorien kohdalta, paksu akselin pituussuunnassa? Noita oletettavasti ei saa juuri mistään? -eemeli- Quote Link to comment
Fileas Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 Neoretrosta ainakin saa, KK kaupastakin kanaatta kysyä. Quote Link to comment
Guest VW Hanski Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 Tuollasen kuvassa olevan navan saa tehtyä omasta jarrurummusta eikä tarvi mitään irtopaloja.Ehkä.. Saa luultavasti myös halvemmalla. Quote Link to comment
pipo_esa Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 Mittasin tuon kokonaispaksuudenkin mutten nyt löydä paperia mistään. KK:sta ostin nuo, eivät olleet kalliit Quote Link to comment
Guest eemeli Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 Hep! Tallin hyllyssä oli valmiina jo odottelemassa takarummut... Kattelin, että noistahan saa ihan nätit navat, kun vaan sorvaa rumpuosan pois. Mitä ootte viksummat mieltä, kestääkö / toimiiko / salliiko katsastusmies kombinaation, joka olis tällänen: * sorvaan navat joko noista uusista tai sitten vanhoista jarrurummuista * näiden ulkopuolelle jotkut valmiit, sopivan oloset levyt, joihin teen 4*130 jaolla reiät pitkiä pultteja varten sekä lisäksi 2 senkkikantaruuvilla napaan kiinni ettei tipahda rengasta vaihdettaessa * rengas siis tulis kiinni pidemmillä? pulteilla suoraan napaan, alkuperäsille kierteille * sitten hyvin tehdyt omavalmistekiinnikkeet käsijarrullisille satuloille * esim. saab 900 käsijarrulliset takasatulat käsijarruineen kiinni. Kriittinen kysymys kuuluu, että mitkä olis levyjen dimesiot, jotta homma onnistuu semmosella kiinnikepalalla, joka on suora, eli ettei tartte olla pokkauksia? Onko joku satula toista parempi mitoitukseltaan tai muilta ominaisuuksiltaan? EDIT: paljonkohan ton kolkin takanavan halkasija on? -eemeli- Quote Link to comment
Guest eemeli Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 Hep! Miten paljon pitäs levyn tulla kiinnityspintaa taakkemmas, jotta sais satulat suoralla pellinpalalla kiinne? -eemeli- Quote Link to comment
hanski. Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 mulla on turbo-kuplassa takana: -yksinkertainen jarrulaikka, jossa possun jako 5 x 130 -napa sorvissa irti... -jarrulaikka 190 mersusta (16V. turbo) 285 x ??? en nyt muista ulkoa, mutta jäähdytetty kuiteskin....) -satula mallia subaru...(4WD)...joissa vajerikäyttöinen käsijarru... -6mm teräslevystä laserilla poltetut mallin mukaiset kiinnikkeet.... -navassa 5 x 120 BMW jakoiset vanteet....(17" x 10") jossei noilla pysähdy, niin sitten ei tarvitse!!!! Quote Link to comment
Guest eemeli Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 Hep! Sulla Hanski tasasta teräslattaa noi kiinnikkeet? Mutkarautojen teko mulle vaikeeta, kun ei oo tarpeeksi paksulle laatalle taivutusmahdollisuuksia - pitää koneistaa umpikangesta... =) -eemeli- Quote Link to comment
hanski. Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 laitan kuvaa, kun projekti taas etenee........... Quote Link to comment
pipo_esa Posted July 3, 2007 Share Posted July 3, 2007 64mm on akselin suuntainen vahvuus noissa type 3 navoissa Eikös se takasatulan kannake voi olla suora levy josta sopivalla holkeilla tuodaan satula oikealle kohdalle? Quote Link to comment
Guest eemeli Posted July 3, 2007 Share Posted July 3, 2007 Hep! Kiitos mittatiedosta. Hyviä ideoita levyiksi, joihin saa 4*130 jaon, sisäreikä navalle vähintään 165 mm ja melko matalat levyt? Holkeista: Kestääkö oikeasti jos pistää holkkeja väliin, ja saako niille hyväksynnän konttorilta...? Tietty jos sivuttaissiirtymä on pieni, niin sitten kyllä. -eemeli- Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.