Jump to content

Menohaluja eikä malta


Recommended Posts

Käväsin lenkin volkkarilla ja tuntuu että autolla on kamalasti tahto edetä, vauhdilla ryömiä ja mateleminen tuntuu vaikealta :) Kaasua pitää kuitenkin vähän antaa ettei sammu/tukehdu varsinkin pakilla. Mitkä vaikuttaa tähän matalien kierrosten käymiseen? Sytkä (009)? Uudet tulpat, johdot ja jakajan kansi auttoi jo vähäsen yleiskäyntiin. Miten muuten? Uusi kytkinvaijeri toi semmoisen on off tuntuman myös. Sutimatta on vaikea liikkua :)

Link to comment

Sekavasti, kun puhelimella tienpäältä kirjoitin :)

 

Eikö 009siä saa pelaamaan alakierroksilla? Kuuluuko jakajan luonteeseen että käy hyvin joko vedätyksessä tai sitten matalilla kevyessä käynnissä? Ei tuo motarilla haittaa mutta kaupungissa hieman epäkäytännöllistä. Onko muuta eroa alipainekellollisiin?

Link to comment
Sekavasti, kun puhelimella tienpäältä kirjoitin :)

 

Eikö 009siä saa pelaamaan alakierroksilla? Kuuluuko jakajan luonteeseen että käy hyvin joko vedätyksessä tai sitten matalilla kevyessä käynnissä? Ei tuo motarilla haittaa mutta kaupungissa hieman epäkäytännöllistä. Onko muuta eroa alipainekellollisiin?

 

-Saa.

-Ei.

-Sytty käyrässä on eroa.

Link to comment

No ehkä se on vain sytkän ajoituksesta, venttiileistä tai imuvuoto tms.

alipainekellollinen sytkä varmaan kuitenkin tasoittaa käyntiä tuolla kevyellä kaasulla?

Vaikuttaisiko kulutukseen ja tasaiseen ajoon edukkaasti? En tiedä sitten saako noista nurkissa olevista Dellortoista edes sopivaa imusignaalia.

Link to comment

009 jakajan kayrat ja saadot on mita sattuu. Usein keskipakosysteemin jousen esijannitys on liian iso, moottori tarvitsee paljon kierroksia ennenkuin ennakko alkaa kasvamaan. Saada jousen esijannitys minimiin sen kiinnityskohtaa vaantamalla. Silloin ennakkoa alkaa tulemaan alhaisemmilla kierroksilla. Jos se menee liian pienelle, jaa ennakko paalle kun jalan ottaa pois kaasulta, ja kierrokset ei tahdo palata tyhjakaynnille.

 

Taman lisaksi pitais katsoa ajoituslampulla paljonko ko. jakajasta tulee kokonaisennakkoa. Jos mielii tyhjakaynnilla perusennakkona pitaa sen about vakio 7-8 astetta, ei parane jakajasta tulla enempaa kuin 24-25 astetta ulos. Kaikki riippuen koneesta tietty. Tamakin ennakon maara on saadettavissa, keskipakolimppujen liikerajoittimia vaantamalla.

Joistain 009 jakajista on tullut 28 astetta ennakkoa, joistain vain 15. Ala jata arvailun varaan.

 

Ja lopuksi, 009 saadetaan siten etta noin 3000 kierroksilla ennakkoa tulee 30-34astetta. (kaikki pelissa). EI SAADETA TYHJAKAYNNILLA, koskapa sita ei tieda mita sielta tulee ulos ylakierroksilla, ja siksi etta nama "tyhmat" jakajat missa ei ole alipainesaatoa, on saadettava turvallisen MAKSIMIennakon mukaan.

 

Alipainekellolla varustettu jakaja osaa antaa enemman ennakkoa silloin kun se on turvallista eli pienilla kuormilla. Silla saadan pienempi kulutus maantie-ajossa, seka helpompi liikkeellelahto, sujuvammat vaihteen vaihdot jne.

 

Nurkkadellortoista ei saa helposti suoraan sopivaa alipainesignaalia vakiojakajalle. Pitaisi olal saadettava alipainekello (herkkyys ja kuinka paljon ennakkoa se antaa). Tammoinen loytyy 70-luvun puolivalin Skodasta.. pienin muutoksin kay kuplan jakajaan.

Link to comment

KO. moottori lienee muuten itsensä Bugfuelin rakentama. Kyllä se mulla ollessa kävin asiallisesti alhaaltakin. Ettei ois bensat kuivahtanu talviseisonnan aikana kaasareihin ja aiheuttaa nyt onkelmaa? Tyhjäkäyntisuuttimet tukossa?

Link to comment

Olen yrittänyt puhdistella kaasareita paikallansa carb cleanerilla, peitelly imuaukkoa jos mahdollinen roina liikahtais, mutta ei vielä ainakaan mitään apua.

 

Ennen kaasareiden irroittamista pitäisi käydä läpi nuo venat, sähkö ja sytkä. Nyt nimittäin alkaa tarkenemaan (toppahaalareissa) ja olemaan valosaa töidenkin jälkeen tuolla ulkona.

 

Tulpat ainakin oli melkein mustat.

 

Pärjäisköhän sitä räjäytyskuvan avulla.

Link to comment

jahas vai mun pata :D mikas niista olis kyseessa, kuka osaa kertoa lisaa? Kenties muistaisin jotain lisaa. Vuosien varrella muutoksia varmasti tullut alkuperaiseen pakettiin.

 

Jos siina on multa lahtoisin oleva 009 jakaja, niin se on jo saadetty, ala roplaa sisuskaluja. Jokainen mika multa on lahteny eteenpain, on jo herkistelty ja muuteltu sopivaksi.

Link to comment
Guest Jofa

Mulla oli yksien lorttojen kans aikonaan ongelmana et joutokäynti huono ei käyny kaikilla,alavääntö hukassa ja röpötti.Kierroksilla kyllä pelas ku unelma.Syynä oli et joutokäyntipiirin kanava oli kalkkeutunut kuivasta bensasta tukkoon jolloin yhelle pytylle ei menny bensaa ennen ku siirryttiin joutokäynti piirin puolelta pois.Kaasarit piti purkaa atomeiksi ja laittaa liukenemaan ja joutu "rotsaan"kanavia ohuella metallilangalla ja paineilmaa kaveriksi.Uudet tiivisteet ja kasaan rupes pelittään.Se tuo nykybensa ei taho säilyä..Sitte tuli myös sellanen mieleen et ku noita suuttimia irrottelee nii kantsii kattoa ne O-renkaat et on ehjät,että ei oo sellasen murusta jossain väärässä paikassa,kaikki O-renkaat ei kestä bensaa jos ei oo ns.alkuperäset....

Link to comment

dellorton suutinkanavia ei pida sitte menna paineilmalla sohimaan muuta kun kaukaa. Jos runttaa painetta kanavaan niin voi lahtea siella kanaviston pohjalla lyijytulppa liikkeelle, sitten kaasari tulvii imusarjaan jatkuvalla syotolla... ihan helppo ei korjaus ole myoskaan.

Link to comment

Katsastukseen tarvittavia korjauksia pitää tehdä ensin. Sitten tähän käyntiongelmaan ja tyhjäkäyntisuuttimet tarkistukseen. Löytyykö euroopasta noita Jet Doctor settejä (CB Performance) vai tekeekö niillä edes mitään?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...