Kaitsu Posted April 26, 2010 Share Posted April 26, 2010 Kohteena on '67 junakeula, joka lienee joskus parikymmentä vuotta sitten ylimaalattu alkuperäisen yksivärisen Licht graun päälle kaksiväriseksi - ilmeisesti kuitenkin ihan oikealla automaalilla. Millä keinolla tuota päällemaalattua kerrosta voisi yrittää saada pois pilaamatta alla olevaa OG maalia? Onko varovasti pari viikkoa paperilla jynssäten ainoa keino? Ja jatkoksi toinen kysymys; alimmat 10-30cm ympäri auton menevät vaihtoon, eli ne on pakko maalata uudelleen. Jos tuon alkuperäisen maalin tuolta saisi esiin, niin millä konstilla uuden maalin saisi yhtä kauhtuneen näköiseksi kuin vanhankin ja onnistuuko jollain maalilla helpommin kuin toisella? Kaitsu Quote Link to comment
Guest Posted April 27, 2010 Share Posted April 27, 2010 Kun kerran joudut alaosan kuitenkin maalaamaan uudestaan, niin ei liene jäkevää yrittää säästää alkuperäistä maalipintaa. Maalinpoistoaineella poistat varmasti myös ainakin osan alkuperäistä maalia. Jos et saa harmaata hiottua puhki, niin viimeistään myllytäessä alkaa pohjamaali loistamaan. Pienimmällä vaivalla selviät kun teet ne mätähommat ja suihkutat maalit pokkaukseen asti. Jos haluat hifistellä voit sotkea akryyliin kasan mattausainetta. Jos joudut käyttämään basea niin lakatessa voit sotkea n.80/20 suhteella kirkasta ja mattalakkaa. Vähiten ongelmia seuraa kuitenkin, jos vaan suosiolla vetäiset pintaan tavallisen 2k-akryylin ja annat ajan hoitaa patinoitumisen. Quote Link to comment
Kimmo Oinonen Posted April 27, 2010 Share Posted April 27, 2010 Jos kärsivällisyyttä ja tarmoa riittää,niin voihan sen maalin hiomalla poistaa.Se pitäisi vaan hioa aikas hienolla paperilla, ettei menis heti puhki.Eikä tulisi helvetinmoisia naarmuja.Myllytysvaraa siihen ei paljoa enää jää,vai oliko sitä tarkoitus kiillottaa?Toinen probleema on,minkä värinen pohjamaali on aikanaan vedetty.jos on.Jos siellä on entisajan punertava primer,niin se on kiinni kuin purkka tukassa.Sitten kun olet menestyksellä koko alaosan hionut,maalaat samalla sävyllä häivyttämällä helmat ja hiot ne sitten mataksi.Mattausaineiden kanssa pulaaminen vaatisi tossa tapauksessa erinäisen määrän koeruiskutuksia oikean mattausasteen löytymiseksi.Itse maalaisin koko alaosan ja hakisin mattapastalla "patinaa". Quote Link to comment
Kaitsu Posted April 27, 2010 Author Share Posted April 27, 2010 Pitänee siis yrittää hiomalla. Pohjaväriä tuohon ei varmaan ole laitettu. Kunnon ylimaalaus, mitään ole jaksettu ottaa irti maalausta varten, ei edes takaluukun Volkswagen -merkkiä, joten ehkäpä tuo irti lähtee.. Ja puhkihan se menee minun kärsivällisyydelläni varmasti useammasta kohtaa, mutta nyt ei priimaa haetakaan - hienosti maalattuja juniksiahan Suomesta löytyy jo vaikka kuinka monta :) Auton katossa on niin komea patina, ettei sitä viitsisi tuoreen maalin alle peittää. Ja kun nää ei ole jokapäiväisessä ajossa, niin ei tuota ajan patinaakaan ehdi tulla uuteen maalipintaan ennen kuin ilmajäähdytteisillä ajo on jo ehditty lailla kieltää. Pohja on toki tarkoitus tästäkin kevään aikana puhaltaa puhtaaksi ja maalata. Jos tuosta nyt ei mitään tule, niin kärrätään sitten maalarille. Sillamäellä sanoivat pojat maalauksen hinnaksi 800e tai 1200e jos he tekevät pohjatkin - laadusta vaan ei ole vielä tarpeeksi näyttöä.. Kaitsu Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.