Jump to content

tig hitsi ajatuksia


Guest fgronlun

Recommended Posts

Guest fgronlun

Olis hivene suunnitteilla ostaa ittelle talliin tuollanen AC/DC tiggi.

Olen tällä hetkellä kahden välillä. Nimittäin Esabin Tig 2200i AC/DC tai sitten Kempin MasterTig MLS 2300 ACDC.

 

Kempillä olis hintaa pulloineen about 4200€

Ja Esabi olis hintaa samaisella paketilla about 3300€

 

Molemmat ainostaan kaasu jähdytteisiä.

 

 

Osaako joku neuvoa mihinkä noihin kahteen päätyis. Muut merkit on pois suljettu sillä perusteeella että nähin 2 luultavasti saa teknista huoltoa ym 10vuoden jälkeen.

Tuo esabbi ainakin hinnan puolesta houkuttelee enemmän ku hinta on jopa noinkin paljon halvempi..

Millä tuon hinta eron selittää??

Link to comment
Guest Toheltaja

Appiukolla samainen esabbi, mulla ei o kokemusta kempistä ku työmaalla, ja sekin o tasavirtanen ja pienempi. Esabissa ei mitään valittamista. Ostin justiin uuden esabin migin :D

Link to comment
Guest fgronlun

Nå ittellä ei ole noista vaihtovorta tigeistä muuta kokemusta ku mitä pikkasen hitsaillu firaapeli hommia. En usko että noissa kahdessa on hirveen suurta eroa mekaanisesti. Tuosta kempistä en viittis maksaa vaan tuon kotimaisuuden vuoksi 700-1000€ ylim. Jos ero olis luokkaa 100-200€ niin sitten olis eri juttu....

Link to comment
Guest fgronlun

Nå onhan se aika lailla minimi tuo 3-4mm. Ohjeitten mukaan oli 5mm maksimi. Ittellä tuo tulee painekoteloiden, pakosarjojen ym putkihitsaukseen niin uskoisin tuolla pärjävän aika hyvin...

 

Ittellä tulee ainakin noitten autocraft kansien hitsaus vesijähdytteisiksi sekä imusarja/painekotelo seuraavaksi vastaan. Jos nuo saa tuolla tehtyä niin on hyvä.

Link to comment

Ohjeissa on kyllä 5mm, mutta todellisuudessa se onnistuu vaivoin, liian hidasta. Teho ei oikein riitä kunnolliseen tunkeumaan ja siistiin saumaan. Itse olin ostamassa aiemmin tuota kemppiä keikkakoneeksi ja silloin sitä kokeilin.

 

Kansien vesijäähdytyksen tekemiseen noitten tehot ei riitä.

 

Itselläni on Kempin 350A AC/DC Mastertig ja kun senkin teho loppui (hitsattavat tuotteet muuttui), niin hankin Froniuksen 500A AC/DC koneen... Nyt ei enää ole tullut tehopuute vastaan... :)

 

Yhteistyökumppanilla on ollut n.15 kpl Esabin 400A AC/DC koneita, jotka on enimmäkseen kuralla ja kun ne käy huollossa, niin yleisimmin on vaihdettu ohjelmakortteja à 1000€... Uusia esabbeja kävi kortin, ym. vaihdossa muutamia kertoja takuuaikana... Yleisesti ottaen en sijoittaisi €€roakaan esabiin. Ja edelliset esabit on myös korvattu 500A Froniuksilla...

Link to comment

Mun työpaikalla on Froniusta, Esabia ja Kemppiä. Walliusta sinne ei kuulemma saa viedä, eikä ostaa. Useimmin huoltoon lähetän Froniuksen. Äijät tykkää eniten Esabin koneista, paitsi keikoille otetaan mieluiten Froniuksen invertterit kokonsa ja tehokkuuden vuoksi.

Link to comment

Meillä o firmalla otettu kempin koneet vastaan aika hyvin. Esabbi o taas menny yleensä vaihtoon.. Kai se o siitäki kiinni kuinka raskasta käyttöä, just meni kerhon miggi tilttiin, vasta 20v jälkeen... kemppi.

Link to comment
Pitääpä hivenen tutkia tuota froniusta. Missähän hinnoissa liikkuu niitten inverterit?

 

Muistelisin, että hyvin kilpailukykysiä oli myös hinnoiltaan verrattuna Esabiin ja Kemppiin.

 

Muutoin olisin vielä sanonut, että kaikilla em. koneilla ja myös migatronicilla ja ceboralla AC hitsausta tehneenä, olen saanut kaikki koneet säädettyä oman hitsaustyylin mukaiseksi. Joskus se on vaatinut enemmän aikaa ja vaivaa, mutta omat mieltymykset ovat täyttyneet. Halvimmista koneista usein puuttuu joitain ominaisuuksia tai ovat kiinteintä, eli ei voi säätää, esim. etukaasun aika, virran nousuaika tai vastaavia.

