Jump to content

Vauhtipyörän koneistus


Guest juse

Recommended Posts

Tarviiko vauhtipyörän sorviin kiinnitystä varten tehdä työkalu joka apinoisi kampiakselin päätä vai onko koneistetut pinnat niin heitottomia että niitä voi käyttää kiinnitykseen?

Kyseessä olisi simppeli kevennys operaatio ja toiselta puolelta kytkinpinnan kohennus.

Mites muuten tuo kytkin pinnan koneistus? Jos otan siitä kympän pari pois, niin ilmeisesti myös paineasetelman kiinnityspinnasta tarvii ottaa saman verran?

?Juse?

Link to comment

Ei tarvi,mä oon laittanut sorviin kiinni kampiakseliin tulevasta oäästä sieltä sisäpuolelta jossa se o-rengas on. sitten mittakellolla mitaten ja säätäen että kiinnitys niin jotta ei vemppaa. Nykyään vien suosista tutulle joka sorvaa paremman jäljen kun moottorikoneistamo ja hintakin on erittäin kohdallaan ;). Paineasetelman kiinnityspinnan ja vauhtipyörän kytkinpinnan etäisyys on 21mm STD Mitta VW:ssä 200mm VP:ssä. Tähän omani koneistutin,mulla on myös yksi vauhtis joka on tehty muutaman kympin yli 21mm,JM-porukat käyttää 21,4mm LUC asetelmalla ja levyllä.

Mutta 21mm Tasan on oikea mitta. Mahdollisimman vähän sitten pinnoista pois jotta vauhtipyörän pultti ei tule tielle ja jää sorvausvaraa vielä mahd. seuraaville kerroille.

Link to comment

JM porukat käyttää alle 21mm myös.. lisää puristusta.. toimii vakiolevyllä.

Kadullekin tehty monta. Henk koht mieluummin laittaisin Kennedy stage ykkösen edes, varsinkin jos uusi asetelma pitää kuitenkin hommata..

 

Jan

Link to comment

Mulla oli yks vauhtis sorvattu 20mm etäisyys eli milli pois ja uusi vakioasetelma ja levy kytkin luisti aika lailla,sitten kun laitettiin 0,90 prikat asetelman alle niin luistaminen hävisi!! Kuulemma jousivoima muuttuu käänteiseksi kun mittaa pienentää ->kiristää kytkintä. Tiedä sitten. Kennedy Stage 1 on varmasti riittävä ja ei ole pahan hintanenkaan enää.

Link to comment

OK, kiitokset neuvoista pojille. Se on sitten se 21mm hyvällä vakiokytkimellä.

Paljonkos painoa pois, kadulle ja sivistyneesti tietty... Tiputtaisko jonnekkin 6kg tienoille?

Joku numeromies vois laskea että paljonko se olisi pois halkaisijasta??

Juse

Link to comment
Guest Mika Raussi

Se on ihan mistä tykkää.. Mutta eihän sillä edes ole väliä, että heittääkö se mpinta mistä kiinnitetään, kun kuitenkin pakka heittää.. Tukevasti kiinni vaan mistä pakalla saa ja riippuen tietty mistä tarvii lastua ottaa ja sitten kellolla kohallen.. Mie ainakin kevennyksen tekisin niin päin, että ottaisin asetelman koolosta sisältä kiini ka kellottaisin kapuran paikasta. Sit se on tarpeeks hyvästi kiinni siinä..

 

Kannattaa muuten olla vähän varovainen niitten mahdollisien palaneiden mönttien kanssa, mitä kytkinpinnassa on. Ne on pirun kovia ja huteralla värkillä onnistut tekemään vauhtiksen, jossa pari nappulaa ottaa levyä vasten. Hionta on ihan hyvä ratkasu ja se onnistuu jopa vaikka laittamalla paineilmavinku teräpitimeen ja siihen kivi kiinni.

Link to comment
Guest Mika Raussi
Ja aina vedetään lastu pois asetelman kiinnityspinnasta ensin ja sitten vasta kytkinlevyn vastapinnasta.

Jaa, että miks hitossa noin päin? Kyllä mie sen vaikeemman, eli kytkinpinnan ekaks ajaisin ja sitten asetelman kiinnityspinnasta tarpeellinen lastu veks.

