Guest pertti Posted September 28, 2007 Share Posted September 28, 2007 Eli tuli hommattua pihan täytteeksi USA-mallin -65:nen 1200 kupla. Mielessä ois museointi ku on räpeltämätön ja suht pikkutöinen. Mainitkaa asiat miten -65 USA eroaa muista vuosmalleista -64 tai -66. Eli ei oo enää paksutolppa mutta paksuilla kromilstoilla kuitenkin? 5pulttiset umpinaiset vanteet? Olkatappi etuakseli? Usapuskurit tietty. Kuuluuko jo -65 olla rattilukko eli avainpakka rattiakseliputkessa eikä kojelaudassa? Minkälaiset ovenkahvat ulkona ovissa? Onko lokarivilkut samanlaiset? Takavalot samanlaiset? Mitenkäs -65 Usa malli eroaa -65 Eurovientimallista eli täällä päin "normikuplasta". Saakos museorek. autossa olla esim koneessa abiko-liittimiä? Entäs ylimääräsiä kytkimiä esim. ojavalolle tms. Vastaako museokats. 155/15 renkaat 5.60/15 rättejä? Kaikki tieto ja mahd. kuvat kiinnostaa ja helpottaa urakkaa! Kiitos! -Pera- Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted September 28, 2007 Share Posted September 28, 2007 Auto pitää olla sellainen kun se tehtaalta on lähtenyt. eli ei abikoita jos ei ole ollut, rättirenkaat, jos ei tehtaalta tai maahantuolalta ole saanut teräsvyörenkaita optiona, eikä ylimääräisiä kytkimiä, ellei ole sen aikakauden lisävaruste. Ja lisävarustemäärä yleisesti vissiin 3-5kpl per auto, tällä vältetään joulukuusia... Quote Link to comment
Timo Varis Posted September 28, 2007 Share Posted September 28, 2007 -mailimittari,koko punaiset takavalonlasit,etuvalot(lasi sileä,sisällä umpio) etuvilkut(leveämmät avoinna sivuille).ohjausakselin virtalukko??. euroversioissa lisävaruste(vakiopaikka kojetaulussa) .lokasuojissa kuuluu olla pyöreät reiät joista tukitangot läpi. ei muistu nyt äkkiseltään,muita eroja.autoon on voitu myös laittaa jenkkipuskurit aikoinaan ,joka ei tee autosta "jenkkimallia" automaattisesti.Merimies/muutoautoina on tullut jenkkiversioita suomeen joitain kappaleita. Quote Link to comment
Guest pertti Posted September 28, 2007 Share Posted September 28, 2007 Vaan mites ku esim. tuossa myyntipalstalla olevassa -65 1200 jenkkivientimallissa on kmh mittari, normi valot eessä ja takana? Virtalukko rattiakselissa? Sumarit omalla katkasimella, valolipat, kattoteline perhana siistillä SF-lätkällä ;). Silti museo leimassa? Vai onko tuo ees museoleimaus kunnossa? Ei jummarra, ei jummarra. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted September 28, 2007 Share Posted September 28, 2007 onhan sitä vaikka millasta pommia pilaamassa MR mainetta :P Quote Link to comment
JaakkoS Posted September 28, 2007 Share Posted September 28, 2007 Lisätään vielä, Jenkki vientimallissa vinyyli sisusta. Jos autossa on laitettu "jenkki" malliset puskimet.. ei se silti tarkoita että, auto olisi jenkki malli. Suomessa sai tuohon aikaan lisarahasta jenkki mallien puskureita. Niitä laitettiin sekä tehdas tilauksena ja maahantuojan toimesta. Museo katsastuksesta: Riippuu ihan kuka on museo tarkastajana, vaihtelee mitä hyväksytään mitä taas ei. Ajan lisävarusteita saa olla, kuhan ihan ylettömästi ole. Oon kyll nähnyt vaikka minkälaisia "entisöityjä" Ja museo silti museo rekisterissä olevia autoja, ja jotkut ovat olleet sellaisessa kunnossa että, voisi sanoa ettei rekisteriin kuulu. Vaan mites ku esim. tuossa myyntipalstalla olevassa -65 1200 jenkkivientimallissa on kmh mittari, normi valot eessä ja takana? Virtalukko rattiakselissa? Sumarit omalla katkasimella, valolipat, kattoteline perhana siistillä SF-lätkällä ;). Silti museo leimassa? Vai onko tuo ees museoleimaus kunnossa? Ei jummarra, ei jummarra. Quote Link to comment
