Guest tumppiniemela Posted January 26, 2005 Share Posted January 26, 2005 Nyt kun talvi niin kivasti Pallonokkani (-76) laseja jäätää olen avannut röörit, joista ilm. lämmönvaihtimelta (?) tuleva moottorin lämmin ilma hiukan avartaisi ajonäkymää. Auton alla olevat olevat ilmaputikein läpät oli jätetty kiinni- asentoon ed. omistajan jäljiltä, vaijerit on poikki. Kuitenkin pakokaasua vutoaa ikävästi jonkin verran lämmitysilman mukaan. Onko olemassa tiedossa jokin tyyppipaikka esim. lämmönvaihtimessa tms., josta pakokaasua karkaa? Onko "heleppo korjata?" Quote Link to comment
Marko Posted January 26, 2005 Share Posted January 26, 2005 On helppo korjata, ostaa uudet lämmönvaihtimet tai koittaa hitsaamalla turata entiset kuntoon Quote Link to comment
Per Jernström Posted January 26, 2005 Share Posted January 26, 2005 Ja kannattaa myös tarkistaa että kaikki kumitiivisteet on kunnossa moottorin ympäri. Ja koska moottori ottaa ilman takaa niin tyhjäkäynnillä ja varsinkin pakittaessa tulee vähän kaasuja kammioon vaikka kaikki olisikin kunnossa. Quote Link to comment
Guest tumppiniemela Posted January 27, 2005 Share Posted January 27, 2005 Oukei, kyllähän sieltä tietty varmaan pihisee jostain. Huomasin tosin et mulla on ne ilmanottoletkut paikallaan eli motti ottaa sen ilman pakoputken ympäriltä (lyhyt, ei käärmemalli) ja sieltä se mahtaa imeä pakokaasuva messiin ottoilmaan... Quote Link to comment
Guest PeteT Posted January 28, 2005 Share Posted January 28, 2005 Hello Nyt joko mun ymmärrys on ihan narikassa tai sitten sä olet käsittänyt vähän väärin :) Jos tarkoitat ilmanottoletkuilla niitä konehuoneessa olevia kahta pahvipintaista n 50 mm putkenpätkää, jotka menevät puhallinkopasta lämmönvaihtimeen, niin ei motti ota niitten kautta ilmaa, vaan puhallin puhaltaa niitten kautta ilmaa lämmönvaihtimeen ja edelleen kabiiniin vähän lämmitettynä. Tämä ilma on samaa ilmaa jota motti imee koneen etupuolelta (auton menosuunnassa ajateltuna) ja jota puhallin työntää sylintereille jäähdytystarkoituksessa. Siitä siis optimitapauksessa osa kulkeutuu lämmönvaihtimien kautta ohjaamoon lämmitettynä. Eri ilmaa imetään sitten ilmansuodattimen läpi kaasuttimeen edesauttamaan bensiinin palamista. Tähän väliin pieni Kummeli-vaikutteinen kevennys, näin aikaisin aamulla ei jaksa olla ihan asialinjalla: Moi, mä olen Jakke. Moi, mä olen Sepi. Tänään kerromme miten tutkitaan, ottaako kuplan moottori varmasti ilmaa jäähdytystä varten. Ensin tietysti laitetaan kone käyntiin ja laitetaan kaveri kaveri painamaan kaasua että kierroksia on varmaan tarpeeksi. Nyt Jakke meneekin starttaamaan konetta. Jakke, onhan kaasu pohjassa? Sitten kurkoitetaan kravatti kaulassa käsi niin kauas koneen taakse kuin yletytään, ja kokeillaan sormilla että se flekti _tosiaan_ pyörii... :) :) :) No niin, takaisin asiaan. Pakuvolkkariin tulee pakokaasua sisään myös takaluukusta, jos tiivisteet ei ole ihan kunnossa. Siihen auttaa teippi tai uudet tiivisteet. Pete Quote Link to comment
Per Jernström Posted January 28, 2005 Share Posted January 28, 2005 Kivoja nuo bussit. Kaverilla oli sellainen (valitettavasti myi pois :( ), ja päätti kesätöissä mennä häkämittarilla mittaamaan ettei siinä nyt mitään myrkkykaasua vaan olisi matkustamossa. Mittari meni heti yli skaalan ja se piti vielä viedä tarkistuskalibrointiin kyseisen tapahtuman jälkeen. Sen jälkeen poistettiin bussista ja kaikkien kavereiden kuplista lämppärisysteemit. Kerran vuodessa vaan myrkytetään katsastusmiestä, kun se välillä haluaa sitä. Quote Link to comment
Guest tumppiniemela Posted February 1, 2005 Share Posted February 1, 2005 Saman asian oivaltaen havaitsin jäähdytysilman kulkusuunnasta kun motti käynnissä poistin letkun paikaltaan; halleluja saksalainen insinööriskene! Niin ze menee. Häkää muuten varmaan tulee niin maan pergeleesti, ilmankos naurattaaki ajella vaikka eihän oikeesti mitään nauramista olis muutako muilla autoilijoilla korkeentaan (Iglu josta ei nää ulos ja kuskilla häkämyrkytys ja helevetinmoinen säksätys päällä) tumppi Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.