Jump to content

Lisävalot, suosituksia?


Guest timokupla

Recommended Posts

Guest timokupla

Syksy tulee ja valotehoa pitää saada lisää. Tilasin jo uudet täydelliset ajovalot, mutta luulen, ettei se riitä. Osa johdotuksista, maadoituksista ja liittimistä on vaihdettu ja sulakeboksin liittimiä puukolla kutiteltu. Jännitehäviötä tuntuu silti olevan ja latausjännitekin voisi mielestäni olla hieman isompi.

Valokytkinkin on vielä vaihtamatta, pitänee ainakin puhdistaa se myöhemmin.

 

Hyviä suosituksia? Pyöreätä olit tarkoitus ruuvata etupuskuriin kiinni.

Mätänetissä näkyy olevan joitain settejä. Tehneekö niillä mitään?

 

Ja auto on 1300 kupla, vm 1970

Link to comment

Laturin päivityksellä vaihtovirtaiseksi saa ihmeitä aikaan. Tasavirtaisellakin pärjää komiasti talven yli, mutta lisävalot nokalla vaativat mielestäni jo enemmän potkua. Toinen harrastajan kukkarolle sopiva konsti on mainitsemastasi m*****t-kaupasta saatavat "hehkukantaiset" H4-lamput. Nuo tosin vaativat jotain hyödyttääkseen jonniinlaisen ajovalojohdotuksen läpikäynnin. Rele pitkille valoille taitaa uudemmissa jo ollakin.

 

Omassa kuplassa oli sulakeboksi liitoksineen ja sinisine pölyineen monen sähkövian ja -ongelman alkulähde. Volttimittari kertoi aika korutonta kieltä siitä mihin välille voltit jäivät... Sitten joskus kun oman auton kunnostuksessa sähköihin asti päästään, on vakaa aikomus modernisoida koko sulakeboksi vaikkapa Op*lin lattasulakemallilla.

 

Mutta laita ekana sähköt siihen hanttiin että lampun kannalle tulee se yli 12V ennenkuin alat lisävaloille reikiä porailemaan.

Link to comment
Guest timokupla
jos kunnon lisävalot haluaa, eikä puututa siihen ulkonäköön...

hellan 3000 valot autoon kiinni!!! monta vuotta olen noita käyttänyt...

+noilla oikeesti tekee jotakin...

 

Hella Rallye 3000 Compacteja vai noita isompia, halk 222mm? Vaihtovirtalaturin kans?

Link to comment
Guest timokupla
Laturin päivityksellä vaihtovirtaiseksi saa ihmeitä aikaan. Tasavirtaisellakin pärjää komiasti talven yli, mutta lisävalot nokalla vaativat mielestäni jo enemmän potkua. Toinen harrastajan kukkarolle sopiva konsti on mainitsemastasi m*****t-kaupasta saatavat "hehkukantaiset" H4-lamput. Nuo tosin vaativat jotain hyödyttääkseen jonniinlaisen ajovalojohdotuksen läpikäynnin. Rele pitkille valoille taitaa uudemmissa jo ollakin.

 

Omassa kuplassa oli sulakeboksi liitoksineen ja sinisine pölyineen monen sähkövian ja -ongelman alkulähde. Volttimittari kertoi aika korutonta kieltä siitä mihin välille voltit jäivät... Sitten joskus kun oman auton kunnostuksessa sähköihin asti päästään, on vakaa aikomus modernisoida koko sulakeboksi vaikkapa Op*lin lattasulakemallilla.

 

Mutta laita ekana sähköt siihen hanttiin että lampun kannalle tulee se yli 12V ennenkuin alat lisävaloille reikiä porailemaan.

Joo totta, perusasiat ensin kuntoon.

 

Pari outoa sähkövikaa siellä vielä on mittarivaloissa, pitänee käydä nuo piuhat ja kaikki liittimet & kytkimet läpi, kunhan saan katsastusmiehelle näytettyä uudet valot.

Huurteenpoistoon pitäis vielä laittaa 12v pikkutuuletin ja jospa se leima irtois..

 

Ei huvittais nyt isoja summia tohon upottaa, pari vuotta tuota on kunnostettu ja vielä ehtis jonkun kilometrin ennen talvea ajella.

Link to comment

mulla hukku aikoinaan jännitettä virtalukonpohjaan. valojen sähkö meni suoraa pohjan kautta jossa ei noi kosketuspinnat mitään kummosia ole.

 

Laita nykyinen valoille menevä piuha ohjaan relettä ja rele sit vasta syöttää valoja. Mulla parani jänitteet melkein voltilla tuon tehtyä ja ei maksa paljoo ja helppo tehä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...