Guest Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Morjens! Tampereen teknillisellä yliopistolla on pyörähtänyt käyntiin kurssi polttomottorin tietokonesimuloinnista GT-ohjelmistolla ( Gamma Technologies ). Hommahan toimii niin, että tällä lähinnä Wärtsilän ym. teollisuuspajojen käytössä olevalla ohjelmistolla voidaan mallintaa moottori halutuilla parametreilla ja sen jälkeen saada tietoa lähes mistä tahansa moottorin toiminnasta. Tulokset kattavat tietysti teho- kulutus- ja palamistiedot, mutta myös lämpötilat ja esimerkiksi sylinterikohtaiset painetiedot. Melko lailla siis kaiken. Ongelmani on, että omassa kuplassani on moottori kiinni, enkä haluaisi irrottaa sitä pelkästään mittauksia varten. Tarvitsisin siis suht tarkkoja mittoja simulointia varten. Tässä on hyvä mahdollisuus saada mielenkiintoista tietoa vaikkapa omasta moottoriprojektistasi! Tietysti aina mielenkiintoisempaa, jos rakenteilla olisi jotain eksoottista, ohjelmoitavalla ruiskulla varustettu kone vaikkapa? Taivas rajana :) Asiaan. Seuraavat tiedot vaaditaan tarkkaan tulokseen: Sylinteri: poraus, isku, männän laen muoto (tasainen vai kuppi tms.) Alakerta: kiertokangen pituus, kampisuhde (kiertokangen pituuden ja iskunpituuden suhde) Kansi: venttiilien halkaisija, nokkaprofiili (paljonko nostoa eri asteilla), kanavan poikkileikkaus (muoto), kanavan pituus ja säde, polttoaineen suihkutustapa, palotilan muoto, jäähdytys Imusarja / Pakosarja: putkiston rakenne (putkien halkaisija, pituus, kaartosäde, kollektoriosan tilavuus), kaasuläppä (halkaisija ja paikka), suuttimen (-ien) paikka Sytytys: kierrosluku / ennakko, sytytysjärjestys Polttoaineensyöttö: suuttimen virtauskartta (määrä/aukioloaika), ruiskutuspaine, suuttimen reikien määrä ja halkaisija, ruiskutuskartta (aukioloaika/kierrosnopeus). Lisäksi kokoonpanoon voi lisätä lopun pakoputkiston sekä ilmansuodattimen. Jos mukana on turboa, välijäähdytintä, yms. niin niistä myös oleelliset tiedot, tärkeinpänä fyysiset mitat. Kaikkia tietoja ei välttämättä voi kuplaan soveltaa, mutta soveltuvilta osin. Mittojen ei tarvitse olla edes sadasosamillin tarkkoja, maalaisjärki ja tönäri riittää. Lisäksi ohjelmassa on "default" ja "ignore" optiot, joitain mittoja voidaan siis ohittaa tai arvata. Nyt olisi kerrankin mahdollisuus saada omasta tai suunnitellusta koneesta etukäteen tietoa ulos! Simulaatiolla voidaan hakea vaikkapa optimaali sytytys tai suuttimen koko, muoto, mitä nyt halutaan. Tulokset lupaan lähettää takaisin luettavassa muodossa selitysten kera :) Käyttäkääs joku pari tuntia mittaamiseen, minä käytän pari päivää tietokonemallinnukseen! Kysellä saa, ja pitää. Lauri Nurttila, TTY Quote Link to comment
SimpleMan Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Onhan näitä muitakin ohjelmia... Engine Analyzer Pro lienee parhaimmista jota monet kiihdytystiimitkin käyttävät aina Pro Stockeihin asti ja kylkeen vielä Drag Racing Analyzer varttimailiajoa varten. On siis yllättävänkin tarkat ohjelmat. Mutta asiaan, tee nyt vaikka vakio 1600 moottori alkuunsa :D Tossa nyt jotain arvoja sinne päin ainakin: Sylinteri: poraus 85.5mm, isku 69mm, männän laen muoto tasainen Alakerta: kiertokangen pituus 137mm, kampisuhde 1.986 Kansi: venttiilien halkaisija imu 35.5mm, pako 32mm, nokkaprofiili jaa-a mut eiks se 214 astetta 0,05" nostolla ja 8,5mm kokonaisnosto, kanavan pituus imu n.80mm ja pako n.90mm, polttoaineen suihkutustapa kaasutin, palotilan muoto amme, jäähdytys ilma/öljy. Imusarja / Pakosarja: putkiston rakenne (putkien halkaisija imu jotain 29mm, pituus joku 450mm, kaasuläppä (halkaisija eiks ne 31mm ole ja paikka keskellä moottoria), suuttimen (-ien) paikka kaasarissa :D Sytytys: kierrosluku / ennakko ?, sytytysjärjestys 1-4-3-2 Huomattava asia joka moottorin tehoon vaikuttaa on sylinterikannen virtausarvot eri venttiilinnousuilla joita et kuitenkaan ilmeisesti tarvi tähän ohjelmaan vai unohtuiko listasta? Entä puristus-suhde, kaasuttimen virtaus, nokan ajoitukset? Quote Link to comment
