Jump to content

kampiakseliin poraaminen


Guest jrussel

Recommended Posts

Guest jrussel

Eli tuli ostettua viikko sitten projekti kupla (1303s-73, kuulemma 1800cc). jäänyt seisomaan n5 vuotta sitten koneen kolisemisen takia. Kone on nyt otettu irti ja kolina on mitä ilmeisimmin tullut vauhtipyörästä jonka pultti oli ainakin 5mm löysässä. Eli nyt on ne ohjuri tapit (en tiedä virallista nimitystä) kampiakselin ja vauhtipyörän välissä hakanneet reijät soikeiksi. Eli varsinainen kysymys: saako kampiakselin päähän porattua konetta purkamatta uusia reikia tapeille?

Link to comment

Saa toki porattua kun on tarpeeksi järeät otteet ja läjä kestäviä porateriä, mutta...

 

EI tule käytännössä onnistumaan kunnollisesti. Soikeentuneet 4 reikää ovat nostaneet kampiakselin päähän materiaalia, joten vauhtipyörä ei pohjaannu pohjaan asti ja jää ns kiikkumaan puolipohjaan. Samaten kiristyt pitää enemmän tai vähemmän aikaa. Lisäksi niitä jälkiä löytyy kampiakselista siitä o-rengastasostakin.

 

Vaikka saisitkin porattua uudet reijät, tulee niistä esittämälläsi tavalla enemmän tai vähemmän kierot/väljät, ellei sulla ole kokonaiselle koneelle esim pylväsporakoneessa tukevaa jigiä.

 

Sitten ( jos ja kun ) saat vauhtiksen kiinni, selviää onko päittäisvälystä liikaa. Sitä ennen toki saatat saada selville onko itse laakeri väljä lohkoon, todennäköisesti.

 

Jos budjettiviritystä haet, parempi kun lainaat kylän tehokkainta puikoohitsikonetta ja vetäset sillä vauhtiksen kampuraan ja kenkää enssuvena:D

Link to comment
Guest jrussel

no ainahan sitä köyhä yrittää päästä mahdollisimman halvalla :D

Olin kyllä varautunut avaamaan koko koneen koska moni oli sitä mieltä että kampiakseli poikki.

 

Mutta kannattaako edes kokeilla porata uusia reikiä, vai suosiolla kone osiksi?

 

ps.saa tarjota 1,6 kampiakselia ja vauhtipyörää sopu hintaan :)

 

ja kyllähän siinä koneessa sitä päittäis välystä tuntui olevan kun siivapyörästä heilutin, ajettukin viime remontin jälkeen reilu 100tkm

Link to comment

Kokemuksen syvällä rintaäänellä auki kannattaa ottaa... Sillä itteltä tupsahti tuo vauhtipyörän pultti kans löystymään ja oli sen vauhtipyörän puoleisen laakerin tapin reijän hakannut myös soikeaksi lohkosta ja laakerista. Itse asiassa tulinkin justiinsa tallista sitä lohkoa korjaamasta. Porasin 7mm terällä lohkoon ja varovasti laakeriin isommat pyöreät reijät, hioin pinnat tasaseksi tietysti ja teurastin samaisen poranterän siihen tapiksi. Ainakin tuntui toimivalta ratkaisulta, aika näyttää :)

Niin ja se kampiakseli ja vauhtipyörä lensi korpeen... Jokkismiehet löytää sen sieltä kyllä, tekee toiset reijät soikeiden viereen ja antaa palaa, ite ostin kampuran ja vauhtiksen 8-tapituksella.

Link to comment
Guest jrussel

No nyt on kone avattu ja tutkittu, ei onneksi ollut laakerin tapin reijät menny soikeeksi.

Kone on ilmeisesti joskus kokenut kampiakselin katkeamisen, päätellen siitä että lohkosta näkyi jotain pieniä murusia puuttuvan ja nokka-akselin rattaassakin oli pienoisia jälkiä (yhdestä hampaasta puuttui jopa n.1,5mm pituinen pala).

Ensi viikolla sitten viemään uutta kampiakselia koneistamoon, saavat siellä päättää riittääkö pelkkä kiillotus vai pitääkö sorvata. Kai tämäkin kone vielä joskus käy ja kulkee :)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...