-AP- Posted September 28, 2007 Share Posted September 28, 2007 Mahtaako Suomeen toimitettu 'USA-malli' olla ollut varustettu sealed beam -ajovaloilla ja kokopunaisilla takavaloilla, eihän sellaista olis saanut edes kilpiin täällä? Eiköhän valovarustus ole ollut ihan samaa kuin 'euro-malleissakin'? Toisaalta, jenkkimalliksi on varmaan kutsuttu kaikkia yläputkella olevalla puskurilla varustettuja autoja, on puskuri sitten ollut tehdasasennus, diilerivaruste tai myöhemmin asennettu. Täällä Kymenlaaksossa on mun muassa yksi yksilö, johon jenkkipuskurit on asennettu uutena myyjäliikkeessä ennen luovutusta, mutta ei ole haluttu porailla lokasuojiin reikiä ylätukia varten. Auto on siis ollut uudesta ilman niitä, vaikka ne 'aina' pitäisi ollakin. Useimmat varusteet on siis saanut tilata autoon uutena tai myöhemmin, tai olla tilaamatta. Se mikä on 'oikea' USA-malli, on jo sitten vaikeampaa sanoa ... Quote Link to comment
-AP- Posted September 28, 2007 Share Posted September 28, 2007 Museo katsastuksesta:Riippuu ihan kuka on museo tarkastajana, vaihtelee mitä hyväksytään mitä taas ei. Todellakin näin, joidenkin tarkastajien mielestä Kuplaan pitää asentaa Kuplan puskurit, joillekin riittää, että osat on suurin piirtein samalta vuosikymmeneltä, ovatpa sitten vaikka Volvosta peräisin ... Quote Link to comment
Timo Varis Posted September 28, 2007 Share Posted September 28, 2007 eihän suomeen ole toimitettukkaan usa malleja.mikälli niitä on harhautunut suomeen uutena, varmasti vaihdettu ap,n mainitsemat varusteet euro version mukaiset. Quote Link to comment
Mikko Posted September 28, 2007 Share Posted September 28, 2007 höpöhöpö. renkaat saa vaihtaa vyörenkaiksi. Turvallisuutta parantavat mutokset ovat sallittuja, esim.; -renkaina saa olla vyörenkaat -turvavyöt saa asentaa -sähköjärjestelmän saa muuttaa 12 volttiseksi Toki muutosten pitää olla ajan hengen mukaisia, esim splittiin ei oikein istu 70-luvun Klippanin rullavyöt ;) Ja varusteiden määrää ei ole millään tavoin rajoitettu, toki omistajan tulee perustella, että ko. ajankohtana on kyseinen varuste ollut saatavilla - esim. alkuperäisin lisävaruste-esittein tms. keinoin. Quote Link to comment
Guest pertti Posted September 30, 2007 Share Posted September 30, 2007 Joo eli otappa teistä taas selvän. ;) Toinen tykkää äitistä ja toinen tykkää tytöstä. Mut kaikki tykkää volkkareista. Taitaapa olla varmin kipotella katsastarin luo ja kyselle kun mahd. museoinnin aika koittaa. Vaan tuo myyntipalstan -65 "usamalli" taitaa olla homemade US-model. Pitäskös rek. otteessa olla joku merkintö että on jenkkimalli? Tai runko numeron perusteella tmsp.? -Pera- Quote Link to comment
Mikko Posted September 30, 2007 Share Posted September 30, 2007 no, mä oon aikanaan käynyt SA-HK:n museoajoneuvotarkastajakoululutuksen, valttämättä kaikki muut viisastelijat ei ;) Quote Link to comment
Guest pertti Posted September 30, 2007 Share Posted September 30, 2007 Ei herneitä. Kaikkihan me viisaita ollaan. Joo, soitin katsastari tutulle ja hän oli kyllä Mikon kanssa samoilla linjoilla. Quote Link to comment
-AP- Posted September 30, 2007 Share Posted September 30, 2007 Kyllä Mikko tietää, usko pois! http://www.ake.fi/pdf/Museoajoneuvojen.pdf Quote Link to comment
Guest pertti Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 Joo nämäpä asiat selvis perin pohjin, kun asiantuntijan kanssa viestiteltiin. Kiitos hänelle! Quote Link to comment
-AP- Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 No hyvä, että löytyi asiantuntijakin tässä asiassa, ettei tartte kaikenmaailman huuhaamiehiä uskoa! Kerrotko meillekin miten juttu menee? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.