Guest Posted April 12, 2011 Share Posted April 12, 2011 vakio 1600 isompi imusarjan halkaisija ja 34mm kaasari, kurkun kokoa en muista. Venttiilinosto enemmankin liki 7.5mm venalta mitattuna? Puristussuhde on myos luokkaa 7.4:1 Quote Link to comment
SimpleMan Posted April 12, 2011 Share Posted April 12, 2011 vakio 1600 isompi imusarjan halkaisija ja 34mm kaasari Totta, imusarjan mittasin joskus ja olikin 1300:sta. Eli pässinsarvien halkaisija tota luokkaa ja kaasari tais olla samasta koneesta. Tuommonen löyty: VW Beetle Compression Ratios 1954 to 1960 6.0:1 1961 to 1965 7.0:1 1966 7.3:1 1967 to 1970 7.5:1 1971 to 1972 7.5:1 / 7.3:1 1973 7.5:1 1974 7.3:1 1975 to 1977 7.3:1 Quote Link to comment
Guest Posted April 12, 2011 Share Posted April 12, 2011 Kiitos kaikille vastanneille :) Sain jo "yksityisesti" erittäin hyvät lähtötiedot eräästä 2,8 kisakoneesta ruiskulla ja teen siihen liittyen kurssityön. Täytyy kuitenkin muistaa, että tässä vasta opetellaan ammattiohjelmiston kaikkia hienouksia :) SimpleMan: GT Suiten opettelu ei varmasti jää tähän yhteen työhön tai kurssiin, aion mallintaa (vaikka antamistasi mitoista) sellaisen "esittelydatan", minkä voin sitten lykätä tänne. Ja ihan totta: jos virtausarvot tunnetaan, niin tulokset tarkentuvat oleellisesti. Sehän tekee ison osan tehoista. Puristussuhde nyt tietty tarvitaan ja nokan ajoitukset myös. GT:hän nyt on sellainen ohjelma, ettei sellaista dataa olekaan, mitä siihen _ei_ voisi syöttää... Quote Link to comment
SimpleMan Posted April 12, 2011 Share Posted April 12, 2011 Eli ne tiedot unohtui listasta :P Joo ihan mielenkiintoiselta ohjelmalta vaikuttaa ja ilmeisesti melko iso töinen mallinnuksen suhteen? Aika yksityiskohtaisesti näyttäs dataa moottorista antavan. Onko antaa mallia jostain jo mallinnetusta moottorista, että miten kohdilleen on esim. teho -ja vääntökäyrät napsahtaneet? Kirjoittelehan ihmeessä sitä "esittelydataa" tänne, varmasti jotakuta kiinnostaa! Quote Link to comment
Ketsa Posted April 12, 2011 Share Posted April 12, 2011 Noita teho- ja vääntökäppyröitä saa halppisohjelmillakin pihalle, joten älä Lauri keskity niihin. Sen sijaan simulaatio itse palotapahtumasta ja sen aiheuttamista lämpökuormista eri osille (vaikkapa eri sytytysennakoilla ja seossuhteilla) olisi kiinnostavaa nähtävää... Quote Link to comment
SimpleMan Posted April 12, 2011 Share Posted April 12, 2011 Noita teho- ja vääntökäppyröitä saa halppisohjelmillakin pihalle, joten älä Lauri keskity niihin. Sen sijaan simulaatio itse palotapahtumasta ja sen aiheuttamista lämpökuormista eri osille (vaikkapa eri sytytysennakoilla ja seossuhteilla) olisi kiinnostavaa nähtävää... Jep, mutta jos mallinnus niin pitkälle viedään että tollasiakin pääsee näkemään niin eiköhän tehokäppyrät tule aikalailla kylkiäisinä :) Quote Link to comment
Guest Posted April 13, 2011 Share Posted April 13, 2011 Onhan se aika isotöinen... Sais vaan työkseen tehdä niin tulis nopeammin valmista ;) Tuuppaan kyllä tänne sitten kun saan valmista dataa ulos! Tällaisessa ohjelmassa kannattaa tosiaan katsella enemmänkin sylinterin sisäisiä juttuja, palotapahtumaa, palokaasuja ja sen sellaisia. Tokihan tehot ja väännöt tulee kivasti kylkiäisinä. Quote Link to comment
Per Jernström Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 olisiko kanavien mallista apua? Voisin mahdollisesti hommata 3d scanit vakiokanavista. Täytyy vain valaa silikonimallit ja sitten scannata ne. Quote Link to comment
SimpleMan Posted September 28, 2011 Share Posted September 28, 2011 Onkohan tästä tullut valmista dataa? :-) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.