Guest jpt Posted October 5, 2007 Share Posted October 5, 2007 Iltaa... Harrasteautoa tekevi mieli ja vahvimmin ehdolla kuppeli. Jaa että miksi, ne on nostalgisia, ajattomia, tekniikaltaan ok ja suurimpana etuna jonkinlaista knou-houta löytyy lähipiiristä. Mutta toki haluaisin vielä varmistusta täältä todella asialliselta foorumilta;-) Olen tässä jonkin aikaa seuraillut mm. nettiauton kupla tarjontaa ja siellähän on useampiakin hienoja ja vähän vähemmän hienoja ajokkeja tarjolla. Mutta, kuis tuon koneosaston laita on kun varsin monessa ilmossa kupla on 1300 mutta paikoillaan 1600 jolla katsastettu mutta ei papereissa? Onko noissa koneissa eroja ja tarkoitan siis sitä että saako molempiin osasia yhtä hyvin jne ja kumpaa nyt ylipäänsä kannattaisi 'suosia'? Ja toinen juttu on se että tämä ko. yksilö tulisi minulla nyt ensi talveksi työmatka-autoksi (~16 km / pvä) niin pärjääkö kuppelilla talvikelillä? Niin no tähän tietty vaikuttaa se onko lämmityslaitteet kondiksessa tai onko bensakäyttöistä lisälämppäriä (webasto tms) mutta kuinkas monella on talviajokkina kupla? Saako esim. moottorinlämmitintä kivuttomasti hommattua jostain? Nuo lämmönvaihtimethan on melko useassa jo ehtoopuolella tai kokonaan poistettu joten ajaminen paksua huurua ikkunoissa ei mahtane onnistua? Onkos foorumilaisilla tietoa iissä (tmi puolakka tms) myynnissä olevasta keltasesta menopelistä? Haussa joko aika originaali tai hyvin maltillisesti ehostettu ja jos vielä hinta max 2 t€ nii saa tarjota. tämmöstä ensikertalaiselta... Quote Link to comment
Art_Zi Posted October 5, 2007 Share Posted October 5, 2007 Kyllähän jokaisen kuplan omistajan täytyy vähintään yksi talvi kokea kuplan ratissa ;) Itsellä on ylimääräisenä kuplan öljypohjan lämmitin. Rujon näköinen mutta toimiva. Kyllä kuplalla pärjää talvellakin vaikka lämmitys ei pelaisikaan :D Jääskrapa kädessä ja paljon vaatetta. Nimim. yksi talvi kuplan ratissa Quote Link to comment
Guest Posted October 5, 2007 Share Posted October 5, 2007 > Mutta, kuis tuon koneosaston laita on kun varsin monessa ilmossa kupla > on 1300 mutta paikoillaan 1600 jolla katsastettu mutta ei papereissa? Helppo katsastaa useimmat vuosimallit 1600 koneelle. Useimmiten ei tarvita mitaan muutoksia. Ulkoisesti ei eroa ole niin paljoa etta katsari osaisi hoksata, mutta moottorin lohkonumero kertoo kylla minka kokoinen voimanpesa se on alunperin ollut. Mita vain on voitu kasata vanhoihin kuoriin kylla, isompaa tai pienempaa. Purkamatta ja mittaamatta ei voi varmuudella sanoa mita siella oikeasti on. >Onko noissa koneissa eroja ja tarkoitan siis sitä että saako molempiin >osasia yhtä hyvin jne ja kumpaa nyt ylipäänsä kannattaisi 'suosia'? Jotakuinkin kaikkea saa uutena. 1300 ja 1600 erot on sylinterin halkaisijassa ja kaasuttimen koossa, noin paaosin. Tehoero on varsin pieni. Uudemman mallisissa on 2-reikainen sylinterikansi ja imusarjan alukayrat kansien paassa kaksireikaiset, ja kaasaria kohti mennessa supistuu yksireikaiseksi. Nama on otollisempia virityskohteita, joskin kylla yksireikaisistakin saa lisapotkua ulos jonkin verran. >Ja toinen juttu on se että tämä ko. yksilö tulisi minulla nyt ensi talveksi >työmatka-autoksi (~16 km / pvä) niin pärjääkö kuppelilla talvikelillä? Kunhan osaa ajaa ja ymmartaa ottaa huumorilla ne ajo-omituisuudet ja jaiset ikkunat. Alkuperainen lammityslaite ei millaan riita, vaikka kaikki kotelot ja kanavat ja lammonvaihtimet olisivatkin kunnossa. Keula on kevyt, ja eturenkaat lukittuu liukkaalla jarrutettaessa herkasti. Taman kun tiedostaa ja ajaa sen mukaisesti nii ei pitaisi olla isompia ongelmia. Maavaraa piisaa ja yli puolet auton painosta on vetavilla, isoilla pyorilla. Investoi kunnollisiin uusiin nastarenkaisiin. laita etupellin alle lisapainoa, karkeata sepelia tukevassa astiassa tuettuna niin ettei se roisku pitkin poikin. Jos se kostuu lampimilal keleilla, niin se jaatyy kontiksi pakkasella. Sekaan voi sekoittaa suolaa tai lipeaa, mita kaytetaan jalkakaytavien ja pohateiden tms. hiekoituksessa. Sita ei sitten parane paastaa mihinkaan koteloihin varisemaan. >Niin no tähän tietty vaikuttaa se onko lämmityslaitteet kondiksessa tai >onko bensakäyttöistä lisälämppäriä (webasto tms) kannattaa vakavissaan harkita bensalampparin hankintaa. Mita