Guest Tao Posted June 27, 2010 Share Posted June 27, 2010 Autoni on siis 1302, vuosimallia 1971(yhtä "nuori" kuin minä). Ohjauksessa ongelmana että renkaat pääsevät kääntymään liika eli kun ratista kääntään "kaikki" niin renkaat ottavat runkoon kiinni. Onko jotain helppoa/halpaa keinoa korjata ko. vika. Jos auto ajamatta pari päivää ja on jätetty vaihde päälle, tekee usein sitä että ei saa vaihdetta vaihdettua esim. pakki ei mene päälle. Autoa kun pikkasen työntään niin taas matka jatkuu ja kaikki vaihteet menevät ongelmitta päälle. Kuuluuko 1302 etupää olla kuin lentoonlähdössä, johtuneet iskareista? Ko. auton ostin n.1kk sitten. Ensimmäinen kupla tuli ostettua 20vuotta sitten(siitä jo erottu,ikävä kyllä)se oli 1300,vuosimallia -72, ei siis 1302 ja sen keula ei ollut "pystyssä". Kiitos etukäteen neuvoista jos osaavia löytyisi Salon läheltä niin saisiko vaikka kädestä pitäen apua ko. ongelmiin, pientä korvausta vastaan tietysti. Quote Link to comment
-AP- Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Muistanko oikein, että kääntymisenrajoittimen pultit on apusimpukassa? Quote Link to comment
ARTO Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Ainakin 1303 malleissa rajoittimet löytyy simpukan alta siitä raudasta mihin mm ohjausvaimennin tulee. Hämärän muistikuvan mukaan 1302 on erilainen eli rajoitinpultit toisella puolen apusimpukassa. Keula on korkea 1302/1303 malleissa ja sitä pahentaa ajan kanssa painuva takajousitus, mutta etujousitus ei painu. Sitten kun vielä laitetaan "hyvät" iskarit niin etupää jää helposti ns pystyyn eli aika ylös. Ei mikään kaunein näky eikä myöskään paranna ajo-omituisuuksiakaan. Vähintäänkin 40/50mm madallusjousilla saa aikaa ihmeitä niin lookin kuin ajo-ominaisuuksien puolelle. Myöskin vakioiden 4,5" vanteiden ja mahdollisesti 155/165 renkaiden tilalle 5,5" vanteet ja 175/185 renkaat pikkasen vakiota matalammalla profiililla niin on hyvä alkukohta. Toki ne etupään puslat viimeistään nyt kannattaa vaihtaa joko alkuperäistyyppisiin kumeihin tai kovempiin. Molemmilla toimii peruskäytössä. Jumittaako kaikki vaihteet vai pelkkä pakki ja rusahtaako vai ei mee ollenkaan. Jos rusahtaa, kytkimen irroituksessa ongelmia eli joko asetelma hajoamassa tai vaihteiston akseliboorit ns ruosteessa ja/tai kytkimen. Muut ongelmat viittaa väljään vivustoreittiin eli puslat rikki ja vaihteiden etsintä arpomista. harvemmin näistä itse vaihteiston sisuskalut hajoo, mitä nyt siirtäjät kovassa käytössä joustaa. Pärjäiskös näillä eteenpäin:) Quote Link to comment
Guest Tao Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 Jeps autto asiaan kyllä juu. Vaihteet menevät ilman rusahtelua päälle. Ainoastaan kun auto siis on seissyt päivän/kaksi ja vaihde on päällä niin ei vaihteet tahdo pelata. Eli se vaihde mikä on jäänyt päälle myös on päällä. Mahtaisko auttaa vaihteiston-öljyn vaihto? Quote Link to comment
ARTO Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 Vivuston/puslien tarkastus paikallaan ja toki myös pahasti väsähtäneillä vaihteiston tukikumeillakin on oma osansa kangerteluun jos oikein pahasti päästää laatikkoa vinoon. Laatikon öljymäärän tarkistus kuuluu jo perustoimenpiteisiin jos ei tietoa öljymäärästä/ edellisestä vaihdosta. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.