Jump to content

Takajousilattojen asennus


Recommended Posts

Olisko kellään yksinkertaisempaa mittaa takalattojen vakiokorkeudelle kuin tehtaan ilmoittama 17° ? Välineistöstä johtuen ei oikein suju tuo asteina mittaus, joten jos joku osaisi kertoa vaikkapa mitan iskarin yläkorvasta latan takapään ylinpään reikään? Tai muita vaihtoehtoja?

Link to comment

ei mee ainakaan pahasti pieleen Janin neuvolla..mulla oli 66:ssa tuosta ehkä hitusen alempana..joko tohon mihin Jani sano, tai sit sentti-puoltoista alemmas se latta (tai sit japella on enemmän hauberia ku mulla).

 

kait sulla on ollu se vääntösasuva paikallaan siel kolossa koko ajan? jos ei, niin .....kasaus-työntely-purku-asemointi-kasaus-työntely----lopun jo arvaatkin.

 

Haulla löytynee sitten siihen loppuhifistelyyn melko hyvät ohjeet, montako senttiä/milliä minkäkin spoorin (sisä/ulko) siirtely vaikuttaa.mut senhän sä jo tiesitkin

 

-M

Link to comment
Guest Toheltaja

no jos mie otan hitusen sanojani takaisin ja sanon että menee tunkilla latan päästä nostamalla paikoilleen :D en mä nyt sentään mikään pattikäsi oo

 

nim. tuuli vei mennessään...

Link to comment
kait sulla on ollu se vääntösasuva paikallaan siel kolossa koko ajan? jos ei, niin .....kasaus-työntely-purku-asemointi-kasaus-työntely----lopun jo arvaatkin.

 

Tämä on juurikin se ongelma, eli joku mua edeltava asentaja on sekoittanut sauvojen asennon, joten auto oli vinossa. Tehtaan arvo sauvalle on 17° alaviistoon auton ollessa vaakasuorassa. Auton saisi ehkä vielä tunkattua vaakasuoraan, mutta siltikään mulla ei ole mittalaitetta jolla mittaisin tuon astekulman, ainakaan luotettavasti alle asteen sisälle, niinkuin tehtaan ohje on. Siksi kyselin jos jollain olisi tiedossa joku selkeä mitta millä mitata latan oikea asento.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Ei se sentään ihan niin tarkkaa pitäs olla. Mie muistelisin kyl jostain syystä, että se mitta ois 21 astetta. Voi tosin olla, että paksutolpissa ja ohuttolpissa on eroa tonverran painossa.

 

Astekulmaakaan ei tarvii jos on harppi, jotain peltiä ja peltisakset sen vatupassin lisäksi. Jaat harpilla ympyrän ja leikkaat kiilan pellistä vatupassin ja latan väliin.

Tietty kiilan mitat on kyl laskettavissakin.

 

Edit: Eihän sitä tarvii tehä kun toinen latta toolla tavalla ja sit voi mitalla tehä toisen täsmälleen samanlaiseksi. Tää siis olettaen, että esimerkiksi iskarin kosvat on keskenään samoissa mitoissa, mitä epäilen.

Link to comment
Astekulmaakaan ei tarvii jos on harppi, jotain peltiä ja peltisakset sen vatupassin lisäksi. Jaat harpilla ympyrän ja leikkaat kiilan pellistä vatupassin ja latan väliin.

Tietty kiilan mitat on kyl laskettavissakin.

 

Tää kiila olikin hyvä vinkki, vatupassi löytyy, joten eiköhän tästä jotain saa aikaiseksi.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...