Guest PaKe Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Ratti siis klappaa ylös-alas, ei mitenkää älyttömästi mutta jossakin on väljää. Onko rattiputkessa laakereita tms. puslia jotka vois olla kulahtanu vai mistä johtunee? Quote Link to comment
Guest Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Rattiputken ylapaassa on muovinen tai metallinen holkki, muovinen varsinkin kuivuu ja murenee pois vuosien mittaan. Uudet holkit on metallia nykyaan, menee suoraan muovisen tilalle. Mun 74:ssa oli muovinen, ja 67:ssa vai oliko 68:ssa metallinen Klappi on aihe hylkaykseen katsastuksessa. Ratti irti ja vilkkuviiksi-asetelma irti, ja melkein nakyy holkin paa akselin juuressa. Hapertuneen muovisen holkin voi juntata enempia purkamatta ohuella ruuvarilla syvemmalle, se rapisee sitten rattiputken sisaan ja toisesta paasta ulos. Uusi holkki painetaan suht helposti vanhan paikalle. Jan Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Joo näissä ei tosiaan laakerit mene suoraan rattiakseliin, vaan välissä on holkki. Mikähän siinäkin on edes ideana? Quote Link to comment
Guest kvaaq Posted July 28, 2007 Share Posted July 28, 2007 Mul oli kans -74:ssa tollanen muovinen holkki, joka hapertui pois. Liika klappi aiheutti sitten tosiaan hylsyn katsarilla. Korvasin muoviholkin kumisella O-renkaalla, jonka painelin tiiviisti rasvan kanssa paikoilleen. Läpi män. Kulut 40 senttiä. -K Quote Link to comment
Guest BugPower Posted July 28, 2007 Share Posted July 28, 2007 katoppa myös ne boorit... Quote Link to comment
Guest PaKe Posted July 28, 2007 Share Posted July 28, 2007 Juu pitää tuo koittaa jossain vaiheessa tarkistaa, saako noita holkkeja jostain vai pitääkö ite sovitella jostain? Tuo(kin) jäänee syyskuulle kun seisonta alkaa, saa kevääseen asti ihmetellä mitä sinne tukkii :) Quote Link to comment
metake Posted July 28, 2007 Share Posted July 28, 2007 Itse korvasin omastani tuon kuulalaakeri/peltiholkki systeemin pronssisella liukulaakeri-holkilla ja tuli parempi kuin hyvä. Quote Link to comment
Guest PaKe Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Pitää joku päivä käydä laakerikaupassa kysymässä josko löytyis sen kokosta kuulalaakeria, että ei tarvis holkkia. Jos tuolla holkilla ei kerran ole muuta tehtävää kuin "tiivistää" akseli tohon laakeriin? Vaikeempi se on kyllä ehjänä saada paikoilleen jos kanittaa reunoilta ja keskeltä, pitäis molemmista onnistua koputtelemaan yhtäaikaa.. Minkälainen sovite noissa laakereissa tulis olla? Välystä ei saa olla mutta pitääkö krymppiä olla kuinka paljo? Ei vissiin ihan kymmenyksiä sais olla.. Quote Link to comment
metake Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Pitää joku päivä käydä laakerikaupassa kysymässä josko löytyis sen kokosta kuulalaakeria, että ei tarvis holkkia. Ei löydy. En olis viitsinyt ruveta sorvaileen jos valmiina löytyis. Quote Link to comment
metake Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Minkälainen sovite noissa laakereissa tulis olla? Välystä ei saa olla mutta pitääkö krymppiä olla kuinka paljo? Ei vissiin ihan kymmenyksiä sais olla.. Tuohon paikkaan pieni välys, tai välyksetön (ns. välisovite), on ihan passeli. Krymppiä jos on niin voi alkaa tuleen ärräpäitä asennuksessa. Quote Link to comment
Guest PaKe Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Itse korvasin omastani tuon kuulalaakeri/peltiholkki systeemin pronssisella liukulaakeri-holkilla ja tuli parempi kuin hyvä. Toimiikos tuo sun liukulaakeri-holkki millä periaatteella, meinaan että onko tuo kuvassa oleva osa ns. yhtäpuuta johon tulee vielä jonkinmoinen laakeri, vai onko tuo alusta ja keskus erillisiä eikä tarvi muutaku ölskää että luistaa? Ja itekös olit sorvannut..? Kelpais meinaan mullekin tommonen, jos vaan jaksat, haluat, pystyt helposti tekemään. Quote Link to comment
