Jump to content

Kampiakselin ja nokka-akselin ajoituksista...?


Guest Mic_Coo

Recommended Posts

Guest Mic_Coo

Mites nuo ajoitus hommat volkkarin koneessa? Koettelin tuossa katsella vanhempia aiheita mutta ei niistä oikein irronnut mitään... Kysymys oliskin noista ajoitusten muuttamisesta. Olen Turbo-moottorin rakentanut 1600cc koneeseen ja toimii (omasta mielestäni) ainakin hyvin eikä ole porsinut vielä mistään. Kaikki vain kyselee että miten hoidit ajoituksen muuttamisen turbolle. Pitääkö tuota ajoitusta siis mennä muuttamaan jonnekkinpäin vai mistäs tuossa on kyse? Jos sitä muutetaan niin mihin suuntaan niitä merkkejä pitäis lähteä muuttamaan...? Kertoisko joku jolla on kokemusta ja mielipiteitä asiaan.

 

Moottori on 1600cc, Turbo KKK14, yksreikä kannet, vakioimusarja korotettuna Solex 32DIS kaasuttimelle, bensanpaineensäädin, Dumppi.

post-1-13888361706226_thumb.jpg

Link to comment
Guest Mic_Coo
Ettei nyt olis ollu kyse sytytyksen ajoituksesta? Ahdolla ennakkoa pitäisi kai vähentää. Oikeat turbomiehet jatkakoon.

 

Joo tuon mieki sentäs tiesin ja sytkää piti muuttaa kyllä ihan reilusti. Jotkut on jotain puhunu venttiilienkin ajoituksesta...mutta mene ja tiedä. Itselläni ei ainakaan venttiilit ole sulaneet tai seetit palaneet.

Link to comment
Guest fgronlun

Kysymykseen en pysty vastaamaan mutta näissä turbotus hommissa saa yleensä kuulla yhtä sun muuta black magic juttuja mitä pitää tehdä että toimii..

 

Se on totta että turbo ei vastaa ehkä yhta tarkasti tälläsiin hifistely säätöihin ku esim vapari jossa pienetkin muutokset voi tehdä ihmeitä..

 

Jos ajatellaan että volkkaripiireissä niin suurin osa tehdään tuollasia 150-200hv koneita. Konekoko on sen 1,6-2,X Litrasia niin noihin tehoihin ei vaadita mitään hokkus pokkusta. Turbo kylkeen ja pensansaanti ok niin mennään pitkälle..

 

Se mitä tulee nokka ajotukseen niin ittellä on sellanen kuva että turbo koneella ei voiteta hirveesti siinä että imuventtiili olis hirveen paljoo auki alakuolo kohdan jälkeen. Syy tähän löytyy siitä että turbo hoitaa sen ilman puhaltamisen palotilaan. Se mitä vaparilla tällä alueella voitetaan on se että käytetään imuilman massaa hyväksi, mikä tekee sen että sylinterin täytös vielä lisääntyy alakuolokohdan jälkeen.

Sitten taas pako puoli saa sulkeutua aikasemmin koska huuhtelun aikana niin turbo taas puhaltaa "raitista" ilmaa sisään niin tämäkin vaihe saa olla lyhkäsempi koska saavutetaan kuitenkin tarpeeksi puhdas seos imutahdin alkuun..

 

Mutta nämä pitää kyllä vielä kokeilla todellisuudessa..

 

Mutta ittellä ei riitä taidot alkaa sen syvällisemmin alkaa noista spekuloimaan. Jos jollakin on tietoa niin kertokaa ihmeessä.

Link to comment
Guest Mic_Coo

Juu, itselläni jonkin verran kokemusta ja olen kyllä samaa mieltä tuosta että ilman turboa olevissa moottorissa tuo ajoituksen muuttaminen toimii paremmin. Itse olen miettinyt asiaa kanssa ja olen tullut siihen tulokseen että jos nokan ennakkoa menee muuttamaan niin saa ahdetussa koneessa vain nakutus-ilmiön aikaiseksi ja pakoventtiili palaa loppuen lopuksi. Syytä ja seurausta mietin puretun lohkon ja kannen kera että kun männän ollessa imutahdissa niin pakoventtiili on vielä hiukan auki,(hetken tosin), mutta riittävän kauan. Näin ollen pakokanavaan pääsee raitista seosta. Poistontahdin alkaessa pakoventtiili aukeaa aiemmin ja siellä oleva raitis tavara pääsee takaisin koneeseen. Tästähän ei sitten jatkossa seuraa kuin ongelmia.

 

Voi olla että olen väärässä tai en selvittänyt asiaa tähän tarpeeksi selkeästi.... Itse olen kyllä vakaasti sillä kannalla että jos kone/kampura/nokat ovat vakiot tässä tapauksessa kuplan koneessa niin ei kannate alkaa ennakkoa muuttelemaan lohkon sisältä. Sytkällä saa paljon aikaiseksi ja sitäkään ei lopuksi tarvi hirveästi muuttaa. Sopiva kaasutin, progressiivinen bensanpaineensäädin ja kunnon sytkä niin kiva lisäpotku ongelmitta on tosiasia.

Link to comment

Samoilla linjoilla poikien kanssa. Vakionokallakin pärjää aika pitkälle, ainakin jos nostoa lisää. Jos ei halua arpoa asiaa niin menee moottorin speksien kanssa Virtasen Maurin luokse, niin saa oikeanlaiseksi hiotun turbokepin. Mulla oli omassa turbohärvelissä sellainen. Valitettavasti laitoin liian vähän puristuksia ja moottoria vaivasi ilman ahtoja alakierroksilla laiskuus.

 

t. Mika

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...