Jump to content

Pakokaasua Komisario Palmu...


Guest tumppiniemela

Recommended Posts

Guest tumppiniemela

Nyt kun talvi niin kivasti Pallonokkani (-76) laseja jäätää olen avannut röörit, joista ilm. lämmönvaihtimelta (?) tuleva moottorin lämmin ilma hiukan avartaisi ajonäkymää. Auton alla olevat olevat ilmaputikein läpät oli jätetty kiinni- asentoon ed. omistajan jäljiltä, vaijerit on poikki. Kuitenkin pakokaasua vutoaa ikävästi jonkin verran lämmitysilman mukaan. Onko olemassa tiedossa jokin tyyppipaikka esim. lämmönvaihtimessa tms., josta pakokaasua karkaa? Onko "heleppo korjata?"

Link to comment
Guest tumppiniemela

Oukei, kyllähän sieltä tietty varmaan pihisee jostain. Huomasin tosin et mulla on ne ilmanottoletkut paikallaan eli motti ottaa sen ilman pakoputken ympäriltä (lyhyt, ei käärmemalli) ja sieltä se mahtaa imeä pakokaasuva messiin ottoilmaan...

Link to comment

Hello

 

Nyt joko mun ymmärrys on ihan narikassa tai sitten sä olet käsittänyt vähän väärin :)

 

Jos tarkoitat ilmanottoletkuilla niitä konehuoneessa olevia kahta pahvipintaista n 50 mm putkenpätkää, jotka menevät puhallinkopasta lämmönvaihtimeen, niin ei motti ota niitten kautta ilmaa, vaan puhallin puhaltaa niitten kautta ilmaa lämmönvaihtimeen ja edelleen kabiiniin vähän lämmitettynä.

 

Tämä ilma on samaa ilmaa jota motti imee koneen etupuolelta (auton menosuunnassa ajateltuna) ja jota puhallin työntää sylintereille jäähdytystarkoituksessa. Siitä siis optimitapauksessa osa kulkeutuu lämmönvaihtimien kautta ohjaamoon lämmitettynä.

 

Eri ilmaa imetään sitten ilmansuodattimen läpi kaasuttimeen edesauttamaan bensiinin palamista.

 

Tähän väliin pieni Kummeli-vaikutteinen kevennys, näin aikaisin aamulla ei jaksa olla ihan asialinjalla:

 

Moi, mä olen Jakke. Moi, mä olen Sepi. Tänään kerromme miten tutkitaan, ottaako kuplan moottori varmasti ilmaa jäähdytystä varten. Ensin tietysti laitetaan kone käyntiin ja laitetaan kaveri kaveri painamaan kaasua että kierroksia on varmaan tarpeeksi. Nyt Jakke meneekin starttaamaan konetta. Jakke, onhan kaasu pohjassa? Sitten kurkoitetaan kravatti kaulassa käsi niin kauas koneen taakse kuin yletytään, ja kokeillaan sormilla että se flekti _tosiaan_ pyörii... :) :) :)

 

No niin, takaisin asiaan. Pakuvolkkariin tulee pakokaasua sisään myös takaluukusta, jos tiivisteet ei ole ihan kunnossa. Siihen auttaa teippi tai uudet tiivisteet.

 

Pete

Link to comment

Kivoja nuo bussit. Kaverilla oli sellainen (valitettavasti myi pois :( ), ja päätti kesätöissä mennä häkämittarilla mittaamaan ettei siinä nyt mitään myrkkykaasua vaan olisi matkustamossa. Mittari meni heti yli skaalan ja se piti vielä viedä tarkistuskalibrointiin kyseisen tapahtuman jälkeen. Sen jälkeen poistettiin bussista ja kaikkien kavereiden kuplista lämppärisysteemit. Kerran vuodessa vaan myrkytetään katsastusmiestä, kun se välillä haluaa sitä.

Link to comment
Guest tumppiniemela

Saman asian oivaltaen havaitsin jäähdytysilman kulkusuunnasta kun motti käynnissä poistin letkun paikaltaan; halleluja saksalainen insinööriskene! Niin ze menee.

Häkää muuten varmaan tulee niin maan pergeleesti, ilmankos naurattaaki ajella vaikka eihän oikeesti mitään nauramista olis muutako muilla autoilijoilla korkeentaan (Iglu josta ei nää ulos ja kuskilla häkämyrkytys ja helevetinmoinen säksätys päällä)

 

tumppi

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...