Guest Esko Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 Onko kellään muulla sattunut käymään F-lohkoista kasattaessa silleen, kun ö-pumpun kiristää paikalleen, niin kone(nokka-akseli) ei pyöri enää? Tulkitsin viaksi öljypumpun käyttöakselin tornin, joka puristuu nokka-akselia vasten, eli toleranssit negatiivisen puolella. Nokkana Engle W-110, ö-pumppu Schadek 26millisillä rattailla. Jyrsin käyttöakselin tornin 0,4mm matalammaksi ja laitoin 0,3 mm korotuspalan öljypumpun ja lohkon väliin, nii jo vot pyörii, mutta uskaltaako tällaiseen viritelmään luottaa? On siellä vajaa milli välystä öljypumpun ja nokan välissä. Esa Quote Link to comment
Guest Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 Onko kellään muulla sattunut käymään F-lohkoista kasattaessa silleen, kun ö-pumpun kiristää paikalleen, niin kone(nokka-akseli) ei pyöri enää?Tulkitsin viaksi öljypumpun käyttöakselin tornin, joka puristuu nokka-akselia vasten, eli toleranssit negatiivisen puolella. Nokkana Engle W-110, ö-pumppu Schadek 26millisillä rattailla. Jyrsin käyttöakselin tornin 0,4mm matalammaksi ja laitoin 0,3 mm korotuspalan öljypumpun ja lohkon väliin, nii jo vot pyörii, mutta uskaltaako tällaiseen viritelmään luottaa? On siellä vajaa milli välystä öljypumpun ja nokan välissä. Esa Vaaran mallinen pumppu. kaksi vaihtoehtoa, 3-niittinen vanhempi malli ja 4-niittinen uudempi. 3-niittinen on se yleisesti kaytetty malli minka mukaan tehdaan virinokat, myoskin sun W110. Uudempi nokka on kuppimallinen paadysta, jolloin pitaa kayttaa syvemmalle lohkoon tyontyvaa pumppua. Vaihda pumppu oikeanlaiseen (26mm on kylla sopiva) tai sorvaa tornia matalammaksi, ja muokkaa pumpun kayttoakselia lyhyemmaksi. Sita voi myos vasaralla lyoda sisemmaksi rattaaseen, siina on vain puristesovitus. Joudut myos poistamaan muualta pumpusta hiukan materiaalia. Olen naita muutamia tehnyt mutta ennemmin kannattais ostaa uusi pumppu. Laittamalla korotuslaippa pumpun ja lohko valiin, menee pumpun ja lohkon oljyreiat pois linjasta. Et valttamatta saa myoskaan hihnapyoraa kiinni jos pumppu tulee liian ulos. Vahintaan se hihnapyoran ja lohkon valissa oleva pelti nappaa pumppuun kiinni. Jan Quote Link to comment
Guest Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 Mulla oli saman tyylinen ongelma. Nokan pulttien kannat otti kiinni öljypumpun pohjaan. Matalampi kantaiset pultit pistin ja homma toimi. Quote Link to comment
Racing Posted February 3, 2008 Share Posted February 3, 2008 Onko sulla nyt "f lohko" kierrätyslohko uudemmilla isolla öljykanavilla vai pikkureikäinen vanha lohko,jos on pikkureikäinen niin pumpun kanavat on paljon suuremmat kun lohkossa. Ylemmän rattaan tappia voi toki lyödä rattaan sisään ja ulospäin,itsekin monesti tehnyt näin. Mutta kannattaa hakea suoraan uusi pumppu ei tartte pelleillä ja riskeerata,kun nämä ei paljon mitään maksa. Quote Link to comment
Guest Esko Posted February 3, 2008 Share Posted February 3, 2008 Pikkureikäinen vanha lohko on ja kolminiittinen nokka. Eli tuo pumppu menee vaihtoon, en jaksa ottaa riskiä, että joutuu purkaan koko koneen noinkin helposti vaihdettavan osan takia. Mulla oli AB-lohkon kanssa tuollainen sama oire kuin TomiV:lla, korjaantui samanlaisella toimenpiteellä. Osasin vähän ennakoida vastaavanlaista kasausvaiheessa. Mutta kiitokset arvokkaista tiedoista, nyt leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä :o) Esa Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted February 3, 2008 Share Posted February 3, 2008 Öljypumppua ei välttämättä tarvitse vaihtaa. Ongelmaan löytyy muitakin ratkaisuja. Ota ö.pumppu ja nokka-akseli mukaan niin voin näyttää mitä voi tehdä. Mikä etäisyys on öljypumpun käyttöakselin pään (joka tulee nokka-akselin hahlon sisälle) ja paksumman paperitiivisteen kohdalla olevaan tiivistepintaan? Onko etäisyys n.48mm. vai 52mm.? , jos se on 52mm. niin silloin kannattaa vaihtaa öp. toiseen malliin. Quote Link to comment
Guest Esko Posted February 3, 2008 Share Posted February 3, 2008 Etäisyys on 48mm. Muita etäisyyksiä: nokan päästä hohkon reunaan 40,2mm ö-pumppu ilman akselia tällä hetkellä 48mm Ö-pumpun laipan paksuus 8,2mm eli pikainen laskutoimitus: välystä ilman paperitiivistettä 0,4mm Pitäis olla ihan ok, jos paprutiivisteen sinne vielä vääntää, pumpum ö-reiät on niin isot, ettei pitäisi tuoda ongelmia, jos vielä napautan tuon pumpun akselin vähän nokasta poispäin? -E- Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.