Link to comment

Käytännön kokemuksia amatöörisorvarin kevennysrupeamasta:

 

std vauhtipyörä : 7,35kg

-13mm : 6,55kg

-19mm : 6,25kg

-20mm : 6,20kg

 

Kyseessä siis 200mm:n vauhtis, josta poistin materiaalia perspuolen ulkokehältä hammaskehän tyveen asti ja lopuksi ulkopintaan reilu viiste.

Pistin pyörän pakkaan kytkinlevyn syvennyksen sisäkehältä ja mötti oli melko heitoton...ainakin näin amatöörille. Tasapainotus muiden hilujen kanssa sitten joskus tietty.

Juse

Link to comment

Raussi arvasi oikein:

Ne vauhtiksen kytkinpinnan muhkurat (palaneet???) kohdat ei suostunu kokonaan tasoittuun meidän pajan Tossilla. Kipinät vaan sinkoili mutta muhkuroita jäi vähän, juuri ja juuri sormenpäähän tuntuen. Otin kympän kerrallaan ja yhteensä 0,5mm; enempää en iljennyt ajaa. No toivottavasti tää paketti menee mun vähän käytetyn levyn ja asetelman kanssa jonkin aikaa kivuttomasti...

Lopullinen vauhtiksen paino kun kytkinpinta koneistettu (21mm) : 6,05kg

 

EiAinakaanMikäänSorvariJuse

Link to comment
Guest Mika Raussi

Pitkättäisjohteesta ruuvilla lukkoon kun ajaa tommosta pintaa ja huippukelkka kiilasta jumiin, niin saa ylimääräset väljät pois. Tosin TOS:seissa on karat jo niin taipusat, että se saattaa jo antaa periksi pikkasen.

 

Noita vissiin ihan yleisestikin hiotaan siihen tarkotetuilla koneilla jossain?

Link to comment
Pitkättäisjohteesta ruuvilla lukkoon kun ajaa tommosta pintaa ja huippukelkka kiilasta jumiin, niin saa ylimääräset väljät pois. Tosin TOS:seissa on karat jo niin taipusat, että se saattaa jo antaa periksi pikkasen.

 

Noita vissiin ihan yleisestikin hiotaan siihen tarkotetuilla koneilla jossain?

 

Täyttä hepreaa mulle Mika: mä oon vaan simppeli koneenasentaja joka omaa pakolliset korjaushitsaus- ja auttavat koneistustaidot. Muu on sitten pelkkää mutterinpuristelua paperitehtaalla ja omassa tallissa...Mutta niinkuin sanoin; toivottavasti vauhtis menee vielä palan matkaa tällä operaatiolla?

Juse-the-Romumies

Link to comment
Guest Mika Raussi

Eiköhän se vähän aikaa mee tolleenkin joo.. Se mikä sormella tuntuu voi olla myös eroa pinnan karkeudessa. Siehän tiedät, että onko siinä pattia jos koeilet jollain suoralla ja vaikka värillä jos tarkka haluut olla.. No kuitenkin.. Pari nappulaahan vai ajaa vaikka laikalla matalaks.

Link to comment

fittu...mullon si vähän työsarkaa kun vauhtis+asetema+levy saa painaa tuon kuus kiloo....... :S

 

vissiin täytyy keskuksella ajella vahvasti virallisia gerbiili-reikiä koko limppu täyteen yltiöpäisen hammaskehän ohennuksen sun muiden toimenpiteiden lisäksi....

 

tarttis kyll tehdä teräksestä koko paska uusiksi... :S

Link to comment
Guest Toheltaja

aina sorvataan pehmeissä leuoissa, ensin sorvataan leuat heitottomiks, ja sitte palikka kiinni. Seuraavaks kellotat varmuudeks säteis ja sivuttais heiton. Timanttiterällä lähtee karkenneet kohdat pyörästä veks kyllä. Normaalilla ei. eli jos terä on tarkoitettu karkaistun sorvaamiseen, se pystyy patteihin. Tosin monesti tuollakin jää karkenneet kohdat koholleen. Tällöin on syytä viedä koneistamolle hiottavaks. Siten saat täysin tasaisen. Mutta siinä taasen ei ole järkeä jos sulla on "sulatettu" vauhtis, koska materiaali ei ole tasaista, siihen tulee myöhemmin säröjä karkaistun ja pehmeen välille.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...