 

Esabia vastaan mulla ei sinänsä ole mitään, mutta niitä on ollut eripaikoissa niin paljon rikkinäisinä ja ovat vaatineet tosi arvokkaita osia, joten niihin en eurojani laittaisi. Kemppi ja Fronius jotka mulla nyt on, ei ole tarvinneet mitään, Kempillä ikää n. 6v ja Froniuksella n. 1,5v.

Link to comment
Guest fgronlun
Pitääpä hivenen tutkia tuota froniusta. Missähän hinnoissa liikkuu niitten inverterit?

 

Muistelisin, että hyvin kilpailukykysiä oli myös hinnoiltaan verrattuna Esabiin ja Kemppiin.

 

Muutoin olisin vielä sanonut, että kaikilla em. koneilla ja myös migatronicilla ja ceboralla AC hitsausta tehneenä, olen saanut kaikki koneet säädettyä oman hitsaustyylin mukaiseksi. Joskus se on vaatinut enemmän aikaa ja vaivaa, mutta omat mieltymykset ovat täyttyneet. Halvimmista koneista usein puuttuu joitain ominaisuuksia tai ovat kiinteintä, eli ei voi säätää, esim. etukaasun aika, virran nousuaika tai vastaavia.

 

Esabia vastaan mulla ei sinänsä ole mitään, mutta niitä on ollut eripaikoissa niin paljon rikkinäisinä ja ovat vaatineet tosi arvokkaita osia, joten niihin en eurojani laittaisi. Kemppi ja Fronius jotka mulla nyt on, ei ole tarvinneet mitään, Kempillä ikää n. 6v ja Froniuksella n. 1,5v.

 

 

Kiitos vinkeistä. Olis harmi ostaa hitsi joka leviää kalliinpuoleisesti 2vuoden käytön jälkeen..

Hitsi tulee täysin vaan harrastekäyttöön joten millekkään hirveen kovalle käytölle se ei joudu.

Olishan se manna heti ostaa sellanen hitsi millä saa kaikki hitsattua.. Ku vaan olis se kunnon halli autotallina..

Link to comment
  • 3 weeks later...
Guest fgronlun

Nåniin tulipa hitsi sitten ostettua. Kyselin hivenen hintoja ja valitettavasti päädyin Esabbiin ainoastaan siksi että oli niin paljon halvempi ku muut.

 

Hinta esim

Kempin vastaava 4300-4400€ 5v pullolla

Fronius oli ilman pulloa jotain päälle 5000€

Sitten oli yks saksalainen (merkkiä en juuri nytt muista) 4800 ilman pulloa

 

Esabin sain 3855€

Tässä oli silloin

-Hitsi letkuineen, painemittari, alu,rst ja tavallinen lanka paketti

-sitten pieni läjä erinlaisia kulutus osia.

-5V pullo

 

Joten minusta tuo oli erittäin kilpailukykyinen hinta..

Aika sitten näyttää kuinka tuo kestää.

Picture002.jpg

 

 

Kiitoksia paljon kaikista neuvoista. Ainakin oli harkinnassa nämä muut mutta köyhänä sitä sitten osti tuon "halvimman"

Link to comment
Guest Mika Raussi

Tuskin toi nyt kotikäytössä mikskään menee. Käyttö kun on vähäisempaa kun 8h/päivä ja sit se tärkein, eli ei oo metallipölyä leijailemassa pitkin työtilaa. Se on se, joka hitsauskoneita hajottaa.

Link to comment
  • 1 year later...
  • 3 months later...

"Stahlwerk on saksalaisen tukkurin, Ben-Royal:in, tuotemerkki ja koneet on valmistetaan kiinassa. Laitteiden suunnitteluun ja valmistukseen on kuitenkin panostettu, joten laitteiden laatu on korkea."

 

Ja hintaa oli 855€.. Liekkö laatu korkeintaan hinnan tasolla??

Link to comment
Guest fgronlun
"Stahlwerk on saksalaisen tukkurin, Ben-Royal:in, tuotemerkki ja koneet on valmistetaan kiinassa. Laitteiden suunnitteluun ja valmistukseen on kuitenkin panostettu, joten laitteiden laatu on korkea."

 

Ja hintaa oli 855€.. Liekkö laatu korkeintaan hinnan tasolla??

 

 

Kaveri osti talli käyttöön tuollasen suoraan kiinan maalta ja hyvin on tähän saakka pelannu.. Jos hajoo niin on varmaan ainut vaihtoehto ostaa uusi..

Link to comment
Guest laiska`s custom

nyt olisi ims 200a ac/dc kone jos haluaa kokeilla ennen ostoa,myös argon omistuspulloja saa kauttani. samat merkit kuin turun hitsauskoneella.hinnat puhelin/yv. koitin tossa muuten ims 30a plasmaa ja kyllä täydet 10pistettä pitää antaa pelille,tuli ihmeteltyä miten on edes pärjännyt ilman moista konetta.100a plasma tulossa esittely koneeksi myös. tosta 200a koneesta löytyy myös vesijäähdytetyllä kahvalla oleva malli!!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...