-AP- Posted January 14, 2011 Share Posted January 14, 2011 Yksi: Jos lataus loppuu, niin kumpiko lopahtaa/kärsii ennemmin, Webaston lämpö vai sytytyksen kipinä? Eli kannattaako ajaa lämpimällä autolla akkua tyhjäksi vai palella ja päästä ajamalla pidemmälle? Kaksi: Mistä johtuu jakajan kannen sisäpuolen koskettimien (oikea nimi?) palaminen/mustuminen, siis ne pytyille menevät nastat, mikä aiheuttaa kipinöintiä (tavanomaista enemmän)? Heikko kondensaattori? Vakio-kärkijakaja, vakio syttyjärjestelmä molempia kohtia ajatellen. Typ 3, moottorin jäähdytys ei häiriinny laturinhihnan puutteesta. Quote Link to comment
Marko Posted January 14, 2011 Share Posted January 14, 2011 Ykköseen: jos matka on pitkä niin kaikki muut pois päältä että sytytykselle riittää virtaa. Esim. melko tyhjällä akulla ilman latausta ajaa vielä aika pitkään jos sammuttaa ajovalot, ajovalot päällä alkaa nykiminen kun ei enää tahdo virta riittää. Tietty jos tässä haetaan ralliautoon pientä lisätehoa niin 2akkua voisi olla ratkaisu eli oma akku sytytykseen, toisaalta toisen akun tuoma lisäpaino pitäisi sitten nipistää jostakin pois. 2. tätä en ole tutkinut autopuolella mutta noin yleisesti ottaen mitä suurempi kosketusväli on osilla sen suurempaa on kipinointi. tietty jossakin vaiheessa ilmaväli alkaa toimia eristeenä eikä kipinä enää jaksakkaan hypätä pyörijästä siihen nastaan. Tarkalla toleranssilla kipinöintiä saa kyllä vähennettyä, tuskin kokonaan pois. Quote Link to comment
H Eronen Posted January 15, 2011 Share Posted January 15, 2011 1. Itse ajoin yli 50km (parin päivän aikana) ku latausrele levisi. Parkit päällä ja aina työntäen käyntiin. Uskon että kone pyörii pitemmän aikaa akulla ku eberi. (jos perus kärkisytkä niin yleensä alle 6V jännitekin riittää kipinään) 2. Sytkäosissa olisi hyvä vaihtaa kerralla konkka, kärjet, pyörijä ja kansi. Virranjakajan kannen nastojen kulumista/palamista voisi aiheuttaa myös väljä jakaja. Heitetään vielä soppaan heikko puola ja liian iso tulppien kärkiväli. (??) Quote Link to comment
JM Posted January 15, 2011 Share Posted January 15, 2011 Omien kokemusten mukaan. -Lämmitin sammuu ennen autoa. -Jos akku ei ole aivan täysi ja auto ei ole käynnissä lämmitin ei käynnisty, auto kyllä jaksaa vielä startata. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted January 15, 2011 Share Posted January 15, 2011 Perusauto jossa samantyylinen sytytys kuin kuplassa (Corola vm 1974). Tästä hajos laturi. Kun oli pakko ajaa, niin pääsin ilman ylimäärästä kulutusta (valot, radio etc pois) +150km. Kun jännite akussa tippu noin 6-7 volttiin, sitten vasta sytytyksestä loppu tehot & mosa pysähty. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.