metake Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Itse korvasin omastani tuon kuulalaakeri/peltiholkki systeemin pronssisella liukulaakeri-holkilla ja tuli parempi kuin hyvä. Toimiikos tuo sun liukulaakeri-holkki millä periaatteella, meinaan että onko tuo kuvassa oleva osa ns. yhtäpuuta johon tulee vielä jonkinmoinen laakeri, vai onko tuo alusta ja keskus erillisiä eikä tarvi muutaku ölskää että luistaa? Ja itekös olit sorvannut..? Kelpais meinaan mullekin tommonen, jos vaan jaksat, haluat, pystyt helposti tekemään. Tuo pronssiholkki korvaa alkuperäisen laakerin ja peltiholkin. Ajattelin homman niin, että koska ratti ei kuitenkaan monia satoja kierroksia minuutissa pyöri, niin kyllä siihen pitää pronssinen liukulaakeri riittää. Eli ulkokehästä on tiukemmin kiinni ja ohjausakseli sitten pyörii tuon holkin reissä. Itse juu sorvasin, mitat on tallella, joten pitää katsoa jos joskus tekis niitä vaikka useammankin. Tai jos joku haluaa alkaa tekeen, niin mitat saa multa. Quote Link to comment
Guest PaKe Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Noh, koitan huomenna töitten jälkee ottaa laakerin+holkin taskuun malliksi ja käyn kyselemässä uusia, palaillaan asiaan jos ei löydy. Quote Link to comment
Guest PaKe Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Perkules, ei muuten laakeria löydy. HC käski hakee purkaamolta, paikallisessa laakerifirmassa etittiin ja soiteltiin tunnin verran eikä löytyny. Myyjä siälä tuumas, että käy käyttöautolta kysymässä jos se löytyis orkkisosana.. Ei varmaa 34 vuotta vanhaan autoon löydy merkkiliikkeestä osia........ Neoretro lupas kattoo josko niitä sais tilattua ja KK:sta ei vastata. Alkaa riapoa. Ideoita? Niin, jos saisin jonku sorvaamaan mulle jonku korvaavan palikan niin mistä sitä pronssia saa? K-Rautaan hakemaan joku 50 metriä pitkä tanko kun lyhyempää ei myydä? Vai onko romiksilla kuinka tota tavaraa? Quote Link to comment
metake Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Romikselta saa kyllä pronssia. Tuota laakeria ei saa alkuperäisenä, mutta tuota holkkia sai vielä ainakin vuosi sitten VW-autolta. Ja romikselta ei kannata etsiä, ne peltiholkit on kaikista p**skana... Quote Link to comment
Guest PaKe Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Mun mielestä tuo peltiholkki oli ihan ookoo, laakeri on kyllä selvä. Pirullista kun ei yhtä laakeria löydy.. Pitää talven aikana koittaa patentoida jotaki korvaavaa palikkaa. Quote Link to comment
metake Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Mun mielestä tuo peltiholkki oli ihan ookoo, laakeri on kyllä selvä. Pirullista kun ei yhtä laakeria löydy.. Pitää talven aikana koittaa patentoida jotaki korvaavaa palikkaa. Siis onko se laakeri väljä? Vai jumittaako? Jos jumittaa, niin koeta pestä se. Vuosien saatossa kaikenlaista pölyä ym. menee tuonne laakeriin ja voi alkaa jumia. Quote Link to comment
Guest PaKe Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Ei kyllä se laakeri on vaan kulunu, keskustaa voi pyörittää ilman että kuulat pyörii.. Joku INA:n koodi tohon on stanssattu ja siitä sai vieläpä selvää, ajattelin että helppo homma hakee koodilla uus mutta eipä löytyny. Neoretron kaveri tuumas että kaheksaan vuoteen ei oo kukaan tuota kysyny, ei niitä vissii älyttömiä mee. Eikä sitten löytyny sieltäkään muutakun joku ohjausakselin keskitinrengas vuodesta 75->, mikähän lie tuoki on. Quote Link to comment
Guest Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Wolkkarin merkkihuolloosta loytyi 90 luvulla viela toi peltiholkki, kandee kysasta laakeria sieltakin... jos ei mistaan muualta saa. Jan Quote Link to comment
metake Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 Wolkkarin merkkihuolloosta loytyi 90 luvulla viela toi peltiholkki, kandee kysasta laakeria sieltakin... jos ei mistaan muualta saa. Jan Laakeria ei suomesta ainakaan enää volkkarilta löydy, kysyin vuosi sitten. Jostapa tulikin mieleen, että Kokkolan Auto-Fix / Ari Huhta oli ostanut vanhat kuplan osat VW-autolta, eli kannattaa varmaan kysyä tuota laakeria sieltä: http://pp.kpnet.fi/huhta/vwosat.html Quote Link to comment
