Jump to content

T1 levyt taakse??


Guest eemeli

Recommended Posts

Guest eemeli
Posted

Hep!

 

Mitkähän saatavilla olevista levyistä olis lähimpänä totuutta kuplaan taakse?

 

Annoin itselleni kertoa, että jotkut, yllätys, talbotin navat olisivat ainakin aika likellä?

 

Mutta onko mikään muu kuin tarkoitukseen tehty lavy á 100 € lähelläkään sopivia mittoja sopiakseen vetareihin?

 

Satuloiden kiinnikkeet kun kuitenkin pitää askarrella, ellei EMPI:in halua turvautua....

 

-eemeli-

Guest VW Hanski
Posted

Mulla olis suunnitelu asteella tällänen setti. Mersu 124 koppasen takalevyt,BX sitikan satulat,kuplan omat rummut. Elikkä sorvaan rummuista jarrupinnan pois,jäljelle jää n.165mm halkaisijaltaan oleva napa jonka päälle menee mersu takalevy.Levystä hitsaa pultinreiät umpeen ja tekee uudet jaot.Voi tehdä myös levyyn reiän ja napaan jenkan että pysyvät kohdallaan kun laittaa pyörää paikalleen. Sit hitsailee vetoakselin putkeen satulalle paikan. En tiedä onnistuuko kun on vasta ajatus päässä.Pitäisi yrittää tuon tekemistä joskus syksymällä. Että tälläi.

Guest eemeli
Posted

Hep!

 

Mites toi navan valmistus vanhasta jarrurummusta, meneekö millään läpi katsastuksesta? Rumpujen sorvaus ei tuota ongelmia, mutta se, että millaset niiden pitäs olla sorvauksen jälkeen härnää enemmän...

 

Kellään kuvaa millainen pitäsi navallisen ratkaisun olla?

 

Muistelen, että jarruosien kiinnikkeiden hitsaus saa katsastusinssin riemastumaan pahanakin päivänä... =)

 

-eemeli-

Guest Mika Raussi
Posted

Kiinnikkeet on helppo laittaa alkuperäsen kilven tilalle. Ja navathan on ihan yhtä vahvat tai siis lähes yhtä vahvat olkoot niissä rumpu ympärillä tai ei.

 

Mutta t-3 takanavathan on kelpo ratkasu ainakin miun käsittääkseni.

Guest eemeli
Posted

Hep!

 

Onko sulla Mika kuvaa, piirrosta, mallikappaletta tms siitä millaset noi navat olis tai siis tulis olla?

 

Onko oikeesti mahdollista tehdä vanhoista rummuista navat, noin mittojen puolesta, eli saako levyn jäämään suunnilleen oikealle tontille?

 

Pystyskö käyttämään kuplan etulevyjä tämmösen navan kanssa takana?

 

-eemeli-

Guest Mika Raussi
Posted

No itseasiassa paremmin t-3 navan käytöstä osaa sanoa Nylundin Tommi. Mie en sen kummemmin katellu mitä alkuperänen rumpu on mitoiltaan, vaan tein ihan kokonaan omat navat.

 

Se että sattuuko se edes tontille riippuu tietty käytetystä levystä. Vois kuitenkin väittää että mahdollisimman matala levy pitäs olla ja kuplan alkuperäsessä etulevyssähän on laakeripesät itessään. Tietty pitäähän huomioon ottaa myös haluttu muutos raideleveyteen niillä vanteilla ja renkailla joita ois tarkotus käyttää.

Guest eemeli
Posted

Hep!

 

Olenko ymmärtänyt oikein, että vetarin (siis swing-akseli laite kyseessä) ulkopään laakerit on semmosen kannen alla jemmassa, ja että joko sopivan levyn voi kiinnittää suoraan samalla kruunumutterilla ku rummun, taikka sitten navan sillä mutterilla, ja levyn sitten navan ja vanteen väliin.

 

Vai tarviiko askarrella enemmänkin siinä lähimaastossa, siis pelkän levyn kiinnitystä ajatellen? Satulat sitten on juttu erikseen.

 

Tarkotus olis säilyttää alkuperänen 4-pulttijako, kun noi juhlavanteet on kuitenkin ihan kivan näköset. Maali ei oo vielä vuodessa kuivunut, muuten ihan jees...