uudempi sen parempi. Ne on kylla mahtavia laitteita. Kuplana yleensa vanhemmista malleista loytyy 1-2kW laitteita, mutta olen 68 malliseen survonut pakun 4kW lampparinkin varapyorakoteloon. >mutta kuinkas monella on talviajokkina kupla? Saako esim. >moottorinlämmitintä kivuttomasti hommattua jostain? Taitaa olla enimmakseen kaytettyja tarjolla, en tieda saako uutena enaa. Pultataan vakio oljypohjan pelti'luukun' tilalle. >Nuo lämmönvaihtimethan on melko useassa jo ehtoopuolella tai >kokonaan poistettu joten ajaminen paksua huurua ikkunoissa ei mahtane >onnistua? Aina voi ostaa uudet. hapantuneet lammonvaihtimet paastavat pakokaasua kabiiniin, ei hyva. RUOSTE on pahin vihollinen. mekaaniset ongelmat on yleensa helppo ja halpa ratkaista. jan Quote Link to comment
Guest jpt Posted October 5, 2007 Share Posted October 5, 2007 kiitokset näistä mutta lisää kaivataan;-) Juu, ja huumoria kyllä löytyy skrapata ikkunaa ja onhan mulla 6 -vuotias apuri joka skrapaa mieluusti...ja jos tempasee aamutuimaan kelkkailuvaatteet niskaan ni kyllä kai minä sen 8 km pärjään? Tuolta motonetistä bongasin öljypohjan lämmittimen ~80e hintaan eli saanee siis uutenakin? Onkos noita webastoja kaupan käytettynä maltilliseen hintaan vai pittääkö ostaa uutena "auton arvoiseen hintaan"? Missäs mallissa pitäs olla jo levyjarrut etupäässä? Niin ja mitkä on niitä otollisimpia ruostekohtia joihin tuo ikävä kaveri pääsee muhimaan parhaiten... Quote Link to comment
Guest Posted October 5, 2007 Share Posted October 5, 2007 >Tuolta motonetistä bongasin öljypohjan lämmittimen ~80e hintaan eli >saanee siis uutenakin? Listalla voi olla mutta tarkista saatavuus. >Onkos noita webastoja kaupan käytettynä maltilliseen hintaan vai >pittääkö ostaa uutena "auton arvoiseen hintaan"? aika ajoin tulee vastaan. Enimmakseen aikakauden laitteet oli Eberspacher merkkisia. Toimivi olen saanut satasella. >Missäs mallissa pitäs olla jo levyjarrut etupäässä? Kaikki 1500 mallit, ja 1302S, 1303S (korjatkoon joku jos olen vaarassa 02S suhteen). Seka lisaksi aika harvinainen 1300S. > Niin ja mitkä on niitä otollisimpia ruostekohtia joihin tuo ikävä kaveri >pääsee muhimaan parhaiten... 60 lukulaisissa ja vanhemmissa kannattaa tutkia pohjalevy, ovien alareunat ja kylkien alareunat, lokasuojien ja korin valinen tiivistenauha keraa kanssa kuppaa. Kaikki muut osat on helppo vaihtaa uuteen paitsi katto. 70 lukulaisissa sitten se ruosteherkin osa alkaa etupuskurista ja paattyy takapuskuriin. jan Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted October 6, 2007 Share Posted October 6, 2007 70-lukusissa kannattaa syynätä tarkkaan c-pilari just lokarin yläpuolelta. Jos ei kuki, niin kannattaa vähän koputella ja tunnustella, että onko pelti pehmeetä. Joku vatipää on nimittäin 70-luvulla päättäny, että noihin pitää alkaa ruutata c-pilari täyteen uretaania. No yllättäen se kerää kosteutta ja ruostuttaa ja sen kohaltahan on paikkaaminen ihan mahottoman helppoa ja mukavaa. Noin muuten noi ruostuu vähän joka paikasta. Pohjalevyjä ja helmakoteloita on helppo vaihdella, mutta kannattaa kattoa, että rungon pää ja etuakselin pystyosat on edes kohtuullisessa kunnossa. Ne kun on ehkä ne hankalimmat laitettavat. Toinen mitä kannattaa vähän kyttäillä jo mahdollista on se, että onko paikattu kori ja pohjalevy yhteen vai ei. Quote Link to comment
Guest jpt Posted October 7, 2007 Share Posted October 7, 2007 heh, tuo oli aika kattava vastaus että etupuskurista takapuskuriin on otollinen ruosteelle;-) Tutkailin viikonloppuna appiukon tallissa entisöitävänä (ollu 11-12 vuotta pukkien päällä tallissa, liekkö hiljaa hyvä tulee?) olevaa kuplaa ja siinä oli rakennettu uusiksi ainakin taka-iskarien yläpään kiinnikkeet, lattioita, lämpökanavat, helmakotelon takapäät (just siitä takapyörän edestä) ja sitten eturunkoa... 1600:n kone oli valmiina jossa oli kuulema vastapaino kampura, kevennetty vauhtipyörä plus jotain muuta. Appiukko ajanu joskus vuonna miekka ja kirves näillä kuplilla jiiämmää ja sieltä kai peruja nuo koneen osat, ainakin osittain? Nyt kai viisastunu ja heittäny kisahommat pois ja alkanu entisöintihommiin... Pittääpä käyä katsomassa ja syynäämässä noita myynnissä olevia pelejä... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.