Jump to content

Paineakkusumppu


Recommended Posts

Onko kokemuksia esim accusump paineakusta kuplassa? Mm 914 rata-Porscheissa olen nähnyt kyseisiä akkuja.

 

Kyseessä on siis pieni (noin 2 litraa) paineakku johon varastoidaan öljyä. Jos (kun) pumppu sit imee ilmaa esimerkikisi kurvissa niin paineakku pitää paineet yllä. Vekottimessa on myös venttiili joka suljetaan ennen moottorin sulkemista ja avataan taas ennen käynnistämistä. Täten saadaan öljypaineet ylös jo ennen starttia, eli ei tule kuivia startteja. Mielestäni pitäisi tältä osin olla toimiva peli.

 

Sit tuli vaan mieleen että mitenköhän toi toimii sit oikeasti kuplassa kun paineakun öljymäärä on suuri verrattuna kokonaistilavuuteen. Eli kun paineet on korkealla niin akussa on paljon öljyä ja moottorissa vähän -> imee helposi ilmaa. Kun sit taas paineet laskee paineakku tyhjenee ja moottorissa on liikaa öljyä. Siis rata-ajoon lähinnä mietin jotain ratkaisua, ja tossa nyt olisi se märkästartti mikä esim kuivasumpusta puuttuu.

Link to comment
Guest Toheltaja

ei mulla ainakaan sumpun kanssa kestä sitäkään vähään paineiden tuleminen ku vakiopumpullakaan... Paineakusta oon joskus kuullu, mutta en öljyn yhteydestä, enkä oo nähny enkä kuullu olevan livenä kellään

Link to comment

Kyseistä akkuviritelmää olemme myös rakentamassa ja ehkä se on jo käytössä ensi kaudella. Brian Hyerstayn VW Comppi dragsterissa on myös paineakku kun ko autoon ei ole voitu laittaa lisäöljypohjaa pienen maavaran takia. Lisäksi vacuumipumppu voi tuoda omia murheitaan öljynkiertoon joten akku varmaan auttaa tässäkin tilanteessa.

Öljymäärän käsittääkseni pitää olla oikealla tasolla kun akku on täynnä joka on normaali tilanne ajossa.

Link to comment
Guest Toheltaja

eli periaatteessa toi sitten pitää sulkee solenoidilla samalla sekunnilla ku katkaiset koneelta virrat, että se paine jää sinne lootaan. Ja ilmeisesti vielä sulku sekä tulo että lähtöpuolelle. Sitten startatessa avaa vaan lähtöpuolen hanan, eikö? Tota tuskin pystyy mekaanisilla hanoilla riittävän nopeasti pelaamaan

Link to comment

Pystyy käyttämään sekä magneettiventiilillä että palloventtiilillä. Jos akku on matkustamossa voi käyttää palloventtiiliä, muuten on mäytettävä sähköventtiiliä tai apulaista.

 

Akussa on vain yksi liitäntä, josta joko menee tai tulee öljyä riippuen akun ja pumpun paine-erosta. Katso www.accusump.com siellä on huono animaatio miten juttu toimii. Venttiili suljetaan ennen moottoria. Parasta on ajaa paineet ylös jotta akkuun tulee mahdollisimman paljon öljyä ja sulkea venttiili. Silloin on sit myös enemmän voitelua kun käynnistää moottorin.

Mikäli venttiilin unohtaa kiinni toimii moottori ihan normaalisti kuin se toimisi ilman akkua. Ainoa riski on siis jos akkuun tulee vuoto, ja sit huoleni öljypinnan mahdollisesta vaeltamisesta.

 

Toisaalta kun mietin pinnan vaihtelua, niin se tuskin on ongelma. Sumppu on aika laaja, joten litra lisää tuskin nostaa pintaa liikaa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...