Guest Jussinbussi Posted July 8, 2010 Share Posted July 8, 2010 Tuli tossa hankittua uusi vaihtovirtalaturi ja sitä tuossa olen ährännyt nippuun. Laitoin pellit ja puhaltimen (moneen kertaan) kasaan ja aina vaan laturia pyörittäessä pyörii puhallin "epäkeskosti", eli ei siis suoraan esim. peltiin verrattuna. Kyseessä siis tehdasuusi bosch. Kuinkas vaarallista tämä on esim laakereiden suhteen? Heittoa arviolta per kierros peltiin verrattuna noin 1-2 milliä. Voiko tässä nyt olla sitten heti uutuuttaan tuo ankkurin akseli jotenkin kiero? Tietysti voihan holkkikin sen tehdä jos jostain syystä ei ole suora, pohjassa on ainakin. Toinen kysymys koskee sitä sisempää peltiä ja siinä olevaa pellissä olevaa "aukkoa, halkiota". Pellin saa kahteen asentoon, joko niin että tämä jää ylä tai alakulmaan, onko väliä? Kolmas kysymys? Kuinka paljon ja mitä tavaraa siellä puhaltimen ja sen holkin välissä kuuluu olla, itellä oli sellainen siihen sopiva iso prikka + noita hihnan säätölevyjä. Tällähän saa ilmeisesti säädeltyä sopivan kohdan siihen puhaltimeen ettei ota pelteihin kiinni. Kyllä tää taas koittelee, huomenna pitäis laittaa nippuun mutta arvaako tuollaista. Kai siinä menee taas yksi kallis laturi.. Quote Link to comment
metake Posted July 8, 2010 Share Posted July 8, 2010 Tarkista ettei puhallinpyörän keskiö ole murtunut/vääntynyt jos se ei pyöri suoraan. Tuosta kuvasta selviää mitenkä asennat puhallinpyörän, prikkoja siis sopiva määrä väliin. Ja se pellin halkio tulee muistaakseni alaspäin? Quote Link to comment
Guest Posted July 8, 2010 Share Posted July 8, 2010 pellin ilma-aukko alaspain puhallinkopassa juu. Ropeli sulla on kiero, ei akseli. Sen voi vaantaa suoraan aika kivuttomasti, katto kumminkin etta se kiinnityskohdan keskio ropelissa itessaan ei ole murtunut pultin ja prikan alta kuten tossa jo mainittiin. uudelal laturilla hiilet poistettuna voi jopa koittaa kotikonstein tasapainottaa sita ropelia. Ei liene niin oleellista vakiokoneessa mutta jos pata kiekuu 7000-9000rpm niin sitte kandeis jo tasapainottaa. Ja hitsata siivet kiinni. Jonka yhteydessa sitte on tasapainotus jo pakollistakin :) Edit: saa niita hitsattuja ja tasapainotettuja kaupastakin tietty, kantsii verrata teettamisen ja ostamisen hintoja. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted July 9, 2010 Share Posted July 9, 2010 Ei ole ropellit murtuneet enkä kyllä usko että olisi kierojakaan, tähän settiin tuli mukana jopa uusi puhallinpyörä. Molempia tuossa olen nyt koittanut ja tekee aina saman vemputuksen. Mulla on tossa vieressä vanha 6 voltin laturi pyörineen ja se pyörii huomattavasti suorempaan ja melkoisen paljon paremmin kuin tämä uusi bosch. Pyörästä ku pyöräyttää niin pyörii hämmästyttävän kauan. Tietysti jos tässä laturissa on laakerit ym. uutta niin kai siellä pientä uuden nahkeutta voi olla. En kyllä itsekkään jaksa uskoa että se akseli olisi jotenkin kiero, kyllä sen vian on sieltä puhallinpyörän päästä löydyttävä. Esim se holkki jos ei ole puhallinpyörään nähden ihan suora niin sehän kertaa sinne ulkoringille jo valtavasti. Jos repis sen 6volt laturin pyörän auki ja laittais ne helyt sinne? Niillä ainakin pyörii suoraan. Quote Link to comment
metake Posted July 9, 2010 Share Posted July 9, 2010 Jos repis sen 6volt laturin pyörän auki ja laittais ne helyt sinne? Niillä ainakin pyörii suoraan. Ota se ropeli ja keskinapa siitä vanhasta laturista. Vanhat VW osat on kuitenkin parempilaatuisia kuin uudet tarvikkeet. Quote Link to comment
Guest Jutta Posted July 9, 2010 Share Posted July 9, 2010 Vanhat VW osat on kuitenkin parempilaatuisia kuin uudet tarvikkeet. Nimimerkki "Vahingosta viisastuneena"? ;) Quote Link to comment
Guest Posted July 9, 2010 Share Posted July 9, 2010 uudenkarheat hiilet jarruttaa nekin. Voit koittaa napata ne pois niin pyorii vapaammin Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.