 

Ei siis haittaisi juurikaan, jos luokkaa sentin pari puoleltaan tulee ulospäin.

 

Kellään missään hyvää periaatekuvaa "levyjarrut käsijarrulla taakse for dummies" -tyyliin?

 

(olen jo pitkään harkinnut ajattelun ulkoistamista, siinä syntyy säästöjä...)

 

-eemeli-

Guest eemeli
Posted

Hep!

 

Mitäs toi napa on keskeltä, boorien kohdalta, paksu akselin pituussuunnassa?

 

Noita oletettavasti ei saa juuri mistään?

 

-eemeli-

Guest VW Hanski
Posted

Tuollasen kuvassa olevan navan saa tehtyä omasta jarrurummusta eikä tarvi mitään irtopaloja.Ehkä.. Saa luultavasti myös halvemmalla.

Guest eemeli
Posted

Hep!

 

Tallin hyllyssä oli valmiina jo odottelemassa takarummut...

 

Kattelin, että noistahan saa ihan nätit navat, kun vaan sorvaa rumpuosan pois.

 

Mitä ootte viksummat mieltä, kestääkö / toimiiko / salliiko katsastusmies kombinaation, joka olis tällänen:

 

* sorvaan navat joko noista uusista tai sitten vanhoista jarrurummuista

 

* näiden ulkopuolelle jotkut valmiit, sopivan oloset levyt, joihin teen 4*130 jaolla reiät pitkiä pultteja varten sekä lisäksi 2 senkkikantaruuvilla napaan kiinni ettei tipahda rengasta vaihdettaessa

 

* rengas siis tulis kiinni pidemmillä? pulteilla suoraan napaan, alkuperäsille kierteille

 

* sitten hyvin tehdyt omavalmistekiinnikkeet käsijarrullisille satuloille

 

* esim. saab 900 käsijarrulliset takasatulat käsijarruineen kiinni.

 

Kriittinen kysymys kuuluu, että mitkä olis levyjen dimesiot, jotta homma onnistuu semmosella kiinnikepalalla, joka on suora, eli ettei tartte olla pokkauksia?

 

Onko joku satula toista parempi mitoitukseltaan tai muilta ominaisuuksiltaan?

 

EDIT: paljonkohan ton kolkin takanavan halkasija on?

 

-eemeli-

Guest eemeli
Posted

Hep!

 

Miten paljon pitäs levyn tulla kiinnityspintaa taakkemmas, jotta sais satulat suoralla pellinpalalla kiinne?

 

-eemeli-

Posted

mulla on turbo-kuplassa takana:

 

-yksinkertainen jarrulaikka, jossa possun jako 5 x 130

-napa sorvissa irti...

-jarrulaikka 190 mersusta (16V. turbo) 285 x ??? en nyt muista ulkoa, mutta jäähdytetty kuiteskin....)

-satula mallia subaru...(4WD)...joissa vajerikäyttöinen käsijarru...

-6mm teräslevystä laserilla poltetut mallin mukaiset kiinnikkeet....

-navassa 5 x 120 BMW jakoiset vanteet....(17" x 10")

jossei noilla pysähdy, niin sitten ei tarvitse!!!!

Guest eemeli
Posted

Hep!

 

Sulla Hanski tasasta teräslattaa noi kiinnikkeet?

 

Mutkarautojen teko mulle vaikeeta, kun ei oo tarpeeksi paksulle laatalle taivutusmahdollisuuksia - pitää koneistaa umpikangesta... =)

 

-eemeli-

Posted

64mm on akselin suuntainen vahvuus noissa type 3 navoissa

 

Eikös se takasatulan kannake voi olla suora levy josta sopivalla holkeilla tuodaan satula oikealle kohdalle?

Guest eemeli
Posted

Hep!

 

Kiitos mittatiedosta.

 

Hyviä ideoita levyiksi, joihin saa 4*130 jaon, sisäreikä navalle vähintään 165 mm ja melko matalat levyt?

 

Holkeista: Kestääkö oikeasti jos pistää holkkeja väliin, ja saako niille hyväksynnän konttorilta...?

 

Tietty jos sivuttaissiirtymä on pieni, niin sitten kyllä.

 

-eemeli-

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...