Guest PaKe Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 Wolkkarin merkkihuolloosta loytyi 90 luvulla viela toi peltiholkki, kandee kysasta laakeria sieltakin... jos ei mistaan muualta saa. Jan Laakeria ei suomesta ainakaan enää volkkarilta löydy, kysyin vuosi sitten. Jostapa tulikin mieleen, että Kokkolan Auto-Fix / Ari Huhta oli ostanut vanhat kuplan osat VW-autolta, eli kannattaa varmaan kysyä tuota laakeria sieltä: http://pp.kpnet.fi/huhta/vwosat.html Käytettyä tarjos purkuautosta kun uusia ei saa, otan tuon jos on vielä napakas kunnos. Kiitti linkistä. Quote Link to comment
Guest Kari Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 Jatkokyssä aiheesta... Mistä päin lähestyä rattiakselin ristikkoniveltä, jos on vaihdon tarpeessa? Uusi nivel on ostettu ja pitäisi saada paikoilleen. En ole aikaisemmin rattiakseliin liittyviä osia irroitellut ja aattelin kysyä vinkkejä, ennen ku alan arvalla tankkia tai koelautaa irroittamaan. kupla on mallia 1303s. Quote Link to comment
metake Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 Jatkokyssä aiheesta... Mistä päin lähestyä rattiakselin ristikkoniveltä, jos on vaihdon tarpeessa? Uusi nivel on ostettu ja pitäisi saada paikoilleen. En ole aikaisemmin rattiakseliin liittyviä osia irroitellut ja aattelin kysyä vinkkejä, ennen ku alan arvalla tankkia tai koelautaa irroittamaan. kupla on mallia 1303s. Bensatankki pois, niin sieltä alta se paljastuu. Ja siellä on väliakseli, jossa on molemmissa päissä nivel, yhteensä 2 niveltä siis. Quote Link to comment
Guest Kari Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 Kiitoksia nopeasta vastauksesta. Säästyy aikaa, kun ei tarvi alkaa summassa purkamaan. Tilasin ristikkonivelen ja sain postissa akselin pätkän jossa molemmissa päissä nivelet, ilmeisesti oikea osa... Quote Link to comment
metake Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 Tilasin ristikkonivelen ja sain postissa akselin pätkän jossa molemmissa päissä nivelet, ilmeisesti oikea osa... Juurikin oikea, jos on simpukkaohjaukselle, hammastanko version on erilainen. Quote Link to comment
pipo_esa Posted July 30, 2012 Share Posted July 30, 2012 Eli tota yläpään laakeria ei saa enää mistään? Löytyykös keltään korvaavaa tuotetta kuten tota metaken pronssipuslaa? Quote Link to comment
metake Posted July 30, 2012 Share Posted July 30, 2012 Puslaa saa uutena: http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zo ... ubgroup=15 mutta tuota laakeria ei taida saada. Mittojen mukaan voisi tietysti kysellä laakereita myyvistä liikkeistä, esim. Etra Quote Link to comment
pipo_esa Posted July 30, 2012 Share Posted July 30, 2012 Kappas, hotcars näyttäs myyvän sitä http://hotcars.net/Prod/viewpict.asp?pi ... 186-92.jpg Quote Link to comment
pipo_esa Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Pistin laakerin tilaukseen tuolta hot carsilta, saas nähdä mitä tulee Quote Link to comment
Guest Marzan Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Kiitoksia nopeasta vastauksesta. Säästyy aikaa, kun ei tarvi alkaa summassa purkamaan. Tilasin ristikkonivelen ja sain postissa akselin pätkän jossa molemmissa päissä nivelet, ilmeisesti oikea osa... Kannattaa tarkistaa ristikkonivelen suojakumit samalla. Mulla puuttui ristikkonivelestä suojakumit ja hiekka/pöly oli tehnyt tehtävänsä. Oberilta ostin... http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zo ... bgroup=15& Quote Link to comment
pipo_esa Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Laakeri tuli hot carsilta ja ihan samanlainen skf:fä sen paitti enemmän kuparin sävyinen Putsasin ton peltiholkin ja on myös kulunut, ei sellasta uutta sattus olee kellään ettei tarviis tilata 6 euron osaa osapuljuista? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.